Min mor har gått bort och jag och mina syskon har kommit överens med hennes man (inte min far) att vi skall sälja deras bostad så vi får ut vårt arv (alla är överens, han vill flytta och han vill inte ha "skulder” i sitt arv till sin son). Vi är särkullbarn.
Så nu vill vi sälja huset, men låta mammas man bo kvar tills han hittar nytt boende och huset kan säljas.
Men att betala stämpelskatt och lagfart känns lite fel då vi bara vill sälja.
Hur gör man detta smartast?
 
Bodela som vanligt så ni barn får lagfart, kostar 825kr.
 
  • Gilla
Larsa och 2 till
  • Laddar…
Håller med @Jonatan79 . Det är ingen stämpelskatt på lagfart på grund av arv, utan bara expeditionsavgift. Ni gör en bodelning så att ni äger huset gemensamt, inväntar att er mors man hittar ett nytt boende och sedan säljer ni.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Jag skulle låta fastighetsägandet vara kvar i dödsboet och sälja från det. Det är väl ingen brådska att avveckla dödsboet?
 
  • Gilla
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle låta fastighetsägandet vara kvar i dödsboet och sälja från det. Det är väl ingen brådska att avveckla dödsboet?
Troligen smidigare att göra så. Om ni fördelar ut arvet krävs en del hantering för detta och sedan får var och en ta med i sin deklaration. Om dödsboet säljer så görs detta gemensamt. Tänk bara på att dödsboet då inte kan avslutas förrän efter godkänd beskattning, uppskattningsvis hösten 2025 om försäljning görs i år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.