Hej
Vi har en hydropress som kom med huset vi just köpt.
Vi har inga problem med vatten tryck så det verkar som den fortfarande gör sitt jobb, men det bubblar fientligt och ser it som det spruckit.
Den ska tydligen vara runt två år gammal.

Har ni några råd?

/Jimmy
 
Om det läcker ut luft någonstans, så ser du det tydligt om du penslar på såpvatten.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det läcker ut luft någonstans, så ser du det tydligt om du penslar på såpvatten.
Det bubblade redan utan såpvatten.
Tycker den ser spruken ut dessutom på videon, men jag vet inte hur den ska se ut.
 
Ja, den där är ju sprucken.
Jag föredrar hydrofor, jag hade ställt dit en vanlig galvad hydrofor.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
EngstromJimmy EngstromJimmy skrev:
Det bubblade redan utan såpvatten.
Tycker den ser spruken ut dessutom på videon, men jag vet inte hur den ska se ut.
Jag tittade inte tillräckligt noga. Hur sitter den svarta ringen/skålen/ koppen med bilventilen fast - är den möjligen gängad?
 
Det kommer alltså ut både vatten och luft? Är det en spricka i plasten eller är det i skarven det läcker? Det skall givetvis inte läcka på det viset. Med hur långa intervall går pumpen? Vattentryck får du även med en snudd på tom hydropress. Men du får många tillslag på pumpen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja, den där är ju sprucken.
Jag föredrar hydrofor, jag hade ställt dit en vanlig galvad hydrofor.
Varför är hydrofor bättre än hydropress?

Detta är första huset vi har som vi behöver bry oss om sånna här saker =)
A Avemo skrev:
Det kommer alltså ut både vatten och luft? Är det en spricka i plasten eller är det i skarven det läcker? Det skall givetvis inte läcka på det viset. Med hur långa intervall går pumpen? Vattentryck får du även med en snudd på tom hydropress. Men du får många tillslag på pumpen.
Jag tycker inte att pumpen går ovanligt mycket. Jag märker inte att den slår av och på hela tiden iaf.
Jag vet inte om det är en spricka eller skarv, det kanske ska vara en öppning där? Så det bara är att skruva åt den?
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag tittade inte tillräckligt noga. Hur sitter den svarta ringen/skålen/ koppen med bilventilen fast - är den möjligen gängad?
Vet faktiskt inte, har tänkt samma tanke att den kanske är det.
Har haft rörmokare som kikat på den och han kommenterade inte på sprickan. Men det var innan vi såg att den bubblade.
 
Om du kan se typbeteckning/fabrikat på hydropressen, så ökar chanserna att det finns någon här på forat, som vet hur det är konstruerat och lämpliga åtgärder.
 
  • Gilla
EngstromJimmy
  • Laddar…
Tänkte först att det ser ut att vara en WellMate, men de har inte den fasningen runt den svarta ringen där det bubblar. Gissar att man byter blåsa på samma sätt som på en WellMate och då skruvar man ur botten och drar ut blåsan efter att ha lossat ventilen i ovankant. Sedan drar man med en lina genom ventilhålet upp den nya blåsan från botten. Har med detta svårt att tro att det ska vara en gängning där det bubblar.

Någonstans på tanken borde det stå märke och modellbeteckning.
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Tänkte först att det ser ut att vara en WellMate, men de har inte den fasningen runt den svarta ringen där det bubblar. Gissar att man byter blåsa på samma sätt som på en WellMate och då skruvar man ur botten och drar ut blåsan efter att ha lossat ventilen i ovankant. Sedan drar man med en lina genom ventilhålet upp den nya blåsan från botten. Har med detta svårt att tro att det ska vara en gängning där det bubblar.

Någonstans på tanken borde det stå märke och modellbeteckning.
Det står Pentair Wellmate på den ingen ytterligare betecking som jag lyckats hitta.
De som bodde här innan sa att de satt in allt det för runt 2 år sedan, kan ju spontant tycka att det ska hålla bättre än så.


/Jimmy
 
MultiMan
Den kanske har frusit vid något tillfälle?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Den kanske har frusit vid något tillfälle?
Kanske, de har de inte sagt nått om när vi köpte.
Den står i samma rum som bergsvärmen i en stuga och det rummet är alltid väldigt varmt.

/Jimmy
 
Krilleman
Din hydropress är sprucken på toppen och således kasseras.

Hittar lite bilder på toppen.


Vit sfärisk behållare, poolfilter, på vit bakgrund. Etiketter och varumärken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattentank med kopplingsrör, brandsläckare bredvid, på ett hårt golv, innanför ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå, rundad behållare med en öppning upptill, placerad nära en vägg, möjlig industriell eller hushållsanvändning.

Vattentank av märket Wellmate, grå, står på svart bas med anslutningsrör, industriell eller hushållsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.