Min familj ska flytta in i ett hus med bergvärme, en Nibe F1145-8 bergvärmepump från 2011. Vattenburen golvvärme i två plan. Värmepumpen har ingen smart-uppkoppling, för att använda Nibe uplink och smart price adaption behöver vi i så fall köpa ett uppgraderingskit för typ 8 k + installationskostnad. Har sökt och läst olika trådar där folk verkar ha lite problem med att få inställningen på pumpen att fungera helt som önskat, att den inte är fullt så smart som man ändå önskar när man kör med timpris.

Vad säger ni som vet/använder smart-lösningen, är det lönt att investera i detta för att spara pengar (med timpris på el såklart), värma på natten, och funkar det väl med golvvärme och fördröjningen i det hela? Tacksam för input!
 
  • Gilla
Aestivao
  • Laddar…
Bumpar denna tråden då jag inte hittade någon annan.

Är det värt att ha timpris och uppkopplad bergvärme?
60% av energibehovet är ju uppvärmning och tittar man spotpriset så är det ju rena rama berg och dalbanan.

Hur många timmar före ligger en bergvärmepump för att få till kurvan? Något som vet? Är det så att den exempelvis kan jobba in 1-4 timmar innan? Isåfall så slipper man ju dessa toppar som ofta ligger mellan 1-6 kr?
Känns som en "no-brainer" såg visserligen att Nibe hade en liten månadskostad och sen har vi ju detta med elnätsägarna som höjer hela tiden i samband med politikerna som höjer skatten.

Det är ju bara att koppla en ethernet sladd till Bpumpen sen prenumerera på tjänsten. Men spar man bara en 50 lapp i månaden elller något liknande tycker jag inte det är värt jobbet.
Samma med timpris verkar det som, då brukar man få betala ytterligare en liten avgift. Iallfall senast när jag jämförde
Mvh
 
Redigerat:
Har man bra dimensionerad bergvärme, så är inte kostnaderna där, jag själv gör av med ca 4000 i kwh per år i uppvärmning och vv. Men jag har också justerat in alla element så att alla har rätt delta. det sista man vill är väl att frysa i sitt eget hus, så resonerar jag, då får jag dra in på annat skit istället.
Uplink är dyrt för att vara så oexakt, då är det bättre med usb loggning eller nibepi
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
Mina erfarenheter av liknande system är ju att man med minimal komfortminskning kan hamna så man får 15% under spotpriset för elen. 15% lägre elpris innebär ju inte att kostnaden minskar 15%, eftersom skatt och nätavgifter är i princip fasta. Är man villig att tulla mer på komforten kan man få ytterligare sänkt kostnad.

Om man vänder på det, du har x antal kWh I månaden på värme. Prenumerationen på nibe uplink kostar y antal kr/månad. Hur många öre/kWh försvinner iväg till nibe? Det måste vara ganska låg månadsavgift för att det ska bli lönsamt.

Samtidigt så ser man ju vart elsystemet är på väg. Allt annat än stabila priser. Jag tror detta kommer vara standard i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.