A AG A skrev:
Jag har en liknande fråga, om jag får låna din tråd lite?
Jag har separat pannrum på gården, med vedpanna, samt acc.tank på 2,5m3. Den matar sedan, med kulvert, mitt hus till en slavtank. Samt annan kulvert till lillstuga.
Frågan är om det går att sätta en mindre, isåfall hur liten, LuftVattenVärmePump i pannrummet kopplat till 2,5m3 tanken. På så vis värma båda fastigheterna ner till ca -10grader. Eller blir det för mycket vatten för pumpen, att arbeta mot?
Jag vet att pumpen fungerar till lägre temperaturer, men det kommer bli för stor boyta att orka värma utan en "mastodontpump".
En förutsättning är att en VP har ett flöde som är lika med eller något större än vad husen behöver. det är där som skon klämmer. Att veta det, så måste det mätas upp när alla shuntar/ventiler står max öppna. Alla VP har en spec som säger vad den orkar med i flödet. Sen att få ihop det är inte så kommpliserat, varma tank, VP står still, tom tank på värme, VP startar och då ska inte tanken vara med. Det bör då vara en VP som kan en inverter, men absolut ingen som sänker farten på några cirkpumpar. Bara skit med det. Konstant fart är ett måste och ännu viktigare när det finns kulvert.
 
M mulle.meck skrev:
Det kan jag absolut tänka mig att ha så, det behöver ju inte vara automatiskt alls.
Då kanske man kör eldning på vintern och låter pumpen leva sitt liv på sommaren.
Jag ska se lite hur stor tank jag kan få in, och vad golvet ser ut att hålla för
Bara så du tänker igenom det ordentligt.. Vi har inte eldat i pannan på väldigt många år. Värmepump är väldigt trevligt. Har själv tänkt att det skulle vara schysst att elda när det smäller till och är -20 som nu, men pumpen står där och tuffar på så jag ids inte. Inte ens när värmepumpen brakade ihop eldade vi utan körde på elpatron istället.
 
tensiden tensiden skrev:
Bara så du tänker igenom det ordentligt.. Vi har inte eldat i pannan på väldigt många år. Värmepump är väldigt trevligt. Har själv tänkt att det skulle vara schysst att elda när det smäller till och är -20 som nu, men pumpen står där och tuffar på så jag ids inte. Inte ens när värmepumpen brakade ihop eldade vi utan körde på elpatron istället.
Ja, jag kanske går över ån efter vatten när jag fått tänka efter.. när det ändå finns en nyare värmepump är det väl synd att inte använda den.

Men hur är det med en luft/vatten pump, den är ganska effektiv ner till en viss temperatur eller? och går det in eltillskott när det blir för kallt?
Tänker isåfall att jag kan stödelda lite när det är som kallast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.