Köpt ett hus med källare som vi tänkt dränera om med isolering. Den ena delen av källaren är uppvärmd och inredd. Sen finns det ytterligare en del under garaget som inte är uppvärmd och idagsläget inte används. Det är väldigt fuktigt och blött där med vattendroppar i taket. Förra ägarna sa att det kan tränga in vatten där på våren om det är mycket snösmältning. Skulle vilja använda den delen till att förvara potatis, vin m.m. Tanken är att dränera även runt den delen och laga en del hål i betongen, tänker mig att man bör ha isolering även där. Kan tänka mig att det finns stor risk för att det blir minusgrader där, garaget är ouppvärmd och en kalltrapp skiljer den delen från resten av källaren, så en frostvakt kommer man nog behöva. Nån har sagt, fyll bara igen skiten men vad tror ni är det nån ide att försöka fixa utrymet.
 
J
Dränera och VÄRM UPP detta utrymme så håller det fukten borta och energifördelningen blir jämn. Värme stiger uppåt som alla vet, så även om du har garage/källare under och i anslutning till övre rummen så hjälper det till att värma underifrån.
Dessutom blir det behagligt vintertid och risken minskar för fukt som tränger in när våren och sommaren kommer, som annars ger kondens och risk för mögel. Värm upp underifrån!
 
J
J Jossan123 skrev:
Köpt ett hus med källare som vi tänkt dränera om med isolering. Den ena delen av källaren är uppvärmd och inredd. Sen finns det ytterligare en del under garaget som inte är uppvärmd och idagsläget inte används. Det är väldigt fuktigt och blött där med vattendroppar i taket. Förra ägarna sa att det kan tränga in vatten där på våren om det är mycket snösmältning. Skulle vilja använda den delen till att förvara potatis, vin m.m. Tanken är att dränera även runt den delen och laga en del hål i betongen, tänker mig att man bör ha isolering även där. Kan tänka mig att det finns stor risk för att det blir minusgrader där, garaget är ouppvärmd och en kalltrapp skiljer den delen från resten av källaren, så en frostvakt kommer man nog behöva. Nån har sagt, fyll bara igen skiten men vad tror ni är det nån ide att försöka fixa utrymet.
Den relativa luftfuktigheten är starkt kopplad till temperaturen. Då luften värms sjunker den relativa fuktigheten som på vintern då den kalla utomhusluften förs inomhus och värms. Många får då problem med torra luftrör. Om temperaturen istället sjunker stiger den relativa fuktigheten som i svala källare.
 
  • Haha
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Det här är ett...intressant sätt att diskutera på forum! Först 2022 väcker du upp en två år gammal tråd och framför dina källarrelaterade käpphäst-åsikter, och nu väcker du upp samma tråd - igen! Utan att någon annan svarat emellan.
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm_ och 5 till
  • Laddar…
Nyss 290 inlägg, nu 307 och allt handlar om källare, källare bara källare.
Går hen på metartabletter?

/W
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm_ och 6 till
  • Laddar…
D
J Jockebyggab skrev:
Den relativa luftfuktigheten är starkt kopplad till temperaturen. Då luften värms sjunker den relativa fuktigheten som på vintern då den kalla utomhusluften förs inomhus och värms. Många får då problem med torra luftrör. Om temperaturen istället sjunker stiger den relativa fuktigheten som i svala källare.
Starkt kopplad?

RF är baserad på temperatur och vattenånga i luften. Det är inte en stark koppling det är så det är.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Den relativa luftfuktigheten är starkt kopplad till temperaturen. Då luften värms sjunker den relativa fuktigheten som på vintern då den kalla utomhusluften förs inomhus och värms. Många får då problem med torra luftrör. Om temperaturen istället sjunker stiger den relativa fuktigheten som i svala källare.
Tycker jag har en låg RF i min jordkällare under huset trots att jag inte värmer den utöver spillvärme från varmvattenberedare och frysbox.
 
  • En skärmdump av en mobilapp som visar temperatursensorer och belysningskontroll med mörkt gränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en app för hemautomation, visar luftfuktighetsmätningar och en utomhusbelysningskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här är ett...intressant sätt att diskutera på forum! Först 2022 väcker du upp en två år gammal tråd och framför dina källarrelaterade käpphäst-åsikter, och nu väcker du upp samma tråd - igen! Utan att någon annan svarat emellan.
Källarfetisch är ganska vanligt....😎
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
R
K Kane skrev:
Krypgrundsfetisch är ganska vanligt....😎
Aha du verkar ha koll på det😉
 
R Rejäl skrev:
Aha du verkar ha koll på det😉
Japp, har krypgrund själv. 😉
Fast med nästan ståhöjd dock. Ändrade tidigare inlägg nu till källarfetisch.
 
R
K Kane skrev:
Japp, har krypgrund själv. 😉
Fast med nästan ståhöjd dock. Ändrade tidigare inlägg nu till källarfetisch.
Gillar frugan det med?
 
  • Haha
Kane
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Gillar frugan det med?
Ja? Hon bor ju där.
 
  • Haha
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
J Jossan123 skrev:
Köpt ett hus med källare som vi tänkt dränera om med isolering. Den ena delen av källaren är uppvärmd och inredd. Sen finns det ytterligare en del under garaget som inte är uppvärmd och idagsläget inte används. Det är väldigt fuktigt och blött där med vattendroppar i taket. Förra ägarna sa att det kan tränga in vatten där på våren om det är mycket snösmältning. Skulle vilja använda den delen till att förvara potatis, vin m.m. Tanken är att dränera även runt den delen och laga en del hål i betongen, tänker mig att man bör ha isolering även där. Kan tänka mig att det finns stor risk för att det blir minusgrader där, garaget är ouppvärmd och en kalltrapp skiljer den delen från resten av källaren, så en frostvakt kommer man nog behöva. Nån har sagt, fyll bara igen skiten men vad tror ni är det nån ide att försöka fixa utrymet.
När tråden ändå är väckt 😂 kan jag tillägga att efter vår smältning hinkade vi ur flera hundra liter vatten från denna källare. Vi isolerade/dränerade runt, dock kommer det fortfarande in vatten vid vår smältning, misstänker från sprickor ovan dränering. Önskar vi hade fyllt igen skiten.
 
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här är ett...intressant sätt att diskutera på forum! Först 2022 väcker du upp en två år gammal tråd och framför dina källarrelaterade käpphäst-åsikter, och nu väcker du upp samma tråd - igen! Utan att någon annan svarat emellan.
Uppenbarligen intressant då DU funnit denna "gamla" tråd! Viktiga grejjer detta! Gött mos!
 
J Jossan123 skrev:
När tråden ändå är väckt 😂 kan jag tillägga att efter vår smältning hinkade vi ur flera hundra liter vatten från denna källare. Vi isolerade/dränerade runt, dock kommer det fortfarande in vatten vid vår smältning, misstänker från sprickor ovan dränering. Önskar vi hade fyllt igen skiten.
Menar du att marken är så mättad att det dränerande vattnet inte har någonstans att ta vägen?
Eller har ni kanske berg i dagen i källare som vatten kan rinna in längs?
100tals lite låter väldigt mkt om dräneringen är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.