Hjälp!
Vad ska vi ha för form på taket för att få ut så mkt yta som möjligt på vårt halvplan? Detta ut ifrån att det är ett sadeltak. Men vilken lutning? Huset är format som en rektangel, fast längst ut på vänster sida är det utbyggt ca 1 m, en bredd på 5 m. Alltså ett L hus fast med en väldigt liten vinkel. Ska vi ha ett tak som sträcker sig över hela byggnaden och sedan en stort ”takkupa”? Eller ska man vinkla taket? Har bifogat två bilder för lite förtydligande.

Tack!
 
  • Ett vitt tvåvåningshus med tegeltak och blåa kritstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt hus med blåa streck ovanpå, grönt gräs, bil, trädgårdsmöbler, och bildredigeringsikoner, i dagsljus.
R Rejäl skrev:
Mansardtak är det som ger mest yta/volym på ett halvplan..

[länk]

[länk]
Hej,

Tack, jag vet det. Men det passar inte stilen på husrenovering i övrigt och vi (min sambo) tycker det är fult. 😅 Därför frågan.
 
R
Bulanbarr Bulanbarr skrev:
Hej,

Tack, jag vet det. Men det passar inte stilen på husrenovering i övrigt och vi (min sambo) tycker det är fult. 😅 Därför frågan.
Ok jag förstår, då är det kanske förhöjt väggliv och 35-45 graders sadeltak som gäller för er..
Förhöjt väggliv ger mycket men vet inte om det finns möjlighet till detta…
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Eller platt tak! Om du väljer det får du också möjlighet att bli totalsågad här på Byggahus😅
 
  • Haha
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Jag har lite svårt att fatta riktigt? Kan du lägga upp en planlösning eller en ritning med mått på huset utvändigt? Beror ju lite på bredderna om du ska ha ena eller andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.