Hej!

Hittade en sådan här när jag tog hundmat ur påsen och tänkte det kanske var något som slunkit ner. Nu har jag dock hittat ytterligare två krypa runt om i hemmet och börjar bli fundersam.

Vad kan det vara? Har googlat på gröna insekter, orange ben osv men hittar inget. Den har ett grönt metalliskt skimmer och orange ben. Något vanligt eller kanske exotiskt som kom med hundens mat? 🤓

Tack på förhand
 
  • Insekt på en matt yta av metall, närbild, mörk bakgrund, reflexioner, möjligen en inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken längd har den och kan du ta en bild på den där insekten är i fokus så att man kan se antennerna lite bättre?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vilken längd har den och kan du ta en bild på den där insekten är i fokus så att man kan se antennerna lite bättre?
Tyvärr inga bättre bilder än såhär. Längden på samtliga jag hittat har varit ca 1cm, kanske något mindre.
 
J jahallåja skrev:
Någon sorts jordlöpare? Kanske skogsfrölöpare?

[länk]

Edit: eller kanske ogräsfrölöpare som verkar vara mer metallic-lackad
[länk] rubripes-103509/galleri?src=2&class=128
[länk]
Tack för länkarna. Mina är mer åt den gröna hållet och släta baktill, inte med en räfflad textur som de du länkar (om mina ögon inte lurat mig 😛).

Om jag stöter på en till ska jag både försöka fotografera den bättre men även iaktta egenskaperna mer.
 
J jahallåja skrev:
Standardtipset brukar också vara att kontakta jourhavande biolog 🙂

[länk]
Tack, ska ta en kik på det med ☺️
 
Hej igen! Nu har jag hittat en till krypandes. Jag fick lite bättre bilder denna gång. Denna var dock inte lika skimrande grön som de andra jag sett, lite gråare. Kanske smutsig? 😜 Samtliga har haft ”bollar” längst ut på antennerna vilket de olika ”löparna” tidigare länkat inte verkar ha.

Hur som, avslöjar dessa bilder något om sorten? Har inte sökt vidare hjälp kring detta men om vi inte lyckas lista ut det här så blir det nästa steg.

Tack igen
 
  • En ensam skalbagge på en smutsig vit yta med skrapmärken och små fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En insekt med långa antenner och sex ben på en smutsig vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten svartgrön skalbagge på en ljus, fläckig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde Google Foto Lens.
Ett förslag Necrobia Rufipes, en i familjen Brokbaggar.
 
  • Gilla
Lovensson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Körde Google Foto Lens.
Ett förslag Necrobia Rufipes, en i familjen Brokbaggar.
Fick precis svar av Jourhavande Biolog och mycket riktigt, samma iakttagelse, rödbent köttbagge/necrobia rufipes. Tydligen inte ovanligt att de kommer med torrfoder för hundar (vilket vi har). Väntar på svar för att se om den är skadlig för hem eller ej.

Nu dags att kontakta tillverkaren av fodret och se vad de har att säga.

Tack för er hjälp!
 
Lovensson Lovensson skrev:
Tydligen inte ovanligt att de kommer med torrfoder för hundar ...
Av denna anledning köper jag endast svenskt, datumstämplat, foder och bara 1 säck åt gången dvs månatlig leverans (fraktfritt).
Förvarade en liten plastpåse hos dottern 10 mil härifrån. Det kryllade av liv när vi öppnade den något halvår senare och det var inte kul.
 
  • Gilla
Lovensson
  • Laddar…
Vilken tillverkare av foder är det?
 
N Niq skrev:
Vilken tillverkare av foder är det?
Monster Wild Ocean 12kg. Det är inget lågkvalitetsfoder, 1100kr påsen, spannmålsfritt och på vildfångad vit fisk utanför Norge.

Har haft flera påsar av dem men bara påträffat baggarna i en, vad jag vet. Ska höra med dem vad de säger om det och just den batchen.
 
Jag har använt Magnussons Kennel de senaste 20 åren (5 jyckar under dessa år). Aldrig några problem. 505:-/mån. Hög kvalitet. Men eftersom det är kött i fodret ska man vara försiktig med långtidsförvaring (trådens ämne).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.