Hej

Står precis i startgroparna för att göra innertak i stugan, vill nämna att golvet är av furu och på väggarna (långsida + en kortsida) kommer vi att sätta upp stående panel. Eftersom stugan då kommer att bekläs med trä på både golv och väggar vill jag gärna ha någon annan variant än tex råspont i taket - min fråga, kan jag dra upp gipsskivor i taket, spackla och måla dem vita?
Tycker nämligen att det låter så himla enkelt, eller har någon en annan bra ide eller inspiration?

Tacksam för alla svar / Man lär så länge man lever :)
 
Funkar utmärkt!
Jag har satt väv på dom tak jag gjort så med, men det ska gå fint att köra utan också.
 
Jag ville ha ett slätt tak, så jag byggde nya innertaket i vardagsrummet och köket med takgips som jag spacklade och slipade. Huset rör dock på sig (kan bero på att de spränger i området, är man hemma på dagarna kan man känna vibrationerna i huset när det smäller) vilket man kan se på små fina sprickor i gipsskarvarna i taket. Skulle jag gjort om det i dag skulle jag nog kört stålreglar istället för trä i innertaket. Borde bli lite mindre rörligt, tycker jag. Skall tillägga att jag har ett tegelhus. Tycker att det borde vara stabilt, men icke. Eller så skulle jag helt enkelt undvikit att spackla skarvarna i takgipset. Men man vill ju ha det där släta intrycket.
Sovrummet, som är lite mindre, där har jag dragit takgipset direkt i taket (utan att sänka det) och där verkar det klarat sig lite bättre från sprickor.
Men man kanske skulle klämma dit väv, som pappskallen har gjort, så kanske man slipper detta problem?
 
På tak så är det pappersremsor som gäller mär man skall spackla. Glasfiberremsor pallar inte med.
 
eerieva skrev:
Hej

Står precis i startgroparna för att göra innertak i stugan, vill nämna att golvet är av furu och på väggarna (långsida + en kortsida) kommer vi att sätta upp stående panel. Eftersom stugan då kommer att bekläs med trä på både golv och väggar vill jag gärna ha någon annan variant än tex råspont i taket - min fråga, kan jag dra upp gipsskivor i taket, spackla och måla dem vita?
Tycker nämligen att det låter så himla enkelt, eller har någon en annan bra ide eller inspiration?

Tacksam för alla svar / Man lär så länge man lever :)
När vi gjorde om hela övervåningen så satte vi upp nya gipsskivor i taket - överallt - så det var otroligt mycket att spackla, slipa och måla....Kommer aldrig att göra om det igen....:) - alldeles för mycket jobb. Blev iofs väldigt snyggt ;) så vi är mer än väl nöjda med resultatet.
 
Jag håller med. ALDRIG mer gips i taket och spackla. Tar 7 evigheter att få det rätt, så man inte har kvar några ojämnheter! Takskivor är det som gäller för mig hädanefter!

//Anders
 
Har satt gips, slipat och spacklat mycket noga, ändå syns skarvarna. Enligt målare borde jag tydligen satt en fin väv först som kallas microlit...?
 
Om man får luftfickor bakom pappersremsorna, vad är då bäst att göra? Ska jag skära upp och spackla över eller?
 
hej, ngn som hear en genialisk fråga hur man blir av med luftbubblor efter att jag satt upp väv och målat?
 
jag menar givetvis genialiskt svar
 
Annars tyckte jag min fråga var genialisk! :)

Du har väl ungefär samma problem som jag!?
 
jo men kan svara på frrågorna
 
Alla hus rör sig och då spricker skarvar. Det spricker på det "lättaste" stället. Tyvärr.

Får du bubblor så skär upp och tryck dit lim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.