Hej,

Dåliga bilder, jag vet.
Men, någon som vet vad detta kan vara för material runt gamla grova rör i pannrum?
Asbest?

Och nej, jag är inget troll, trots att jag ställer många varierande frågor. Har fått den kommentaren i andra trådar tidigare.
Är en ensam kvinna i ett gammalt hus, som försöker klara av/förstå allt praktiskt.

Tack på förhand!
 
  • Rostigt föremål klämt på ett metallrör, sliten och korroderad yta, närbild, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallstång med tejprester och slitage på grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sliten, rostig röranslutning mot grå betong, med synlig smuts och fuktighetsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på den sista bilden, men de två första visar linblånor som tätning i rörskarvarna. Lin är en helt ofarlig växt.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det här är lin, alltså växtfibrer:

Rostig, förseglande tejp på metallstång, mörk bakgrund, närbild, slitna ändar, grå färgtoner, otydlig struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Svårt att se på den sista bilden, men de två första visar linblånor som tätning i rörskarvarna. Lin är en helt ofarlig växt.
Tack snälla för svar! 😊
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är lin, alltså växtfibrer:

[bild]
Tack snälla för svar! 😊
Och den sista bilden? Vad tror du om den?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Svårt att se på den sista bilden, men de två första visar linblånor som tätning i rörskarvarna. Lin är en helt ofarlig växt.
Vad tror du om den sista bilden?
 
Claes Sörmland
S Slottsfrun skrev:
Vad tror du om den sista bilden?
Det är som sagt svårt att se, men du som är på plats kan känna på materialen och jämföra. Känns det likadant är det förmodligen lin på tredje bilden också.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svårt att se där i mörkret men kan vara t ex lindrev, sten/glasfibrer eller liknande. Jag kan inte utesluta asbest.

Här får du svar för under femhundralappen på en vecka:

[länk]

[länk]
Tack snälla!

Om det är asbest, i vilken form isåfall?
Kan den ha det där utseendet?
Eller vad avgör?
Kan försöka ta en bättre bild och lägga ut senare, när jag är på hemmaplan igen.
 
Claes Sörmland
Kan ju också testa om det brinner. Asbest brinner inte, lin gör det (eller glöder). Ta lite med en tång/pincett från köket, gå utomhus och ta med tändaren.

Sten/glasull brinner ju heller inte så det visar inte att det är asbest om det inte brinner. Men brinner det så är det inte asbest.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Kan tillägga att eventuella asbestfibrer inte frigörs förrän någon bearbetar materialet; river, sågar eller borrar. Asbesthaltiga material som bara sitter där utgör ingen hälsorisk. Jag har asbest på hela hustaket här.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan tillägga att eventuella asbestfibrer inte frigörs förrän någon bearbetar materialet; river, sågar eller borrar. Asbesthaltiga material som bara sitter där utgör ingen hälsorisk. Jag har asbest på hela hustaket här.
Tänker att om det är asbest runt rören så blir det ju ständiga vibrationer osv. Och att fibrer då kan frigöras. Hustaket förstår jag, det är ju i mer bunden form. Men det som är runt mina rör är ju mer ”löst”.
Så tänker jag.
 
S Slottsfrun skrev:
Tänker att om det är asbest runt rören så blir det ju ständiga vibrationer osv. Och att fibrer då kan frigöras. Hustaket förstår jag, det är ju i mer bunden form. Men det som är runt mina rör är ju mer ”löst”.
Så tänker jag.
Nej, det frigörs inte eventuella asbestfibrer av att de sitter runt ett rör där det rinner vatten. Vibrerar röret är det något tekniskt fel.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Tänker att om det är asbest runt rören så blir det ju ständiga vibrationer osv. Och att fibrer då kan frigöras. Hustaket förstår jag, det är ju i mer bunden form. Men det som är runt mina rör är ju mer ”löst”.
Så tänker jag.
Du kan täcka rörgenomgången i väggen med acrylfog och tjock äcklig plastfärg om du är oroligt lagd.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan täcka rörgenomgången i väggen med acrylfog och tjock äcklig plastfärg om du är oroligt lagd.
Både och? Räcker det inte med det ena isåfall? Något tjockt som binder ihop ”skiten”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.