Huset har källare plus ett plan idag men jag planerar ett till välisolerat plan med trägolv.
Huset värms med bergvärme idag och det är ca 90 kvm per plan.
På plan 2 kommer finnas badrum, tvättutrymme samt 3 sovrum.
Huset kommer att ha flera eldstäder/kaminer eventuellt även en på plan 2 i det stora sovrummet.
Min tanke är att slippa installera radiatorer eller golvvärme på plan 2.
(Är inte heller säker på att bergvärmepumpen skulle klara av 90 ytterligare kvm.)
Tanken är att förse ftx aggregatet med ett värmebatteri på tilluften till plan 2.
Om man i mitt tankeexperiment förutsätter att det är ca 20 grader i rummen på plan 2 vid start.
Tillverkarna av ftx aggregat hävdar att de återvinner ca 70-80% av värmen i frånluften.
Om värmebatteriet sedan tillför ytterligare minst 20-30% så borde det fortsätta att vara 20 grader på plan 2 året om, eller tänker jag fel?
Även värme från källare samt plan 1 kommer att hjälpa till med uppvärmning av plan 2 som jag ser det, både då värme stiger samt genom frånluften genom ftx aggregatet, eller tänker jag fel?
Vattnet i värmebatteriet tänkte jag värma med bergvärmepumpen med samma vatten som i radiatorerna.(har dock inte ännu hunnit kolla hur varmt vattnet behöver var för att värma de 20-30% som behövs)
Tror ni att det är möjligt och kanske t.o.m en bra idé eller bör jag tänka om?
 
Väldigt riskabelt, luft är sämsta värmebäraren och det kommer förmodligen inte orka på vintern. FTX är ett komplement , inte en värmekälla i sig så jag skulle inte försöka värma ett helt våningsplan med FTX.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
T thebuilder0456 skrev:
Huset har källare plus ett plan idag men jag planerar ett till välisolerat plan med trägolv.
Huset värms med bergvärme idag och det är ca 90 kvm per plan.
På plan 2 kommer finnas badrum, tvättutrymme samt 3 sovrum.
Huset kommer att ha flera eldstäder/kaminer eventuellt även en på plan 2 i det stora sovrummet.
Min tanke är att slippa installera radiatorer eller golvvärme på plan 2.
(Är inte heller säker på att bergvärmepumpen skulle klara av 90 ytterligare kvm.)
Tanken är att förse ftx aggregatet med ett värmebatteri på tilluften till plan 2.
Om man i mitt tankeexperiment förutsätter att det är ca 20 grader i rummen på plan 2 vid start.
Tillverkarna av ftx aggregat hävdar att de återvinner ca 70-80% av värmen i frånluften.
Om värmebatteriet sedan tillför ytterligare minst 20-30% så borde det fortsätta att vara 20 grader på plan 2 året om, eller tänker jag fel?
Även värme från källare samt plan 1 kommer att hjälpa till med uppvärmning av plan 2 som jag ser det, både då värme stiger samt genom frånluften genom ftx aggregatet, eller tänker jag fel?
Vattnet i värmebatteriet tänkte jag värma med bergvärmepumpen med samma vatten som i radiatorerna.(har dock inte ännu hunnit kolla hur varmt vattnet behöver var för att värma de 20-30% som behövs)
Tror ni att det är möjligt och kanske t.o.m en bra idé eller bör jag tänka om?
Glöm inte att det även blir betydande transmissionsförluster ut genom tak, väggar och fönster på plan 2 om du inte bygger som ett passivhus men det är ytterst svårt utan att hela huset är det.
 
J Josth skrev:
Glöm inte att det även blir betydande transmissionsförluster ut genom tak, väggar och fönster på plan 2 om du inte bygger som ett passivhus men det är ytterst svårt utan att hela huset är det.
Ja, det glömde jag, det påverkar förstås ekvationen, då behöver man kompensera för det för att få ekvationen att gå ihop, kanske en kamin eller en luftvärmepump på plan 2 skulle kompensera för de förlusterna?
 
Ja om du bygger utan innerdörrar och har stora öppningar mellan rummen. Att värma med kamin är ganska jobbigt längden då det blir mycket eldande och hantering av ved.
 
J Josth skrev:
Ja om du bygger utan innerdörrar och har stora öppningar mellan rummen. Att värma med kamin är ganska jobbigt längden då det blir mycket eldande och hantering av ved.
Dessutom blir det jobbigt att kånka upp ved (även om pellets klarar upp till 1 dygns bränntid men det är också tungt) till andra våningen.
 
  • Gilla
thebuilder0456
  • Laddar…
FTX är till för ventilation. Det duger inte att värma upp något med. Det krävs mkt större luftflöden av ordentligt varm luft än vad ett ventilationsflöde ger för att fungera som primär värmekälla*. Dessutom går FTX till hela huset. Där (källare & plan 1) vill du inte att FTX-systemet ska ta över uppvärmningen från andra system såsom t ex bergvärme.

Oavsett om FTX i praktiken klarar att värma upp ett plan eller inte så måste ju bergvärmen räcka till. Spelar ingen roll om den går via radiatorer, golvvärme eller FTX. Det är samma värmemängd som behövs för att värma upp plan 2.

* Hur mkt värme som måste överföras beror såklart på hur väl vindtätat och isolerat huset är. Som nämnts innan så klarar ett mkt välisolerat hus sig med väsentligt mindre värmetillskott och då kan ev luftvärme fungera. För äldre hus med sämre isoleringsstandard gör det inte det.
Så, principiellt fungerar din fundering, men under förutsättning att ovanvån är snubblande nära ett idealt passivhus med 0% förlust genom klimatskalet. Då är det "endast" 20-30% ventilationsförlust som ska ersättas.

Rekommenderar att normal uppvärmning installeras och att FTX får fortsätta att vara det den är till för, ventilation (enbart).
Bygg ovanvån välisolerat och inte minst mkt väl vindtätat, men passivhusstandard är inte att rek för ett hus som inte är byggt för det fr början.

En LLVP kan hålla övervån varm, men det kräver en öppen planlösning och alltid helt öppna dörrar. Kanske inte helt idealt för sovrum och badrum... Dessutom så väsnas de. Klart störigt både vid TV-tittande och sovande.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Dessutom blir det jobbigt att kånka upp ved (även om pellets klarar upp till 1 dygns bränntid men det är också tungt) till andra våningen.
Och skräpigt. Ved båsar ner otroligt mkt, och jag misstänker att pelletshantering sprider en hel del trädamm.
 
Oldboy Oldboy skrev:
jag misstänker att pelletshantering sprider en hel del trädamm.
Nja, det beror nog på kaminens kvalitet skulle jag tro - och hur försiktig man är när man rakar ut askan vilket borde vara samma som med ved. Klumpigt dock i våning två.
 
Nja, jag tänker när man fyller på kaminens pelletsförråd med pellets från påse. Antar att det alltid finns en viss del fint pulver i påsarna?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nja, jag tänker när man fyller på kaminens pelletsförråd med pellets från påse. Antar att det alltid finns en viss del fint pulver i påsarna?
Det blir inte pelletsdamm från påsen om man häller i på vettigt sätt. Däremot gäller det att aska ut försiktigt - det är kruxet!
 
Jag hade tveklöst stoppat dit ett par vattenburna radiatorer, det är inte så att den kostnaden märks i budgeten direkt. Om bergvärmen inte orkar de kallaste dagarna så går elpatronen in, och det blir till samma kostnad som med direktverkande el. Dock blir det under betydligt färre tillfällen.

Vill du verkligen snåla så sätt upp elradiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.