D
Jag ska dra en tryckledningen från en jetpump. Jag ska pumpa upp bräckt vatten 70 meter (höjd drygt 20 meter). Ledningen ska dra ovan mark k en skog.

Kan jag använda brun PEM istället för blå PEM?

Pumpen har ett maxtryck på 8 bar
 
D
Någon?
 
Det är ju bara färgen som skiljer. Så länge ingen granne gräver sitt avlopp och hittar en brun slang att ansluta på.

Inte rätt.

Det går ju ypperligt att ha en brun eller svart jordkabel också när du drar el
 
Ja det kan du, den bruna randen visar att det är spillvatten eller avloppsvatten och inte dricksvatten i den enbart
 
D
nej det är inte bara färgen som skiljer en brun PEM från en blå.
 
  • Text om brunstrimmad PEM-slang för avloppsvatten med lägre tryckhållfasthetskrav än blåstrimmad variant.
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
D
P Pligg85 skrev:
Det är ju bara färgen som skiljer. Så länge ingen granne gräver sitt avlopp och hittar en brun slang att ansluta på.

Inte rätt.

Det går ju ypperligt att ha en brun eller svart jordkabel också när du drar el
Tack för att du chansar!
 
Men det kan bara du svara på, beror alltså på vilket tryck du ska ha om det kommer gå eller inte.
 
B
Men den pem du länkade till val pn8. Dvs för 8 bars tryck, samma som din pump. Dessutom gissar jag att du nöjer dig med lägre tryck än pumpens maxtryck? Ings problem.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
Nöjer och nöjer….vad menar du? Det blir väl det trycket det blir. Inget jag kan styra över. Kommer köra utan hydropress dvs det blir full spätta så fort den får ström.
 
B
D Derbyboy skrev:
Nöjer och nöjer….vad menar du? Det blir väl det trycket det blir. Inget jag kan styra över. Kommer köra utan hydropress dvs det blir full spätta så fort den får ström.
Jag trodde du skulle ha en tryckströmbrytare. De brukar ofta slå av vid 4-5 bar. Högre tryck än så behövs oftast inte i en villa.

Är systemet öppet? Eftersom du kör utan trycktank? Men som sagt, pumpens maxtryck är ju inte högre än slangens maxtryck.

Pumpens maxtryck uppstår vid 0 flöde. Men eftersom du ska köra utan tryckströmbryatare antar jag att du aldrig låter pumpen gå mot helt stängda ventiler / noll flöde?
 
Bowser
D Derbyboy skrev:
Tack för att du chansar!
Men sluta dryga dig.. utelämnade du infon i första inlägget bara för att "briljera" när någon gav detta svar?
Jag har köpt pem slang vid ett tillfälle och på den grossisten var ALLA pem slangar i den dimensionen jag behövde pn16 oavsett färg. Om det diffade någon mm i godstjocklek vettetusan.

Hade du inlett din fråga typ med " Hej.. jag undrar om det har någon betydelse att använda brun pem slang istället för blå? Här är länken till den jag funderar på att köpa.. ser att den är specad för pn8 och att blå är vanligtvis för pn16 men kan det funka ändå då pumpens tryck är 8bar? " så hade du fått mer exakta svar och sluppit sprida otrevligheter.

Skit in skit ut liksom.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
D
B BSOD skrev:
Jag trodde du skulle ha en tryckströmbrytare. De brukar ofta slå av vid 4-5 bar. Högre tryck än så behövs oftast inte i en villa.

Är systemet öppet? Eftersom du kör utan trycktank? Men som sagt, pumpens maxtryck är ju inte högre än slangens maxtryck.

Pumpens maxtryck uppstår vid 0 flöde. Men eftersom du ska köra utan tryckströmbryatare antar jag att du aldrig låter pumpen gå mot helt stängda ventiler / noll flöde?
Jag ska pumpa upp vatten från havet till en badtunna.

Tack!
 
D
Bowser Bowser skrev:
Men sluta dryga dig.. utelämnade du infon i första inlägget bara för att "briljera" när någon gav detta svar?
Jag har köpt pem slang vid ett tillfälle och på den grossisten var ALLA pem slangar i den dimensionen jag behövde pn16 oavsett färg. Om det diffade någon mm i godstjocklek vettetusan.

Hade du inlett din fråga typ med " Hej.. jag undrar om det har någon betydelse att använda brun pem slang istället för blå? Här är länken till den jag funderar på att köpa.. ser att den är specad för pn8 och att blå är vanligtvis för pn16 men kan det funka ändå då pumpens tryck är 8bar? " så hade du fått mer exakta svar och sluppit sprida otrevligheter.

Skit in skit ut liksom.
Jag vet, my bad! jag hade glömt bort att det finns massor av folk som svarar utan att kunna. Tänkte att de som vet något om PEM skulle svara men så är det ju naturligtvis inte.

Edit: Du tycks också bara vara lite skrivsugen och/eller så fick du inte vara ordningsman i skolan ;)
 
Karrock
Färgkoden: Brun passa väl minst lika bra som blå för ditt bräckvattenändamål.
Tryckklassen: Lyfthöjden och strömningsförlusten lär ge ca 25m tryck längst ned i slangen, fyller du med öppen slangända upptill är det lugna bananer. Ska du ha en kulventil som du stänger med ett ryck upptill kan det bli i värsta laget för en PN8 slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.