K
Hej!
Jag och sambon försöker avsluta en köksrenovering, och jag är mitt uppe i kaklingen. Mitt första försök!
Tyvärr upptäckte vi idag att en av platterna är behäftade med ett fabrikationsfel (en synbar grop). Önskar jag sett det igår kväll, innan fixen brunnit.

Jag skulle vilja byta plattan, men vet ej hur jag får bort den. Är bara ett lager 12mm + rot-gips (med förskjuta skarvar) bakom. Vad tror ni, får jag bort plattan utan att göra ett stort hål i väggen eller ska vi leva med gropen i plattan? Om ni tror att det går att få bort den - hur gör jag?

Mvh
Daniel
 
  • Oavslutat kök, bänkskivor, skåp, diskho, snöutsikt, inomhusrenovering, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med fogar, delvis suddig, närbild, ojämna fogar, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spräck den försiktigt med en hammare och plocka bort bitarna. Om en del av väggen försvinner bakom kan du lägga på lite extra fix.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spräck den försiktigt med en hammare och plocka bort bitarna. Om en del av väggen försvinner bakom kan du lägga på lite extra fix.
Tack!
Lite nojig...
Tror du att det är görbart, med tanke på underlaget?
Använda mejsel/annat för att spräcka lättare, eller bara knacka på plattan?

Mvh
Daniel
 
K Kardan79 skrev:
Tack!
Lite nojig...
Tror du att det är görbart, med tanke på underlaget?
Använda mejsel/annat för att spräcka lättare, eller bara knacka på plattan?

Mvh
Daniel
Testa med mejsel
 
Bara å ta en mejsel eller en huggmejsel å börja knacka med den spetsiga delen , så tillslut så kommer så delar att lossna, sen skrapa bort fix å på med ny platta
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja det där löser du lätt enligt ovan. Helt rätt att fixa det. Jag gjorde samma tabbe själv i vårt kök, men såg det först efter allt var fogat och klart, så jag orkade inte byta ut den. Nu flera år senare är det första mitt öga fastnar på när jag tittar på kaklet den där jäkla gropen 😅
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A
låt den sitta, det blir ett pittoreskt inslag i miljön
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.