Jag har byggt ett uterum vinter++ som kan nyttjas året runt. Tillbyggnad mot fasad med tak precis under midjan på huset. Däremot ligger bärlinan rakt över 2 ventilationskanaler. Jag har alltså ingen ventilation från vardagsrummet på ca. 20 kvm.

I uterummet sitter en pax Calima i ena hörnet och i andra hörnet en vanlig ventil/kallras.

Hur löser jag detta bäst? Ta upp två 100-hål i bärlinan genom befintliga kanaler från vardagsrummet till uterummet, sätta upp två pax fläktar och förflytta luft från vardagsrum till uterum?

Tacksam för hjälp.
 
BirgitS
Vardagsrummet, liksom andra rum där man är under lång tid, ska ha frisk tilluft, vare sig använd luft från ett uterum eller frånluft. Detta för att hålla hus och boende friska. Ett uterum med mycket glasfönster/dörrar kan lätt bli över 40 grader varmt sommartid och den temperaturen vill man inte ha på luft som kommer in i huset.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vardagsrummet, liksom andra rum där man är under lång tid, ska ha frisk tilluft, vare sig använd luft från ett uterum eller frånluft. Detta för att hålla hus och boende friska. Ett uterum med mycket glasfönster/dörrar kan lätt bli över 40 grader varmt sommartid och den temperaturen vill man inte ha på luft som kommer in i huset.
Ja, exakt. Frågan var ju dock inte OM jag ska göra det utan HUR jag gör det bäst.
 
BirgitS
Det behöver gå kanaler hela vägen från hål i vardagsrumsväggen till friska luften om du ska följa normerna. Är det ingen del av vardagsrumsväggen som inte har uterummet på andra sidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.