Hallå!

Ska bygga ett garage till våren, tittar på ett 2-bils med förås på ca 6,0 x 8,5 m.
Har kollat med olika företag som levererar byggsattser.

Funderar på kvalitèn, har någon lite erfarenheter att dela med sig av?

Ha det gott
 
Hej

Av egen erfarenhet så bygg lösvirke!
Köpte byggsatts själv och ångar att jag inte lyssnade på de mer erfarna innan!!!
Det blir billigare blir bättre ja allt blir bättre!
Framför allt kvalitén.
Tiden är den samma.
Köp färdiga takstolar.
bygg sen själv.

//Micke
 
Jag köpte en byggsats av lövångersbygg. Perfekt passform och gick lätt att montera. Tog en helg så var alla väggar,tak,fönster och portat på plats. Ganska billigt tycker jag oxå.
 
perra i skogen skrev:
Jag köpte en byggsats av lövångersbygg. Perfekt passform och gick lätt att montera. Tog en helg så var alla väggar,tak,fönster och portat på plats. Ganska billigt tycker jag oxå.
Billigt jämfört med vad? Bygga själv, eller andra byggsatser? :)
 
dom var billigare än några andra byggsatser som vi tittade på. Men jag kan inte säga om det är billigare att bygga lösvirke. Men det går betydligt fortare att sätta upp en byggsats ( iaf vad jag vet)
 
Perra
Hur gjorde du med platta, fixade själv eller lejde bort?
Hur stor är den och va slutade notan på för enbart plattan?

Är i garagebyggartankar själv, lutar åt lösvirke, och ca 65-70m2.
 
Plattan fixade jag själv med hjälp av min bror. Grävningen fixade en bekant under en helg för ca 3 lakan. Använde mig av färdiga isolerade kantelement ( 100 mm * 400 mm * 1200 mm ). Det gick åt ca 2 lass singel och 1 lass fylle. Lade även 50mm cellplast under plattan. Det gick åt ca 8,5 m3 betong. Totalt tror jag att jag hamnade runt 30 lakan för allt. Plattan är 6 * 8,4 m = ca 50 m2.
 
Bär ni byggt garaget, har ni dratt in el & vatten då?
Läste någonstans att det var en person som rekomenderade att lägga in golvvärme i garaget. Tycker det låter lite väl..
 
Golvvärme funkar ju lika bra som vilken annan värmekälla som hellst...
Det är dock mycket trevligt att ha en varm platta att ligga på eller krypa omkring på om man använder sitt garage till service och rep motsvarande. Dessutom torkar den upp mycket snabbare ifall man kört in en snöig bil som skall tinas upp.


:cool:
 
Jag har bara el indraget i garaget. Har en luft/luft vp som värme.
 
Bidda skrev:
Vi bygde garage i løsvirke selv se bilder: www.lesjo.net/bilder.html
Fint garage du byggt Bidda! Jag är lite intresserad över hur du löste överhänget framför porten? Ser att du har använt förstärkt hammarband sista metrarna och låtit det sticka ut en bit.
Är detta en lösning du kan rekommendera mig? Har du några synpunkter eller tips att ge mig innan jag börjar bygga en liknande lösning?

Ser att du har gjort lite special med balkarna som sticker ut... är det för att styva upp i sidled? Hur långt har du låtit dem gå in i garaget, hur långt sticker de ut? Vilka dimensioner?


Tackar så mycket till er som orkar lägga ut bilder på Internet... det är väldigt inspirerade att se på

/Henke
 
Mikael_L
norellm skrev:
Bär ni byggt garaget, har ni dratt in el & vatten då?
Läste någonstans att det var en person som rekomenderade att lägga in golvvärme i garaget. Tycker det låter lite väl..
Golvärme.. ja man kan ju se och resonera på många sätt.

Golvvärme är antagligen något mer energikrävande än t.ex. radiatorer, detta pga av lite högre förluster neråt, särskillt om man inte har rejält isolerat under.

Golvvärme (eller vattenburna radiatorer för den delen) är ju perfekt om man har överskott på billig vattenburen värme. Tex. att man har egen ved, vedpanna eller solvärme eller bergvärme/jordvärme.

Sen är det skönt om man ligger och mekar på golvet ibland. Vattnet från en våt eller snöig bil torkar upp snabbare.
Radiatorer på väggarna är ju också ett elände i ett garage... :surprised: Men det finns även fläktkonvektorer alt värmefläktar.

En luftvärmepump är kanske inte heller någon dum ide ...

Men ett garage utan golvvärme kan nog bli ett fint garage det med... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.