K Kane skrev:
Japp, jag kan misstänka att dessa 20 cm skillnad gör en del på 3 meter. Men det är svårt att som du skriver att visualisera effekten.
Dock är dessa 20 cm i skillnad helt teoretiska, eftersom vi då jämför två teoretiska scenarier som jag inte har sett i verkligheten. Det jag har sett däremot är vår nuvarande tvbänk, vars framkant är ca 50 från väggen. Så i detta fall, i verkligheten, handlar det snarare om lite drygt 10 cm mer, inte 20.
 
Har haft ikeas överskåp för kyl/frys i ett vardagsrum, tyckte dom byggde för mycket i djup så byggde ut väggen ~20cm för att få det att visuellt bli bättre. Dock inte säkert det är möjligt i ditt fall men kanske är värt att fundera över. Jag var i behov av djupet för att få plats med förstärkare och slutsteg.

Modernt vardagsrum med soffa, TV, växtdekor, affischer, inbyggd belysning och ett arbetsrum synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BostadsBubbel skrev:
Överväger att göra vår TV-möbel 60 cm djup istället för 37 cm, för att få mer förvaring. När det gäller tv-bänken och högskåpet bredvid så känns 60 cm djup bra. Men jag tänkte även ha 60 cm djup på väggskåpen ovanför TV:n, högst uppe i taket. Underkanten på dom hamnar 45 cm under tak, och 205 cm ovan golv.

Till vänster om tv-möbeln finns ingen vägg, utan det är en öppen planlösning mot hall. Således ser man hela möbeln från sidan när man går in i vardagsrummet från hallen.

Vad tror ni, skulle det funka eller se konstigt ut?

Ungefär såhär skulle det se ut, men i annan färg:

[bild]
jag skulle köpt de där men sågat av bakkanten och gjort dem till 50. det har jag gjort på IKEA garderober. de håller fint än. 50 cm tycker jag är det ulitmata.

Har precis som tänkt göra så där men letar efter 50 cm djupa under/överskåp, bara det blir rätt höjd också. Det Får inte bli för lågt. Tänk på att du måste TV även när du ligger ner.
 
Purre Purre skrev:
Har haft ikeas överskåp för kyl/frys i ett vardagsrum, tyckte dom byggde för mycket i djup så byggde ut väggen ~20cm för att få det att visuellt bli bättre.
Du menar att du gjorde väggen 20 cm tjockare? Låter lite som slöseri med värdefull yta, men jag kanske missförstod något? Har du förvaring hela vägen ner till golvet i detta nya tomrum?

För övrigt väldigt kul att se din bild på överskåp högst uppe i taket sådär! Jag har länge tänkt på att få till sån förvaring i flera rum, men har sett väldigt få exempel på andra som har det så man har ju nästan börjat oroa sig för att det kommer kännas märkligt att ha förvaring ovanför huvudhöjd sådär (varför undviker annars andra att utnyttja denna yta?). Har du något sådant i andra rum också? Och hur mycket sticker dom ut?
 
K Karriärmamman skrev:
jag skulle köpt de där men sågat av bakkanten och gjort dem till 50. det har jag gjort på IKEA garderober. de håller fint än. 50 cm tycker jag är det ulitmata.
50 cm kan mycket väl vara det ultimata även i mitt fall. Dock försämrar man stommens stabilitet något av att kapa dom sådär, som jag förstått det när jag pratat med en snickare. Och till skillnad från en garderob så ska allt vara helt vägghängt, och jag har även tänkt ha ganska tunga saker i vissa skåp. Och jag avskyr när möbler börjar bli det minsta rangliga. Så jag är lite osäker på om jag vågar gå den vägen.
K Karriärmamman skrev:
Har precis som tänkt göra så där men letar efter 50 cm djupa under/överskåp, bara det blir rätt höjd också. Det Får inte bli för lågt. Tänk på att du måste TV även när du ligger ner.
För mig är problemet snarare tvärt om. Risk att TV:n kommer för högt upp. Jag vill ha maximalt med förvaring under, men nuvarande TV-bänk är 50 cm hög, och mitten av TV:n är i ögonhöjd när man sitter i soffan. Om vi kör med 60 cm hög TV-bänk, 5 cm upp från golvet, så hamnar TV:n 15 cm högre än idag. Inte bra... 🤨

Även här skulle 50 cm troligen vara det optimala, jämfört med IKEA:s 40 cm och 60 cm. Så trist att dom inte erbjuder fler mått.

Det är nästan så att man överväger att utöka budgeten med 40.000 SEK till och lyxa till det med helt platsbyggd lösning, bara för att kunna få egna mått anpassade efter våra förutsättningar. Som det är nu måste man kompromissa lite väl hårt både vad gäller bredd, höjd och djup.
 
K Karriärmamman skrev:
Tänk på att du måste TV även när du ligger ner.
?
 
B BostadsBubbel skrev:
50 cm kan mycket väl vara det ultimata även i mitt fall. Dock försämrar man stommens stabilitet något av att kapa dom sådär, som jag förstått det när jag pratat med en snickare. Och till skillnad från en garderob så ska allt vara helt vägghängt, och jag har även tänkt ha ganska tunga saker i vissa skåp. Och jag avskyr när möbler börjar bli det minsta rangliga. Så jag är lite osäker på om jag vågar gå den vägen.

För mig är problemet snarare tvärt om. Risk att TV:n kommer för högt upp. Jag vill ha maximalt med förvaring under, men nuvarande TV-bänk är 50 cm hög, och mitten av TV:n är i ögonhöjd när man sitter i soffan. Om vi kör med 60 cm hög TV-bänk, 5 cm upp från golvet, så hamnar TV:n 15 cm högre än idag. Inte bra... 🤨

Även här skulle 50 cm troligen vara det optimala, jämfört med IKEA:s 40 cm och 60 cm. Så trist att dom inte erbjuder fler mått.

Det är nästan så att man överväger att utöka budgeten med 40.000 SEK till och lyxa till det med helt platsbyggd lösning, bara för att kunna få egna mått anpassade efter våra förutsättningar. Som det är nu måste man kompromissa lite väl hårt både vad gäller bredd, höjd och djup.
Jag har en 77" 65 cm från golvet med 3,85 meter djupt rum. Vardagsrum med TV som visar en skidskyttetävling, idrottare i röd dräkt, tidtagning och namn på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BostadsBubbel skrev:
Du menar att du gjorde väggen 20 cm tjockare? Låter lite som slöseri med värdefull yta, men jag kanske missförstod något? Har du förvaring hela vägen ner till golvet i detta nya tomrum?

För övrigt väldigt kul att se din bild på överskåp högst uppe i taket sådär! Jag har länge tänkt på att få till sån förvaring i flera rum, men har sett väldigt få exempel på andra som har det så man har ju nästan börjat oroa sig för att det kommer kännas märkligt att ha förvaring ovanför huvudhöjd sådär (varför undviker annars andra att utnyttja denna yta?). Har du något sådant i andra rum också? Och hur mycket sticker dom ut?
Japp ~20cm försvann av rummet, slöseri, kanske det kanske, men skåpen är 60 djupa iaf och dold kabeldragning mellan tv och tv-bänk blev det iaf. Blev även isolering i hela väggen för att göra grannarna på andra sidan lite gladare då jag lyckades störa dom några gånger. Sen hade det nog räckt med att bygga ut väggen 10-15cm för att få det till ett bättre utseende och ha plats för elen. Säg 95+11+13mm hade nog räckt eller ev 120-regel. Summa summarum så är en 60 djup bänk för djup i mina ögon.

Överskåpen är dessa eller om det var föregångaren Faktum från ikea. Hade det bara i vardagsrummet i det boendet. Har inte passat i något annat boende vad jag känt efter det boendet heller. Satt även spottar under dom, en centrerad under varje skåp.
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-...-tryck-oeppna-vit-voxtorp-matt-vit-s09394446/
 
K Kane skrev:
Jag har en 77" 65 cm från golvet med 3,85 meter djupt rum.
Botten på vår TV är på 57 cm från golvet nu. En höjning på 15 cm skulle innebära 72 cm.

Och som sagt, ögonhöjden är i mitten av TV:n idag (jag är normallång, och soffan har låg sitthöjd på 41 cm). Du kanske är extra lång och/eller har högre sitthöjd på soffan?
 
Redigerat:
Purre Purre skrev:
Summa summarum så är en 60 djup bänk för djup i mina ögon.
Du är första personen som faktiskt provat detta, tyckt det var för mycket, och berättat om det här. Värdefull inblick, tack! Jag kanske får bita i det sura äpplet och acceptera lite mindre förvaring. Eller välja platsbyggt, och hitta någonting bra mellan 40 och 60.
Purre Purre skrev:
Överskåpen är dessa eller om det var föregångaren Faktum från ikea. Hade det bara i vardagsrummet i det boendet. Har inte passat i något annat boende vad jag känt efter det boendet heller.
Kan du sätta fingret på vad det var som gjorde att du inte känt att den typen av förvaring passat på andra ställen / i andra boenden? Känns det som att det är lågt i tak eller att den "stjäl" för mycket av rummets volym?
 
B BostadsBubbel skrev:
Du är första personen som faktiskt provat detta, tyckt det var för mycket, och berättat om det här. Värdefull inblick, tack! Jag kanske får bita i det sura äpplet och acceptera lite mindre förvaring. Eller välja platsbyggt, och hitta någonting bra mellan 40 och 60.

Kan du sätta fingret på vad det var som gjorde att du inte känt att den typen av förvaring passat på andra ställen / i andra boenden? Känns det som att det är lågt i tak eller att den "stjäl" för mycket av rummets volym?
Tycker inte det passat utseendemässigt och med den planlösning som funnits, lågt i tak har jag inte haft någon gång som problem men har man standard 240 så kommer det inte få plats med skåpen ovan dörr som det gjorde i mitt tidigare boende.
 
B BostadsBubbel skrev:
Botten på vår TV är på 57 cm från golvet nu. En höjning på 15 cm skulle innebära 72 cm.

Och som sagt, ögonhöjden är i mitten av TV:n idag (jag är normallång, och soffan har låg sitthöjd på 41 cm). Du kanske är extra lång och/eller har högre sitthöjd på soffan?
Samma sitthöjd på soffan.
 
Purre Purre skrev:
Tycker inte det passat utseendemässigt och med den planlösning som funnits, lågt i tak har jag inte haft någon gång som problem men har man standard 240 så kommer det inte få plats med skåpen ovan dörr som det gjorde i mitt tidigare boende.
Sant. Vi har visserligen 250 cm i takhöjd, så snäppet bättre än standard.

Jag kan för övrigt inte förstå att man inte som standard bygger med högre takhöjd i nybyggen i områden med dyr mark. Volymen man får av extra takhöjd, med all den extra förvaring det ger, kostar betydligt mindre än extra volym pga mer kvadratmeter i yta. Jag pratar inte något extremt nu, men säg 270-280 cm eller så.
 
B BostadsBubbel skrev:
Sant. Vi har visserligen 250 cm i takhöjd, så snäppet bättre än standard.

Jag kan för övrigt inte förstå att man inte som standard bygger med högre takhöjd i nybyggen i områden med dyr mark. Volymen man får av extra takhöjd, med all den extra förvaring det ger, kostar betydligt mindre än extra volym pga mer kvadratmeter i yta. Jag pratar inte något extremt nu, men säg 270-280 cm eller så.
men 250 cm är väl standard idag?
 
K Karriärmamman skrev:
men 250 cm är väl standard idag?
Boverket säger 2,4 iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.