Hemmakatten
Startar upp en tråd för alla att få hjälp med julrim.

Själv behöver jag hjälp med ett julrim på engelska till vår brittisk-franska svärdotter. Det måste vara minst ett 4-raders rim. Det är en kolsyreapparat, Wassermax. Jag hade nån ide om att använda Simon & Garfunkels gamla låt, typ så här kanske:
"It's not like a bridge over troubled water
but still, water is on my mind"
Still water är ju lite dubbeltydbart, utan kommatecken är det ju vatten utan bubblor. Två rader kvar alltså. Vad jag kommit på är "kind" kanske ihop med "of some kind" och rim på "water" är bl.a. "daughter", som i daughter-in-law (svärdotter).

Nästa grej är rim på Bosch multimaskin (kopian på Fein multimaster). Tar tacksamt emot idéer. Har redan två rim på denna maskin färdigt, men vi skall ge bort tre stycken så ytterligare ett vore förnämligt att få hjälp med. Är det någon annan som skall ge bort en sådan, vidarebefordrar jag gärna mina färdiga rim.
 
Boschen:

När lösningen inte känns riktigt nära
Allt du kan göra är muttra och svära
Rota då i lådan efter denna manick
Så går finliret på ett endaste kick

Svärdottern fick en limerick, man får träna lite, kanske skruva till den, men det blev med både franska och engelska...

we know she likes to drink water
therefore this thing we bought her
cause the burdon is heavy, that we must say
from the store to carry, "un grand buteil" (franska, [yn graaa byteii] (en stor flaska...))
we hope it suits our newest daughter

Hoppas något passade, åtminstone lite tips kanske :)

God Jul och Gott nytt, hoppas jag får lika fina presenter som du delar ut...
 
Hemmakatten
Tusen tack!! Vilka talanger du har, yens!:D Jag är mäkta imponerad! Limericken är helt suverän. Har för mig att en limerick kräver ett visst antal stavelser per rad (olika antal för varje rad) för att klassas som en "äkta" limerick. Skall kolla och "finlira".:)

Vill du, eller någon annan, ha en till att bita i? En julklapp, till dottern, har jag kvar (och så makens julklapp men det rimmet gör jag själv, det blir väldigt personligt) och det är ett presentkort på nagelvård. (Inser förstås att det har väldigt lite med byggande att göra. Å andra sidan lär man behöva nagelvård EFTER allt byggande.) Det är inte vanlig manikyr utan nagelförlängning med snyggt lack och ev dekorationer på naglarna.

En Riktigt God jul och Gott Nytt År önskar jag dig och din familj och alla andra på forumet förstås!!
 
Hmm, svårare med naglar, jag är i "bygg-mode" när jag läser forum ;)

Det ska vara tre betonade stavelser på rad 1-2-5 och två på rad 3-4, antalet spelar nog ingen roll om man får det att flyta, men det går säkert att göra bättre!! Jag tänkte man skulle betona:

know-likes-water
thereFORE-thing-"bought-her"
heavy-say
carry-buteil
hope-suits-daughter

God jul till er alla också!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.