Är det någon som vet hur man inverterar funktionen på en växelventil Emv 110-M 89i0 genom att ändra ändra inställningar


I fredags fick jag ett larm från värmepannan om fel lågtryckspressostat.
Jag slog om till endast elkassett men nu verkar det som att värmeväxlare modell 110-M 89i0 jobbar inverterat. När den ska element (värmesystemet) så skapar den mer varmvatten och när den ska skapa varmvatten så driver den elementen. Alltså den är i till-läge när den ska vars i från-läge och tvärt om.

Är det någon som vet hur man investerar funktionen på 110-M 89i0?

Jag försätta och vrida manuellt just nu. Digital display som visar temperatur och tid, troligen från en hushållsapparat som ugn eller värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av maskineri med metalliska ytor, möjlig förstoring av en skruv eller bult, dunkelt belyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt sambandet mellan lågtryckspressostaten och att växelventilen börjar gå åt fel håll?

Är du säker på att det ens är något fel? När den går på elpatron så värms bara beredarens mantel och shunten aktiveras för att pytsa ut lagom varmt vatten till värmesystemet.
Så det är helt normalt att vattenkranssymbolen visas hela tiden.
 
useless useless skrev:
Jag förstår inte riktigt sambandet mellan lågtryckspressostaten och att växelventilen börjar gå åt fel håll?

Är du säker på att det ens är något fel? När den går på elpatron så värms bara beredarens mantel och shunten aktiveras för att pytsa ut lagom varmt vatten till värmesystemet.
Så det är helt normalt att vattenkranssymbolen visas hela tiden.
Känns som nom något är fel på utedelen, den löser ut ett larm gällande lågtyckspressostat och jag var tvungen att koppla bort den.

Jag är inte säker på vad som är fel. Men jag kan inte få värme till elementen i automatläge. När jag handkör systemet och kopplar in väelväntelien i "till" läget inverterat till vad det borde vara så får jag värme till elementen. Lika så om ja vrider manuellt på ventilen varför min fråga.

Om jag bara låter systemet klra på så går varmvattnet till 58grader och jag får en varning om att systemet kör på sitt varmaste läge. Men den slår inte om och mata elementen själv.
 
H Hborg skrev:
Känns som nom något är fel på utedelen, den löser ut ett larm gällande lågtyckspressostat och jag var tvungen att koppla bort den.
Går fläkten i utedelen?


H Hborg skrev:
Om jag bara låter systemet klra på så går varmvattnet till 58grader och jag får en varning om att systemet kör på sitt varmaste läge. Men den slår inte om och mata elementen själv.
Normalt sett ska den värma beredaren till 65 grader när tillskottet går in. På vilket sätt har du "kopplat bort" värmepumpen? Går inte tillskottet in automatiskt när värmepumpen stannar på grund av pressostaten?
Sen kan man behöva ha lite tålamod då det är en fördröjning innan shunten börjar öppna och regleringen av den är ganska långsam.
 
useless useless skrev:
Går fläkten i utedelen?




Normalt sett ska den värma beredaren till 65 grader när tillskottet går in. På vilket sätt har du "kopplat bort" värmepumpen? Går inte tillskottet in automatiskt när värmepumpen stannar på grund av pressostaten?
Sen kan man behöva ha lite tålamod då det är en fördröjning innan shunten börjar öppna och regleringen av den är ganska långsam.
När jag kom hem i fredags så blinkade pumpen rött med ett felmeddelande. Jag startade om och fick samma felmeddelande och pumpen stannade igen. Ringde till en firma men klockan var för mycket för att någon skulle komma ut. Det jag gjorde då var att jag gick in i inställningar och valde endast elkassett för att på så sett klara mig över helgen.
 
  • Digital display med menyval, text på svenska, omgiven av plast, med en tänd grön indikatorlampa ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hborg skrev:
När jag kom hem i fredags så blinkade pumpen rött med ett felmeddelande. Jag startade om och fick samma felmeddelande och pumpen stannade igen. Ringde till en firma men klockan var för mycket för att någon skulle komma ut. Det jag gjorde då var att jag gick in i inställningar och valde endast elkassett för att på så sett klara mig över helgen.
Och ja fläkten Går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.