S StefanMJ skrev:
Det står i inledningen att det är stopp i ETT av stuprören - så då kan det knappast bero på stopp i dagvattenledningen i gatan. Så det är inte första åtgärd att kontakta VA-bolaget. Utan det är bara att undersöka var på tomten stoppet finns. Och stoppet borde rimligen vara innan den punkt där dom övriga stuprörsledningarna sammanstrålar till huvudledningen.
Det är ju stop i röret som ligger i marken och som leder till kommunens dagvattenledning.
Det är ju därför som det har frusit i stupröret.
 
S Stegväxellåda skrev:
Det är ju stop i röret som ligger i marken och som leder till kommunens dagvattenledning.
Det är ju därför som det har frusit i stupröret.
Jamen läs vad jag skrivit och läs felbeskrivningen. Eftersom det är stopp i endast ett rör så måste stoppet vara innan det rörets avlopp går ihop med huvudledningen - som sedan går till gatan.
 
  • Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Hej

Kort uppdatering. Framåt våren ska vi få hjälp med att undersöka vår dagvattenbrunn, den är fungerande men den behöver ses över. De kommer samtidigt kika genom alla stuprör i marken - rensa dom om det behövs samt kika med kamera för att se om det är något vi måste åtgärda.

Får följa upp min post om några månader.

Tack för alla svar. Har intagit en något "det är som det är"-inställning till röret just nu och får hantera det när det blivit varmare!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S Snubben123 skrev:
Hej

Kort uppdatering. Framåt våren ska vi få hjälp med att undersöka vår dagvattenbrunn, den är fungerande men den behöver ses över. De kommer samtidigt kika genom alla stuprör i marken - rensa dom om det behövs samt kika med kamera för att se om det är något vi måste åtgärda.

Får följa upp min post om några månader.

Tack för alla svar. Har intagit en något "det är som det är"-inställning till röret just nu och får hantera det när det blivit varmare!
Vill inte vara petig me för att undvika missförstånd så heter det inte stuprör när ett rör ligger nedgrävd i marken, det heter då markavloppsrör eller dagvattenrör.

Hoppas att fet löser sig för stop i röret syns ju tydligt.
 
S Stegväxellåda skrev:
Vill inte vara petig me för att undvika missförstånd så heter det inte stuprör när ett rör ligger nedgrävd i marken, det heter då markavloppsrör eller dagvattenrör.

Hoppas att fet löser sig för stop i röret syns ju tydligt.
Se där, då lärde jag mig något nytt :)
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
S Snubben123 skrev:
Hej

Kort uppdatering. Framåt våren ska vi få hjälp med att undersöka vår dagvattenbrunn, den är fungerande men den behöver ses över. De kommer samtidigt kika genom alla stuprör i marken - rensa dom om det behövs samt kika med kamera för att se om det är något vi måste åtgärda.

Får följa upp min post om några månader.

Tack för alla svar. Har intagit en något "det är som det är"-inställning till röret just nu och får hantera det när det blivit varmare!
Ni kan ju också redan nu se över om det finns träd eller större buskar nära ledningarna - ganska vanligt att deras rötter växer in i ledningarna - sedan samlar rötterna upp löv och annat som spolas ner och så blir det ännu värre... Ta bort träd och större buskar på minst 4 meter avstånd. Riktigt stora träd måste var ännu längre bort. Och vissa trädsorter som t.ex. pil ska man inte alls ha på tomten - dom älskar avloppsledningar.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Ni kan ju också redan nu se över om det finns träd eller större buskar nära ledningarna - ganska vanligt att deras rötter växer in i ledningarna - sedan samlar rötterna upp löv och annat som spolas ner och så blir det ännu värre... Ta bort träd och större buskar på minst 4 meter avstånd. Riktigt stora träd måste var ännu längre bort. Och vissa trädsorter som t.ex. pil ska man inte alls ha på tomten - dom älskar avloppsledningar.
Nu föll poletten ner. Bredvid stuprör står den en 4.5m långt hortensia-häck som vuxit i _minst_ 10 år, skulle tro det nästa. Planen är att ta bort den i sommar.

Hur som, den växer rakt över markröret så det är nog rätt givet att det är den som stökat. Filmningen av rören lär visa på hur det ser ut men då kan jag planera in en grävperiod i sommar..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Snubben123 skrev:
Nu föll poletten ner. Bredvid stuprör står den en 4.5m långt hortensia-häck som vuxit i _minst_ 10 år, skulle tro det nästa. Planen är att ta bort den i sommar.

Hur som, den växer rakt över markröret så det är nog rätt givet att det är den som stökat. Filmningen av rören lär visa på hur det ser ut men då kan jag planera in en grävperiod i sommar..
Ta reda på vad det kan kosta att göra en relining och ställ det i relation till att gräva upp gräsmattan.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
Uppföljning;

Nu har isen tinat då det varit runt 5-6 ett tag.

Stack ner armen typ 20cm och det är bara jord, jord och jord. Blir lite förvånad då det enligt säljaren är rör ihopkopplat med dagvattenspillrören eller vad det nu heter men börjar ana att detta bara är rör rakt ner i marken.

Vilket kan förklara varför det rinner in vatten i matkällaren när det regnar mer än vanligt..

Kul med hus, varje dag. Och billigt...
 
S Snubben123 skrev:
Uppföljning;

Nu har isen tinat då det varit runt 5-6 ett tag.

Stack ner armen typ 20cm och det är bara jord, jord och jord. Blir lite förvånad då det enligt säljaren är rör ihopkopplat med dagvattenspillrören eller vad det nu heter men börjar ana att detta bara är rör rakt ner i marken.

Vilket kan förklara varför det rinner in vatten i matkällaren när det regnar mer än vanligt..

Kul med hus, varje dag. Och billigt...
Bara fram med H-4;an ( spaden ) och gräva upp, glöm inte att fotografera.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara fram med H-4;an ( spaden ) och gräva upp, glöm inte att fotografera.
Finns det någon poäng att spola rören och filma dom innan? Ska ha hit en gubbe i vår som ska inspektera dagvattenbrunnen och tänkte samtidigt spola och filma alla markrör..
 
S Snubben123 skrev:
Finns det någon poäng att spola rören och filma dom innan? Ska ha hit en gubbe i vår som ska inspektera dagvattenbrunnen och tänkte samtidigt spola och filma alla markrör..
Jag hade börjat med att spola utifrån att du har en brunn.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
C
S Snubben123 skrev:
Finns det någon poäng att spola rören och filma dom innan?
Är röret fullpackat med jord är det inte mycket att spola, det är iallafall min erfarenhet. Spolmunstyckena spolar helt eller åtminstone mestadels bakåt, så det tar evigheter att jobba sig fram. Skulle vara om man hade något specialmunstycke för ändamålet.

Skulle också plocka fram spaden och börja gräva. Det går nog fortare. Fast jag skulle nog vänta några månader 🙂
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
S Snubben123 skrev:
Uppföljning;

Nu har isen tinat då det varit runt 5-6 ett tag.

Stack ner armen typ 20cm och det är bara jord, jord och jord. Blir lite förvånad då det enligt säljaren är rör ihopkopplat med dagvattenspillrören eller vad det nu heter men börjar ana att detta bara är rör rakt ner i marken.

Vilket kan förklara varför det rinner in vatten i matkällaren när det regnar mer än vanligt..

Kul med hus, varje dag. Och billigt...
Är det säkert att det är jord? Det är inte så att det har spolats ner en massa löv och annat skräp en längre tid? Efter ett tag förmultnar det och bildar jord. Men jag ser på bilden i början att där fanns en lövsil, och om den har suttit på hela tiden så borde det inte spolats ner så mycket skräp.
Annars kan man testa med att trycka ner en lång smal stång, t.ex. armeringsjärn eller blomstöd i stål för att se vad som händer.
Och som andra skrivit här - gräv en bit ner vid utsidan av röret och se vad man hittar. Ett rör som bara slutar en bit nere i jorden?.
Är matkällaren nära intill stupröret?
Man kan ju kolla funktionen i dom andra stuprören också genom att hälla ner vatten och se vart det tar vägen - kolla i någon inspektions- eller rensbrunn på tomten, om det finns något sådant, annars kolla i tomtens brunn ute i gatan.
Hos mig kan man höra vattenljud i dom andra stuprören om man häller ner några liter vatten i ett av stuprören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.