Jag vill bygga en landgång på vinden. Hanbjälkarna ligger under ca 20-30cm isolering. Det går inte att röra sig där uppe utan att förstöra isoleringen.

Har ni något förslag på hur jag kan bygga en landgång utan att förstöra befintlig isolering?

Isoleringen har troligen legat där sedan 1981. Ovansidan på isoleringen är pappbeklädd och mycket porös.

Vind med träreglar, isolering, synliga spikplattor och en liten fönsteröppning längre bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pendla ner från överramarna?
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Menar du att sätta brädor mellan takstolarna över isoleringen så här:

Vind med träbjälkar, isolering, kabel på golv, fönster synligt, mörkt utanför, oinredd vindslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar vara lättaste lösningen. Läste dock i en annan tråd att det inte var rekommenderat av någon anledning.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vad skall du ha den till, bara röra dig eller vill du kunna ställa saker på den.
 
T topmount skrev:
Vad skall du ha den till, bara röra dig eller vill du kunna ställa saker på den.
Det är enbart för att kunna inspektera där uppe efter eventuella vattenläckor.
 
R
L Linusnewbie skrev:
Menar du att sätta brädor mellan takstolarna över isoleringen så här:

[bild]

Det verkar vara lättaste lösningen. Läste dock i en annan tråd att det inte var rekommenderat av någon anledning.
Om du bara ska ha inspektionsbart utrymme så kan du sätta golvreglarna i överramarna som du har ritat in…
 
Ok får köra på den metoden då. För att sätta upp reglarna i överarmarna behöver jag stå direkt på isoleringen för att kunna nå fram och skruva. Det verkar man dock inte komma ifrån oavsett metod. Hoppas isoleringen inte tar allt för mycket skada av det.
 
R
L Linusnewbie skrev:
Ok får köra på den metoden då. För att sätta upp reglarna i överarmarna behöver jag stå direkt på isoleringen för att kunna nå fram och skruva. Det verkar man dock inte komma ifrån oavsett metod. Hoppas isoleringen inte tar allt för mycket skada av det.
Isoleringen får du rätta till allt eftersom du bygger klart landgången, skulle pappen bli för trasig så kan man lägga på vindduk eller örnpapp som hindrar vinden ifrån att tränga med i isoleringen..
 
Lägg en skiva på isoleringen för att fördela vikten lite, och kanske skona pappen. 😊
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
L Linusnewbie skrev:
Menar du att sätta brädor mellan takstolarna över isoleringen så här:
Det verkar vara lättaste lösningen. Läste dock i en annan tråd att det inte var rekommenderat av någon anledning.
Lägg till ett stöd i mitten ner till underramen.
 
Jag skulle göra som jag ritat på bilden.
 
  • Skrovlig vind med exponerade träbjälkar, isolering, kablar och mörk bakgrund. Obeboelig yta i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krångla inte till det, skruva en 45x90 i varje takstol, kryp ut på en planka och hala ut den eftersom. Det är väl bara direkt innanför dörren man kanske måste stå på något för att få fast första regeln
Träkonstruktion i vind med isolering, kablar och triangelmönster, gammalt slitet golv, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag skruvade stående vinkeljärn i hanbjälkarna och sedan en bit regel på tvären mellan dessa järn. Gjorde landgången 50cm bred ungefär och byggde av råspont.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag skulle göra som jag ritat på bilden.
Krångla till det?
Jag anser att denna variant är enkel. Kan förtillverkas av klenare dim då får du lägre bygghöjd o mer kryputrymme.
Enklare att fästa i överarmen, högt och nära mitten
Bredd på denna kanske 600- 800.
 
A
+1 för @Johannes Carlsson lösning.

Jag har gjort precis så fast jag satte en regel på varje sida av takstolen. Reglarna skruvas in direkt i takstolen. Kör på 80-85 mm långa 5-6 mm skruvar. 2-3 st i varje regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.