Hej, ska mura/reparera invändig vägg (isolering duschrum/källare) av lättbetongblock. Hade köpt tunnfogsbruk på rekommendation från säljaren av blocken, men jag läser nu och ser att det verkar rekommenderas "tunnfogslim" istället för "tunnfogsbruk". Dock hittar jag inget när jag googlar bygghandlen på en söndag - och bara behöver få tag i det snabbt.

Någon som vet?

Jag utgick från gds artikel, där dom knappt nämner vilket lim dom använder. Söker dom imorgon naturligtvis, men tänkte om någon var slängd i det här och kunde ge enkla tips/förklaringar.

https://gds.se/vagg/bygg-med-lattbetong

Min platta är av okännt fabrikat (K-Bygg) men är jämförbar med t ex H+H eller Siporex. Mått 100mm djup, 400x600 mm.

Väljer detta för det är det som resten av väggen är byggd med i original och har något bättre isoleregenskaper än Leca. Enklare jobba med .
 
R
KJD KJD skrev:
Hej, ska mura/reparera invändig vägg (isolering duschrum/källare) av lättbetongblock. Hade köpt tunnfogsbruk på rekommendation från säljaren av blocken, men jag läser nu och ser att det verkar rekommenderas "tunnfogslim" istället för "tunnfogsbruk". Dock hittar jag inget när jag googlar bygghandlen på en söndag - och bara behöver få tag i det snabbt.

Någon som vet?

Jag utgick från gds artikel, där dom knappt nämner vilket lim dom använder. Söker dom imorgon naturligtvis, men tänkte om någon var slängd i det här och kunde ge enkla tips/förklaringar.

[länk]

Min platta är av okännt fabrikat (K-Bygg) men är jämförbar med t ex H+H eller Siporex. Mått 100mm djup, 400x600 mm.

Väljer detta för det är det som resten av väggen är byggd med i original och har något bättre isoleregenskaper än Leca. Enklare jobba med .
Har du en bild på ditt bruk?
 
R Rejäl skrev:
Bara o mura på med detta olika leverantörer väljer och kalla det olika..

[länk]
den länken verkar inte funka för mig.

går säkert, men har dålig erfarenhet från murbruk och tycker det är svårjobbat. Limmet ska ha bättre vidhäftning, och vill gärna använda det om det finns. ser betydligt enklare ut jobba med limmet. Är ju en helt annan konsistens. Du vet inte var man kan få tag på det?

En hand använder tandspackel för att applicera lim på värmeelement, arbetsinstruktion, hemmareparation, handskar, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
KJD KJD skrev:
den länken verkar inte funka för mig.

går säkert, men har dålig erfarenhet från murbruk och tycker det är svårjobbat. Limmet ska ha bättre vidhäftning, och vill gärna använda det om det finns. ser betydligt enklare ut jobba med limmet. Är ju en helt annan konsistens. Du vet inte var man kan få tag på det?

[bild]
Men jag tror inte att det skiljer något, googla på produktblad på din köpta produkt..
Det är ingett murbruk du har köpt för det har ballast om 0-0.5mm..
 
Redigerat:
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Använd det du har . Samma fast olika namn bara. Båda är ett pulver som blandas med vatten. = samma
 
  • Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
N
Combimix bruket/limmet är också cementbaserat, lågalkaliskt.
Du har köpt rätt, som rejäl redan sagt.
 
  • Gilla
KJD och 2 till
  • Laddar…
i "förbehandling" nämns: "Underlaget ska även tunngrundas med grundningsbruk", vad är det för bruk? behövs det när man ska mura block ovanpå varandra, eller är det bara när man putsa?
 
R
Nej man grundar inte vid blockmurningen…
 
  • Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar alla!! Grym support så här en söndagar man förirrat sig in i okända marker 😂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Glöm inte o lämna faktura adress!😉😂
 
  • Haha
KJD och 1 till
  • Laddar…
bifogar bilder före / efter istället .. ;)

före (ett 600x2000 element hade spruckit och har tagits bort):
Gråa isolerade rör leder uppåt längs en rå betongvägg i ett ofärdigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter:
Betongvägg, isoleringsskiva, rör och kablar i ofärdigt källarutrymme. Metalldelar fästa vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(vinkeljärnslösningen kommer från Gds-artikeln - har 20mm luftspalt bakom så ville vara säker på det står stabilt - inte någon infästning till vänster heller där det går avloppsstam).

Murar nu klart väggen uppåt och ska sen mura ett skift utanpå för att täcka rören.

Får hoppas det håller som grund för tätskikt och microcement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.