Tja,

Är väldigt off-topic nu, men testar här innan jag letar upp ett mer relaterat forum.

Jag har en stark misstro till företag som både ställer diagnosen och säljer läkemedlet - typ AntiCimex, när de gärna vill sälja sin svindyra avfuktare till min snustorra krypgrund. Jag vill gärna tro det bästa om mina medmänniskor, men det är svårt när även fackmän har försäljningsmål. :(

Således även misstro till optiker som Synsam, Specsavers med flera, som lever på att sälja glasögon. Jag börjar bli gammal och har använt läsglasögon sedan länge. Tycker fortfarande att jag ser bra på distans och har inga problem med bilkörning - men jag tänker att synproblem kan komma smygande långsamt så att jag inte tänker på det innan jag har en älg på taket.

Finns det någonstans - gärna i Skåne - där man kan betala för en syntest med protokoll som INTE säljer glasögon/operationer? Jag hade en tid hos lokala Synsam, men personalen började fan med bågarna INNAN jag ens träffade optikern - det blev inget med det. :(

Tack på förhand
 
RoTe
Jag har varit hos många optiker och synsam är den som stått ut som mest seriös.

Du kan alltid göra en synundersökning och sedan be om receptet på papper.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Då jag har tunga behörigheter så är det krav på syntest med jämna intervaller. Har gått till Specsavers ett par gånger och tidigare gjort kontroller utan minsta krav på köp. Nu senast däremot så fick jag efter testet en "Såhär ser du" och "Såhär kan du se med glasögon", visserligen inte ett jättestort synfel men man såg absolut skillnad och jag gick därifrån med ett par glasögon för ett par hundralappar.
Bad dessutom om protokollet så jag kan beställa nya glasögon online för ännu bättre priser.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Tja,

Är väldigt off-topic nu, men testar här innan jag letar upp ett mer relaterat forum.

Jag har en stark misstro till företag som både ställer diagnosen och säljer läkemedlet - typ AntiCimex, när de gärna vill sälja sin svindyra avfuktare till min snustorra krypgrund. Jag vill gärna tro det bästa om mina medmänniskor, men det är svårt när även fackmän har försäljningsmål. :(

Således även misstro till optiker som Synsam, Specsavers med flera, som lever på att sälja glasögon. Jag börjar bli gammal och har använt läsglasögon sedan länge. Tycker fortfarande att jag ser bra på distans och har inga problem med bilkörning - men jag tänker att synproblem kan komma smygande långsamt så att jag inte tänker på det innan jag har en älg på taket.

Finns det någonstans - gärna i Skåne - där man kan betala för en syntest med protokoll som INTE säljer glasögon/operationer? Jag hade en tid hos lokala Synsam, men personalen började fan med bågarna INNAN jag ens träffade optikern - det blev inget med det. :(

Tack på förhand
Om du en gång provat att bara gå dit, inte just till synsam utan vilken som helst förstås, så kommer du inse att det är rätt svårt att blir lurad. En del av undersökningen handlar om att du provar testglasögon och själv avgör om det blir bättre eller inte - dvs det är något som du, bokstavligen, ser med egna ögon.

Min första runda hos optikern slutade med terminalbrillor. Optikern hade rätt i att jag såg bättre på avstånd med glasögon, men det var inte värt besväret med glasögon för mig. I höstas, ett par år senare var behovet större ochvdet var mer värt för mig att gå vidare med fler glasögon.

Sammanfattningsvis , du behöver inte oroa dig för att bli lurad för du kommer själv se hur mycket bättre det blir innan du beställer något.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Man kan (tror jag) gå till en ögonläkare också. Det gjorde jag när jag var liten. Sen tog vi med receptet på glasögonen till Synsam.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Totte_S
Där det finns optikerutbildning kan det finnas möjlighet att agera försöksperson.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
....men man kan ju gå till vilken butik som helst som har en optiker, vilket alla har, och sedan be att få endast en undersökning gjord och betala för den. Inget kostigt med det.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Man kan (tror jag) gå till en ögonläkare också. Det gjorde jag när jag var liten. Sen tog vi med receptet på glasögonen till Synsam.
Nyckelordet där är liten. Ögonläkare tar hand om barn upp till 8 som behöver glasögon, därefter hänvisas man till vanlig optiker. Har nyligen gjort den rundan med min dotter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Nyckelordet där är liten. Ögonläkare tar hand om barn upp till 8 som behöver glasögon, därefter hänvisas man till vanlig optiker. Har nyligen gjort den rundan med min dotter.
Då är det ändrat. Jag gick tills jag var 18 iaf och min mamma gick också. Hon kollade iofs trycket i ögonen.
 
RoTe
Kan ju berätta när jag var till Synoptik för femårsförnyelsen av mina högre behörigheter på körkortet. Jag var där för fem år sen med och åkte dit på glasögonkrav då, vilket är ok för jag ser lite dåligt på långt håll. Först ville dom sälja på mig en större undersökning, jag sa jag är bara här för 150 kronors undersökingen för körkort, knorr knorr men ok vi ska kolla ditt ögontryck, varför fattade jag inte och det var ju inte direkt kul... Sedan synundersökring och kvinnan säger "ja det är ju lite sämre det här" jaha sa jag men är jag godkänd att köra och vad är det som är sämre? "ja du är godkänd att köra men vi kan inte säga vad som är sämre utan ytterligare kontroll". Jaja skitsamma tänkte jag bara jag får körkortshelvetet... Sen när jag hämtade ut det var mitt glasögonkrav BORTTAGET! Va i hela helvete är det som händer?! Optiker är fan supermegascam.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Då är det ändrat. Jag gick tills jag var 18 iaf och min mamma gick också. Hon kollade iofs trycket i ögonen.
Numera kan optikerna göra mycket av det ögonläkarna tidigare gjorde. De kollar t ex både tryck och eventuella försämringar/risker i ögonbotten. Om det är något alla optiker gör vet jag inte, men det har ingått i de senaste synundersökningarna jag gjort hos optiker.

Hos den jag gått till senaste gångerna har optikern inte gjort några säljförsök alls, utan hänvisat mig till ”stylisterna” i butiken efter synundersökningen om jag velat ha glasögon. Säger man till i kassan och visar leg får man papper på synfelen de senaste fem åren utan att betala.
 
C
Hep Hep skrev:
Säger man till i kassan och visar leg får man papper på synfelen de senaste fem åren utan att betala.
En relaterad fråga - kan man göra ett syntest utan att det registreras i deras "journalsystem" så att man blir deras "kund" för tid och evighet?
 
Unikt namn
Generellt ska du nuförtiden hos valfritt bolag/uppgiftinsamlare kunna använda gdpr för att få dina uppgifter raderade.
Det finns bra brev-mallar på nätet som går att söka fram.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Generellt ska du nuförtiden hos valfritt bolag/uppgiftinsamlare kunna använda gdpr för att få dina uppgifter raderade.
Det finns bra brev-mallar på nätet som går att söka fram.
Optiker är en del av hälso- och sjukvården med samma krav på journalföring som vilken annan sjukvård som helst. Av den anledningen är inte GDPR fullt ut applicerbart utan det är patientjournallagen som gäller. Man kan få sin journal raderad men man behöver ansöka hos IVO för att få det genomfört. Däremot kan man önska att aldrig mer bli kontaktad i reklam/försäljningssyfte
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.