Glad amatör här som försöker byta ut befintlig köksblandare mot en ny. Upptäckte ganska omgående att diskmaskinkopplingen på den nya blandaren inte passar med befintlig påkoppling med svart plastvred, se bilder. Förmodar att det finns någon adapter att köpa som gör att det passar? Vilken typ är det jag behöver isåfall?
 
  • Hand håller en avmonterad duschslang och handhållen duschkoppsanslutning, med synliga vattenrester och inre komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en metallslang med en hexagonal koppling, troligtvis del av en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bullemedbulle skrev:
Glad amatör här som försöker byta ut befintlig köksblandare mot en ny. Upptäckte ganska omgående att diskmaskinkopplingen på den nya blandaren inte passar med befintlig påkoppling med svart plastvred, se bilder. Förmodar att det finns någon adapter att köpa som gör att det passar? Vilken typ är det jag behöver isåfall?
Det brukar följa med en sådan nör man köper diskmaskinen. Var det ni som köpte den så kolla först om ni har sparat den.
 
Tyvärr är det inte vi som köpt diskmaskinen och således har vi inget liggandes.
 
Rickard.
Den finns lite överallt och heter typ övergångsnippel 15-20 eller 1/2"-3/4", lättast är om du köper en med en packning mot blandaren så du får packning på båda sidorna.

Eller vilken av bilderna är på den nya?
 
Den undre bilden är på den nya blandaren. Alltså bör det väl rimligtvis vara en adapter med utvändig gänga på båda ändar?
 
Är det samma gänga men invändig både på slangen från blandaren och till diskmaskinen? I så fall är det en nippel du behöver. Gissningsvis är det 3/4".
 
Rickard.
B bullemedbulle skrev:
Den undre bilden är på den nya blandaren. Alltså bör det väl rimligtvis vara en adapter med utvändig gänga på båda ändar?
Det jag beskrev är den generella som används 9/10 gånger men inte här ;)

Ja precis du behöver en med två utvändiga gängor i rätt storlek. Du får mäta och åka till biltema eller vad du nu har närmast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.