Hej,

Hur bär man sig åt om man endast har uttag enligt bild men vill montera t.ex. en Hue plafond?

Skruvar man bort plastbiten och kör sladdarna som går till uttaget rakt in i lampan?

Vad gör man med ev jordning till uttag?


Tacksam för svar.
 
  • Vitt tak med sensor eller detektor, möjligtvis rökdetektor, omgiven av takplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Beror på lampans sladd eller sockerbit. nu med dessa nya typer av uttag så blir det problem för vissa.
Tar men bort uttaget så finns inget att hänga lampan, då krok och uttag är ett stycke och sitter med 2 skruv i dosa. Blir till att skaffa en sådan här om det ska kopplas direkt i armaturen
[länk] - Shopping - Belysning & Hemelektronik&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=Cj0KCQiA-62tBhDSARIsAO7twbYOucYIdYzcqZwROVrGlJhougpUgfER212j4oFnoyv5Xky5vTkMGcgaAkeYEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Att uttag med krok försvinner är jag med på, då du skruvar upp plafonden i taket men jag undrar mest hur kopplingen till ett lamputtag ser ut om du förstår vad jag menar?

Sprillans nytt om det hjälper.
 
J jonaserik skrev:
Vad är det för sladd på armaturen , finns ingen ska det monteras en. Brukar vara en plint i armaturen märkt med F och N och kanske med jord med. Finns det ett märke med två kvadrater så ska den inte jordas. Gulgrön isoleras och viks undan Finns på många varuhus
[länk]
Har inte köpt lampor än, undrade mest hut kopplingen till ett lamputtag ser ut då jag blir tvungen att skruva bort uttaget från taket då det inte ligger tätt mot taket utan buktar ner ca 5mm, som det brukar helt enkelt.
 
Det är vanligt att plafonder är tänkta att kopplas direkt till den fasta installationen. Det fins inget utrymme för en kontakt.

Om du tar bort uttaget monterar sladdarna i plafondens terminal och skruvar den över dosan så fungerar det bra. Behöver den inte jord så lämnar du den oansluten.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
S Screed skrev:
Har inte köpt lampor än, undrade mest hut kopplingen till ett lamputtag ser ut då jag blir tvungen att skruva bort uttaget från taket då det inte ligger tätt mot taket utan buktar ner ca 5mm, som det brukar helt enkelt.
Det är kanske 3 kablar från taket i dosan och dom är kopplade på var sin plint i uttaget, bara ta ner så ser du.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.