Hade installatör som drog el in till badrummet men kopplade aldrig in tvättmaskinen. Frågade han hur man kopplar sladden till dosan på väggen, fick en axelryckning och "dosan sitter där pga Säker Vatten" som svar, sedan var han tvungen att sticka och därefter gick han på semester... 😅 så står här som ett frågetecken nu. Vad göra?
 
  • Vit kakelvägg med kvadratisk platta, ser ut som ett ansikte, badrumsinställning, duschstång i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en strömkabelns kontakt framför en badrumsstång och rakapparat, vita kakelväggar, en flaska på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägguttag på kakelvägg, synliga trådar och komponenter, saknar täckplatta, installationsfel, potentiell säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M Menvadihelv skrev:
Hade installatör som drog el in till badrummet men kopplade aldrig in tvättmaskinen. Frågade han hur man kopplar sladden till dosan på väggen, fick en axelryckning och "dosan sitter där pga Säker Vatten" som svar, sedan var han tvungen att sticka och därefter gick han på semester... 😅 så står här som ett frågetecken nu. Vad göra?
ehe säker vatten????

det är elinstallationsföreskrifterna som reglerar detta och då räknar man zoner i våtutrymme

fast anslutning som du har gäller om det inte finns jfb på denna grupp.
idag använder man stickproppen om du har jfb.

tillverkaren har ett helhetsgodkännande på produkten som innebär att stickproppen skall användas.

i ditt fall är det dock enklare att klippa av den och ansluta i plinten
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ehe säker vatten????

det är elinstallationsföreskrifterna som reglerar detta och då räknar man zoner i våtutrymme

fast anslutning som du har gäller om det inte finns jfb på denna grupp.
idag använder man stickproppen om du har jfb.

tillverkaren har ett helhetsgodkännande på produkten som innebär att stickproppen skall användas.

i ditt fall är det dock enklare att klippa av den och ansluta i plinten
Så det finns alltså inget annat sätt att koppla in stickproppen i dosan på väggen, utan jag måste klippa av den för att kunna ansluta tvättmaskinen till elen?
 
Jag skulle anlita en elektriker som ordnar en jordfelsbrytare samt uttag. Så slipper du anlita elektriker varje gång du vill koppla ur tvättmaskinen, även om det kanske inte är så ofta.

Finns det någon dokumentation från tillverkaren av tvättmaskinen om helhetsgodkännandet av maskinen tillåter att man kapar bort stickproppen?
 
Keiller Keiller skrev:
Jag skulle anlita en elektriker som ordnar en jordfelsbrytare samt uttag. Så slipper du anlita elektriker varje gång du vill koppla ur tvättmaskinen, även om det kanske inte är så ofta.

Finns det någon dokumentation från tillverkaren av tvättmaskinen om helhetsgodkännandet av maskinen tillåter att man kapar bort stickproppen?
Jag vill inte kapa något.

Som jag förstår det har alltså installatören monterat en värdelös dosa eftersom den är anpassad för kablar direkt in i dosan och inte för stickpropp?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M Menvadihelv skrev:
...har alltså installatören monterat en värdelös dosa eftersom den är anpassad för kablar direkt in i dosan och inte för stickpropp?
Installatören hade kanske inget val om ingen lagt till jordfelsbrytare i ordern han utförde?
 
M Menvadihelv skrev:
Jag vill inte kapa något.

Som jag förstår det har alltså installatören monterat en värdelös dosa eftersom den är anpassad för kablar direkt in i dosan och inte för stickpropp?
Nja värdelös är den väl inte. Den är till för att ansluta tvättmaskin/torktumlare. Sen om du inte vill koppla in den själv får du väl ta dit en elektriker som sätter i ett uttag och möjligtvis en jfb till dig, för en kostnad på mer än tvättmaskinen du är rädd att ha sönder.
 
M Mach77777 skrev:
Nja värdelös är den väl inte. Den är till för att ansluta tvättmaskin/torktumlare. Sen om du inte vill koppla in den själv får du väl ta dit en elektriker som sätter i ett uttag och möjligtvis en jfb till dig, för en kostnad på mer än tvättmaskinen du är rädd att ha sönder.
Ok. Så antingen kapa sladden på tvättmaskinen eller sätta in ett vanligt uttag, inga andra alternativ finns? Hade hoppats på någon möjlig "konverterare" som man kunde fästa i dosan annars om det finns.
 
Keiller Keiller skrev:
Installatören hade kanske inget val om ingen lagt till jordfelsbrytare i ordern han utförde?
Jordfelsbrytare var en del av ordern. Därav min förvirring/frustration.
 
Om skruvhålen passar, byt dosan till ett jordat utanpåliggande uttag.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Om skruvhålen passar, byt dosan till ett jordat utanpåliggande uttag.
Inte säkert att det får sitta vägguttag där.

M Menvadihelv skrev:
Jordfelsbrytare var en del av ordern. Därav min förvirring/frustration.
Hur långt är det från dosan till duschen/badkaret?
Hur nära duschen/badkaret kommer tvättmaskinen att hamna?

https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inte säkert att det får sitta vägguttag där.
Just det, har du rätt i!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Inte säkert att det får sitta vägguttag där.


Hur långt är det från dosan till duschen/badkaret?
Hur nära duschen/badkaret kommer tvättmaskinen att hamna?

[länk]
Dosan är ca 160 cm från duschhuvud. Tvättmaskin ca 100 cm från duschhuvud. Förstår det som att tvättmaskinen är i område 1 och ska alltså vara fast installerad? Men ser inte vad som gäller för dosan/elanslutningen som ligger utanför område 1.
 
M Menvadihelv skrev:
Dosan är ca 160 cm från duschhuvud. Tvättmaskin ca 100 cm från duschhuvud. Förstår det som att tvättmaskinen är i område 1 och ska alltså vara fast installerad? Men ser inte vad som gäller för dosan/elanslutningen som ligger utanför område 1.
Eftersom tvättmaskinen kommer att hamna närmare än 120 cm så måste den dels stå på ett stativ som är minst 10 cm hög så att tvättmaskinen kommer upp över område 0, dels så måste den vara fast ansluten eftersom den kommer att stå i område 1, det kvittar om anslutningen är utanför område 1.


Följande text är saxad från tidigare länk:
"Vid renovering av små badrum byts ofta badkaret
ut mot en duschvägg. Risken finns att tvättmaskinen
då hamnar i område 0 och 1 (120 cm från duschhuvud)
istället för i område 2 (intill badkar). Ska
en tvättmaskin placeras i detta område finns flera
saker att ta hänsyn till.
• För att tvättmaskinen inte ska vara i område
0 behöver den placeras på en sockel på
minst 10 cm.
• En apparat i område 1 ska vara fast installerad.
Följdfråga här blir: Tillåter tillverkaren
att stickproppen klipps av och att apparaten
installeras fast?
• Apparaten ska vara avsedd att installeras i
område 1 enligt tillverkarens anvisningar.
• Apparater i område 1 ska ha kapslingsklass min IPX4 (vilket alla tvättmaskiner har)"
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Jag skulle anlita en elektriker som ordnar en jordfelsbrytare samt uttag. Så slipper du anlita elektriker varje gång du vill koppla ur tvättmaskinen, även om det kanske inte är så ofta.

Finns det någon dokumentation från tillverkaren av tvättmaskinen om helhetsgodkännandet av maskinen tillåter att man kapar bort stickproppen?
jag skulle kontrollera om det finns jfb först
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.