Dags för TV-byte så råd behövs.
Samsung OLED S90C eller Neo QLED QN90C (ev. QN85C) står på kortlistan (77"). Samma pris på dem.
Parabol och streaming är huvudsakliga källor. 40% sport, 30% filmer/serier och 30% allmänt. Rum i norrläge.
Vad skall jag välja?
 
vem köper en gammal led tv med några uppdateringar som kallas QLED när det finns otroligt mycket bättre tv i alla klasser förutom ren ljusstyrka typ som heter OLED.

Mitt svar är köp en OLED och du kommer aldrig ångra dig. Bilden är otrolig.
Sen hade jag väl köpt LG före Samsung när det kommer till OLED men det är lite mer tycke och smak.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
K Kane skrev:
Dags för TV-byte så råd behövs.
Samsung OLED S90C eller Neo QLED QN90C (ev. QN85C) står på kortlistan (77"). Samma pris på dem.
Parabol och streaming är huvudsakliga källor. 40% sport, 30% filmer/serier och 30% allmänt. Rum i norrläge.
Vad skall jag välja?
Har två st Samsung hade en LG innan och LG hade lite bättre svärta och det svarta var helsvart.. men LG hanterar inte alla streaming appar kan vara bra i kolla vilka dom stödjer..
Samsung stödjer alla vanliga..
Är man ingen Ljud o bild fanatiker så blir man nöjd med vilketsom..
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
B Byggarmike skrev:
vem köper en gammal led tv med några uppdateringar som kallas QLED när det finns otroligt mycket bättre tv i alla klasser förutom ren ljusstyrka typ som heter OLED.

Mitt svar är köp en OLED och du kommer aldrig ångra dig. Bilden är otrolig.
Sen hade jag väl köpt LG före Samsung när det kommer till OLED men det är lite mer tycke och smak.
Neon är med för estetiken. Bara 2,67 cm tjock mot 4,5 cm för OLED'en. LG C3 är 4,7 cm.
 
Det går ju fortfarande att köpa en lg c3 77” för 25kkr. En tv som är bättre än den blir otroligt dyr….
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det går ju fortfarande att köpa en lg c3 77” för 25kkr. En tv som är bättre än den blir otroligt dyr….
Japp. Men Elgiganten sålde 77" G3 efter BF till jul för 36k. Den hade man nog åkt dit på nu.....🙃
Kostar 50k nu.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Update. Det blev en Samsung OLED, S95C 77". Gillar tjockleken och att det är One Connect box till den.
Mätning av dörrkarmens tjocklek med en tumstock; verktyg och möblerningsdelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggarmike och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Update. Det blev en Samsung OLED, S95C 77". Gillar tjockleken och att det är One Connect box till den.
[bild]
Vore kul om du ville berätta ditt första intryck av bilden på OLED. Gissar att du kommer från en äldre tv med traditionell led teknik?
 
B Byggarmike skrev:
Vore kul om du ville berätta ditt första intryck av bilden på OLED. Gissar att du kommer från en äldre tv med traditionell led teknik?
Japp, förra TV'n var en Samsung serie 7 LED från 2017. Efter första kvällen med nya så är första intrycket att det är större djup i den, dvs skillnaden mellan mörkt och ljust i bilden. Men jag skall leka mer med bildinställningarna, finns mycket på nätet att ta del av.
Tre unga män sjunger nationalsången på sportevenemang på TV i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Jämför nu med gamla TV'n när Pulp Fiction sänds. Samma källa, Viasat parabol. Sjukt bättre bild på OLED'n.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fast underbetyg på fjärren. Den är inte direkt premium, liten fjuttig plastig variant.
Det var bättre förr...
 
R
Jag gillar Samsungs små fjärrkontroller, hade en LG oled i förra huset bra bild men dålig meny o gammaldags fjärr med nummerknappar och allt onödigt krams..
 
R Rejäl skrev:
Jag gillar Samsungs små fjärrkontroller, hade en LG oled i förra huset bra bild men dålig meny o gammaldags fjärr med nummerknappar och allt onödigt krams..
Till förra TV'n var det en med samma funktionalitet (minus solcellsladdning) i aluminium och något större. Det var spitzenklasse.
En hand håller en modern Samsung-TV-fjärrkontroll mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
K Kane skrev:
Till förra TV'n var det en med samma funktionalitet (minus solcellsladdning) i aluminium och något större. Det var spitzenklasse.
[bild]
Har likadan fast i svartplast på båda våra Samsung, men vi har bara Qled😢
 
R Rejäl skrev:
Har likadan fast i svartplast på båda våra Samsung, men vi har bara Qled😢
Ajajaj.
 
R
K Kane skrev:
Ajajaj.
Har en 55tum i sovrummet och en 83tum i vardagsrummet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.