G
Våra garage i föreningen har låset ganska nära marken. När det yr snö så yr det in i låset och sedan fryser det. Idag täcker jag för med lite silvertejp när vi har sånt väder. Den lösningen fungerar ju. Men vad jag undrar är om det finns någon "täckbricka" att sätta på ett sånt här lås? Tänker mig något som t ex täckbrickan som sitter på insidan av lägenhetsdörrar framför titthålet. Då förstår ni vad jag tänker mig att jag vill ha. Jag ska fråga i en låsaffär så snart jag har möjlighet, men så tänkte jag att ni här brukar ha mycket kunskap och information så jag frågar er först. Tack på förhand.
 
  • Slitet dörrhandtag med låscylinder på tegelvägg. Nitar och flagnad färg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndrig dörrhandtag med låscylinder, på röd bakgrund, skador på plasthöljet, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat lås på en handtag, svart och silverfärgat, sprucket plasthölje, röd bakgrund, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta väderskydd kan vara en lösning (Art.nr:50463443 Lev.art.nr:9300037AX00).
En vit och svart dörrstängare med märkning "ASSA ABLOY" och ett synligt dörrstängararm som kopplat till en kopparstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En svart säkerhetsögla med stålvajer och en kabelända. Verktyg för trådföring eller säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://lasshop.se/produkt/vaderskydd-oval-cylinder/
https://copiax.se/Produkt/240746/Väderskydd-oval-cylinder
Annars får man tillverka ett lämpligt väderskydd.
Jag hade smort/rengjort låscylindern med assa låsspray så det inte finns något som binder fukt i låscylindern.
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Eller skaffa gasolbrännare. Det använder vi på jobbet när hänglås eller lås fryser. Funkar galant.
 
Fungerar med lövblås.
 
Tror att det räcker med en klick "tätning" i hålet upptill på cylindern som syns på bilden.
Hålet ska inte fyllas utan endast i hålets överkant.
På vanliga dörrar sitter en cylnderring.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Totte_S
Eller skruva fast en bit gummi, eller böjlig plast ovanför låset så det får ett tak.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
G
1 123abc skrev:
Detta väderskydd kan vara en lösning (Art.nr:50463443 Lev.art.nr:9300037AX00).
[bild]
[bild]
[länk]
[länk]
Annars får man tillverka ett lämpligt väderskydd.
Jag hade smort/rengjort låscylindern med assa låsspray så det inte finns något som binder fukt i låscylindern.
Tack! Jag brukar köra i lite låsspray från Assa då och då.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
G
Totte_S Totte_S skrev:
Eller skruva fast en bit gummi, eller böjlig plast ovanför låset så det får ett tak.
Det är ett garage som jag hyr så jag får inget skruva fast, tyvärr.
 
G
A AndersS skrev:
Tror att det räcker med en klick "tätning" i hålet upptill på cylindern som syns på bilden.
Hålet ska inte fyllas utan endast i hålets överkant.
På vanliga dörrar sitter en cylnderring.
Tack. Det får jag prova. Det kanske är där som fukten går in så det fryser. Jag trodde det var genom nyckelhålet.
 
G Gitta. skrev:
Tack! Jag brukar köra i lite låsspray från Assa då och då.
Vrider du nyckeln och sedan drar ut och torkar av den på papper och upprepar tills du fått ut smutsen?
Sedan sprutar man in mer låsspray om det blir för torrt samt när man är klar.
Det är ofta smutsen som gör att det fryser.
 
G
1 123abc skrev:
Vrider du nyckeln och sedan drar ut och torkar av den på papper och upprepar tills du fått ut smutsen?
Sedan sprutar man in mer låsspray om det blir för torrt samt när man är klar.
Det är ofta smutsen som gör att det fryser.
Ja, det gör jag.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
G Gitta. skrev:
Ja, det gör jag.
Då tycker jag inte att låscylindern borde frysa, är det kanske är det handtag 1100 som fryser?
Men vädret kanske är lite speciellt där du har garaget.
 
G Gitta. skrev:
Våra garage i föreningen har låset ganska nära marken. När det yr snö så yr det in i låset och sedan fryser det. Idag täcker jag för med lite silvertejp när vi har sånt väder. Den lösningen fungerar ju. Men vad jag undrar är om det finns någon "täckbricka" att sätta på ett sånt här lås? Tänker mig något som t ex täckbrickan som sitter på insidan av lägenhetsdörrar framför titthålet. Då förstår ni vad jag tänker mig att jag vill ha. Jag ska fråga i en låsaffär så snart jag har möjlighet, men så tänkte jag att ni här brukar ha mycket kunskap och information så jag frågar er först. Tack på förhand.
Du kan ju bara ta en gummiflärp och sätta fast med ett buntband. Klippte till en bit från en trasig cykel slang till mitt lås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.