A
M Menvadihelv skrev:
Jag vill inte kapa något.

Som jag förstår det har alltså installatören monterat en värdelös dosa eftersom den är anpassad för kablar direkt in i dosan och inte för stickpropp?
Ja så är det
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Inte säkert att det får sitta vägguttag där.


Hur långt är det från dosan till duschen/badkaret?
Hur nära duschen/badkaret kommer tvättmaskinen att hamna?

[länk]
sätt den på en 10cm sockel så är det grönt om den inte står inne i duschen
 
electroluxaren skrev:
sätt den på en 10cm sockel så är det grönt om den inte står inne i duschen
Om du läser TS svar på mina frågor om avstånd till duschen så ser du att tvättmaskinen kommer närmare duschen än 120 cm, och då krävs det av elreglerna att tvättmaskinen är fast ansluten även om anslutningen är längre från än 120 cm.

Om tvättmaskinen står längre från duschen än 120 cm så behöver den inte stå 10 cm upphöjd.
 
Men då är det väl klarlagt? Klipp kabeln på maskinen, och koppla in den fast i dosan som sitter där.
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Om du läser TS svar på mina frågor om avstånd till duschen så ser du att tvättmaskinen kommer närmare duschen än 120 cm, och då krävs det av elreglerna att tvättmaskinen är fast ansluten även om anslutningen är längre från än 120 cm.

Om tvättmaskinen står längre från duschen än 120 cm så behöver den inte stå 10 cm upphöjd.
då skall du se hur det ser ut i verkligheten...
 
electroluxaren skrev:
då skall du se hur det ser ut i verkligheten...
Så du menar bara för att en del bryter mot föreskrifter och ansluter tvättmaskin med stickkontakt när den egentligen ska vara fast ansluten så är det fritt fram för TS att göra samma sak?
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar bara för att en del bryter mot föreskrifter och ansluter tvättmaskin med stickkontakt när den egentligen ska vara fast ansluten så är det fritt fram för TS att göra samma sak?
Det är fritt för vem som helst att bryta mot lagar och förordningar inte minst föreskrifter
 
Klipp kabeln och anslut. Tvätta och var glad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.