Hej. Behöver kapa ner en modern dörrkarm 25mm. Ska jag ta allt i botten, toppen eller både och? Kommer ju behöva kapa ner dörrbladet lika mkt sen
 
O olofh skrev:
Hej. Behöver kapa ner en modern dörrkarm 25mm. Ska jag ta allt i botten, toppen eller både och? Kommer ju behöva kapa ner dörrbladet lika mkt sen
Beror på hur petig du är med symmetrin 😁 Endast nere eller både och skulle jag säga.
 
Lagom petig 😀hålet är precis kortare än 7x20 modulmått så utbudet på dörrar är inte oändligt. Blir troligtvis en 3 spegeldörr även om jag helst hade haft med vara en spegel. Alt helt slät men då hittar jag bara rena pappdörrar om jag ska försöka hålla mig inom budget
 
Oavsett uppe eller nere så blir all kap uppe eller ner, annars passar inte gångjärnen. Lämpligt nere då ev en tröskel skyler kapen på karmarna och dörrens underdel inte samlar skit. Du behöver en klinga med mycket fina tänder och bra fart på den, annars kan det flisa sig,. Går att till viss del hindra det med en stark tejp som sätt på nersidan på kapet. Så det är inte fel att kapa nertill på en dörr och ha ev småflis på insidan som skyls av tröskeln.
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Blir slät tröskelplatta så tyvärr inget som kommer dölja mer än att det är nere vid golvet. För jag tänker det är nog nertill det får bli
 
O olofh skrev:
Lagom petig 😀hålet är precis kortare än 7x20 modulmått så utbudet på dörrar är inte oändligt. Blir troligtvis en 3 spegeldörr även om jag helst hade haft med vara en spegel. Alt helt slät men då hittar jag bara rena pappdörrar om jag ska försöka hålla mig inom budget
Med gabondörrar ( papp ) så är det en tunn list limmad mellan ytorna och man vet inte hur bred den är. Med spegeldörrar brukar det vara homogent trä ca 10 cm in. Då går det bra att kapa ner utan att dören tar stryk i övrigt. Så kanske bita i äpplet för spegeldörrar.
 
Äsch va detta var störigt, försöker flera gånger men får hela tiden en diagonaldiff på 4mm. Va fan alltså. Kilat om karmen helt från början flera gånger om men får inte till det. Och ja, den blev exaktkapad :) och är på mm samma höjd på båda sidorna
 
Vad menar du med diagonaldiff, är det snett i hålet.
 
  • Gilla
Bonde50
  • Laddar…
Nej själva hålet i väggen är lugnt. Jag menar att via alla monteringsanvisningar så står det att man ska ha samma diagonalmått i karmen innan man fäster den.

Från övre höger till nedre vänster är det hela tiden 4mm mer än tvärt om. Är det något som jag kan justera sen genom karmskruvarnas funktion? Det är såna här skruvar jag har https://www.byggmax.se/karmskruv-70-mm-p24067
 
  • Illustration av dörrkarm med komponenter och verktyg för installation, inklusive vattenpass och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
O olofh skrev:
Nej själva hålet i väggen är lugnt. Jag menar att via alla monteringsanvisningar så står det att man ska ha samma diagonalmått i karmen innan man fäster den.

Från övre höger till nedre vänster är det hela tiden 4mm mer än tvärt om. Är det något som jag kan justera sen genom karmskruvarnas funktion? Det är såna här skruvar jag har [länk]
Skippa diagonal måttet och ställ in karmen med vattenpass, sedan hänger du på dörren och justerar karmskruven så att springorna är jämna runt om.. tadaa klart😉
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Ett bra sätt är även att skruva ihop karmen upptill, in med karmen i hålet, rikta in så den är mitt i. kila upp med kilar ( en från varje håll blir 4 st ) mor överstycket. Tajt där. Dit med tröskeln, sätta kilar ( lika som uppe ) mot karmen mot tröskeln och rikta i en karm i lod, genom att knuffa kilarna lite här och där så den ena karmen i lod, då följer den andra med. Du får kolla så överstycker i våg, annars är hela bygget skevt. Kanske en tuuuun kil under en karm med. Finns ingen genväg, när allt är i våg och lod och kilat så dit med dörren och prova. Stämmer allt så borra för karmskruv och dra dom. Har du nyckeln för sätta karnskruv.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
När vi bytte våra gamla innerdörrar till moderna spegeldörrar (5st) så kapade jag dem i nederkant och eftersom jag behövde såga bort hela bottenläkten, så fick jag ”rensa” å limma dit den igen.
På ett ställe i källaren så valde jag även att såga bort 15mm från överstycket pga stenväggarna.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett bra sätt är även att skruva ihop karmen upptill, in med karmen i hålet, rikta in så den är mitt i. kila upp med kilar ( en från varje håll blir 4 st ) mor överstycket. Tajt där. Dit med tröskeln, sätta kilar ( lika som uppe ) mot karmen mot tröskeln och rikta i en karm i lod, genom att knuffa kilarna lite här och där så den ena karmen i lod, då följer den andra med. Du får kolla så överstycker i våg, annars är hela bygget skevt. Kanske en tuuuun kil under en karm med. Finns ingen genväg, när allt är i våg och lod och kilat så dit med dörren och prova. Stämmer allt så borra för karmskruv och dra dom. Har du nyckeln för sätta karnskruv.
Tack för tips, har kapitulerat för kvällen men på det imorgon igen. Jadå, har en T nyckel. Har satt en larm en gång tidigare men hade nog nybörjartur då för då lirade allt nästan direkt. Jaja. Lite tv soffa o vin nu så blir det nog bra imorgon 😀
 
R Rejäl skrev:
Skippa diagonal måttet och ställ in karmen med vattenpass, sedan hänger du på dörren och justerar karmskruven så att springorna är jämna runt om.. tadaa klart😉
Nog lite så jag gjorde första (och ända gången hittills) jag satte en. Så kanske är vinnande koncept 😂
 
R
O olofh skrev:
Nog lite så jag gjorde första (och ända gången hittills) jag satte en. Så kanske är vinnande koncept 😂
Har aldrig mätt kryss måttet på innerdörrar, för karmar och dörrar håller inte ett exakt mått så varje montage blir sin egen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.