Har Granitop agerat rätt?

  • Antal röster
    11
Vid renoveringen av köket i vår nya lägenhetskulle bla bänkskivorna bytas ut

Jag gjorde min research och tog in priser från flera leverantörer ( Andrews, Stonecom, svenskasten, Granitop mfl)

8/12
Valde till slut Granitop då vi hade bråttom att få skivan på plats PGA inflyttning och dom lovade med kampanj att ”Beställning innan 14/12 = Leverans innan julafton) Vi beställde även våra bänkskivor från dom till förra lägenheten och även om resultatet inte var 100% var det bra nog.

13/12
För att säkerställa att vi verkligen skulle få leverans ringde och mailade vi med skriftlig bekräftelse från deras representant att den skulle levereras i tid, annars accepterade vi inte offerten.

Allt gott.

17/12
Tiden började dra ut och 17/12 börjar vi jaga dom för att få leveranstid/datum bekräftat. Säljaren lovar att deras logistikansvarige skall kontakta oss för att boka installation, men ingen återkopplar.



18/12
Fortsätter ringa/maila och får samma besked från samma säljare.

21/12
Mailar och ringer säljaren, får svar på morgonen att dom skall återkoppla för att boka leveransen.
Ingen återkopplar under dagen.
På eftermiddagen ringer jag åter upp och letar mig igenom organisationen med utebliven återkoppling i flera instanser. När vi äntligen får tag i en annan säljare berättar hen att vår ursprungliga är på semester sedan i fredags(17/12). Inga leveranser kommer ske innan jul och detta skall ha meddelats en vecka tidigare.

Hen har alltså svarat på flera mail med att installationen skall bokas, fullt medveten om att dom ej kommer göra några leveranser.

22/12
Vi har ringt och mailat men utan med info, till slut får vi utlovat att deras VD/Försäljningschef skall ringa upp oss och att dom tar detta på största allvar. Jag jobbar dagligen som kundansvarig och känner här att dom nog tar det på allvar.
En person vid namn Silver ringer upp mig och ursäktar sig länge och väl, dom tar detta på allvar, vill kompensera oss och skall göra sitt absolut bästa för att vi skall bli nöjda. DOCK skall dom enligt honom redan den 14/12 ha beslutat att det inte kommer ske några leveranser före jul och detta skulle ha mailats ut till samtliga kunder. Vi fick såklart aldrig detta mail. Olika bortförklaringar följer men inget som täcker att deras säljare (och snart också Silver) ljugit för oss i över en veckas tid.

Jag understryker att vi har avtalat med Garnitop att leveransen skall ske innan julafton, annars är avtalet ogiltigt. Deras VD/Försäljningschef utlovar då generös kompensation, 10% kickback på alla rekommendationer vi ger andra och en fin gåva om vi accepterar att flytta leveransen till januari.

Nu står vi utan spis/rinnande vatten i köket under både jul med två barn och inget annat boende. Med hans seriöst ursäktande och förlåtande ord samt löfte om kompensation går jag ändå med på att hedra avtalet, trots att dom brutit mot det.

27/12 - Han mailar med ny leveranstid, nu 8/1 och sista möjliga klockan 15-16:00 en fredag. Perfekt tid att få VVS och elektriker på plats.
Påtalar detta och ber om en tidigare tid (detta innebär 3 veckor efter avtalad l men får veta att färjorna går X dagar och att dom inte kan tidigare.

7/1
Deras bokare ringer och försöker senarelägga leveransen ytterligare, vi accepterar ej med anledning av att VVS samt El redan är bokat att vara på plats.

8/12 Fredag När leveransen väl är gjord, tyvärr med halvdant resultat, diffar om 4-6mm på ställen och skarv över diskmaskinen där det ej finns bärande underlag så att den sviktar (borde hen som mätte ha sett över)

Montören överräcker en kartong med ” a gift from Silver” som jag öppnar direkt, lådan innehåller en reklamklocka med en marmorliknande skiva på typ 40x40 cm och Granitop tryckt i feta 1dm stora bokstäver i svart/orange på. Jag ger ödmjukt tillbaka klockan och förklarar att det inte är av intresse då vi aldrig skulle sätta upp den hemma eller orkar lägga tid på att slänga den på återvinningen.

11/1 -Söndag
Fakturan på det fulla beloppet (ex 20% betalat i förhand) kommer på mail. Fakturan utställd den 7/1 med förfallodatum 13/1. Dvs en dag på oss att betala.

10/1 -Måndag
Mailar Silver och undrar om det har blivit fel, då han enligt sina egna ord utlovat ;
”We have thought and analysed what to offer and came up with a plan that we will come to the installation with a heavy compensation from Granitop”

” As said we would come with a heavy compensation, surprise included.”

Här tvärvänder Silver, svarar på ett mail och sen inget mer, med två rader och är inte intresserad av vidare kommunikation. Fakturan är utställd och han anser bevisligen att det är klappat och klart som att han fick oss att ta emot leveransen.

11/1 - Tisdag
Sista svaret från Honom lyder:
”In regards of the compensation. Our installation team presented You a present for compensation as a good will. As I heard You politely declined the compensation.”


När jag svarar honom med citat enligt ovan och ifrågasätter hur han egentligen resonerat och att vi känner oss djupt besvikna, lurade och förda bakom ljuset med både kampanjen, deras ljugande säljare, att dom bevisligen visste att leveranserna inte skulle ske och nu hans uppriktiga lögner för att få oss att ta emot skivorna.. Svarar han ej, och vi är lämnade med en faktura vi skriftligt bestridit utan att få någon respons från dom över huvud taget.

_________________________________________________________________________________________

Med detta inlägg vill jag varna er andra, vi var blåögda nog att gå på deras taktiker och nu när skivorna är på plats tycker dom bevisligen inte att vi är värda något mer. Att inte vilja speca kompensation för en leverans som är tre gånger utlovad tid försenad och sen påstå att dom med ”generous compensation, gift included” hela tiden menat en reklamklocka är inget kort om fräckt. Att därtill inte vilja svara på några mail eller samtal blev spiken i kistan.

Har också förstått att kampanjen är en slags catfishing, Få in ordrar med utlovat leveransdatum genom kampanj. Lås dessa ordrar och meddela samma dag som kampanjen tar slut att den ej kommer efterlevas.

Vi kommer KO anmäla Granitop , allt finns dokumenterat och att de, förutom inte levererat i tid och tagit sitt ansvar gäller kostnaden och kompensation, även haft falsk marknadsföring vid kampanjen och en hantering av fakturor som är rent ful.
 
  • Gilla
Diyun Hou
  • Laddar…
Varnar er för oseriösa aktörer!
Köp inte sten hos dem om du vill inte få problem!
Beställde marmor stenskiva till oss och våran kunder. Våran sten skivans kant blev skadat vid installation kommit fetta fläckar från silikon i skarvar. Efter en halv år byte dem sten förstörde köks belysning, nästan gjort vattenskada på våning 7, skadad parkettgolv och lagd samma silikon som urskakad fetta fläckar igen. Skadade sten vid montage och säger att det tiroli. Ingen återkoppling, ansvar och kommunikation vid hantering av situation.
Kan berätta mycket mer och visa bilder vid intresse.
Mvh Olga
olgamarkovskaja@yahoo.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.