Har funderingar på att riva väggen mellan köket o vardagsrummet i framtiden och den är med största sannolikhet bärande. Har pratat lite löst med föreningen och de sa då att det krävs ett förenklat bygglov och så vill de gärna se planerna först. Frågade vad ett förenklat bygglov innebar men det överläts till kommunen att svara för, det visste nämligen denne inte med säkerhet. Prima men nu har de berörda telefontid 2 timmar dagligen 3 dagar i veckan, närmast onsdag så jag vill göra lite efterforskningar innan.

För att få ett garanterat säkert svar på om väggen verkligen är bärande eller inte vart vänder jag mig då? Kan föreningen alltid svara på det med deras ev ritningar över lägenheterna, hsb förening? Om inte vilken sorts byggare bob anlitar man då?

Vad innebär förenklat bygglov? Vad är det dom kommer kontrollera/vad betalar man för. Alltså vad krävs för att få själva bygglovet godkänt - Vad ska göras.

Är det en o samma bygglovhandläggare som godkänner ett helt bygglov förutsättningsvis att föreningen godkänner det eller är fler inblandade, arkitekt, byggare etc?

För just ett förenklat bygglov krävs det då en ritning för att riva en vägg?

Det sitter ett 220V samt ett comhem uttag i väggen. 220 kan väl vilken elmaestro som helst fixa men gäller något specifikt för ett comhem uttag? Bara undrar sådär om någon har erfarenhet.

Väggen är ingen koloss direkt, 3.6 kvm, dock ca 17cm tjock betong.

I runda tal vad handlar det om för totalsumma från det jag lyfter luren tills jag har ett godkänt förenklat bygglov i handen.

I vilken ände börjar man, vad kommer bygglovhandläggaren behöva för uppgifter av mig när jag ringer för att reka om detta ärende, vad bör jag fråga osv?

Tacksam för konkreta svar =)

MVH

Tobias

B = Betong

LB = Lättbetong
 
  • plan3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommod skrev:
Frågade vad ett förenklat bygglov innebar men det överläts till kommunen att svara för, det visste nämligen denne inte med säkerhet.
Jag vet inte heller vad ett förenklat bygglov är, han kanske menade bygganmälan? En sådan måste man göra om man t.ex. ändrar i bärande väggar.


sid 14: "Ändringar av rumsindelningar eller andra inre ändringar kräver inte bygglov."
Boverket - Behöver jag bygglov
 
Ja jag är ju som nämnt inte helt överens med benämningen men det var det som sades iaf och googlar man så används ju uttrycket lite här och var men har ännu inte hittat ngt som specificerar dess innebörd.

MVH
 
Pratat vidare med föreningen idag, denna gång kallades det "enkelt bygglov" (en annan person) och denne trodde att de kosta 700-1000:- men underströk att denne inte var helt säker på det. Hur som helst om det nu handlar om sådanna summor kan det ju knappast vara någon nasa undersökning som krävs.

Denne sade att det fanns flera exempel av de som öppnat upp bärande väggar i föreningen men för just den planlösning jag har visste denna återigen inte med säkerhet ifall det gjorts förut..

Jag vart tillsagd att mäta från yttervägg till dörrpost (150cm) vilket jag redan gjort för det skulle bygglovhandläggaren vilja veta tydligen.

Någon som har kolla på om och i sådant fall hur mkt som måste behållas in från yttervägg samt ner från tak.



MVH
 
  • vägg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
I Vallentuna kommun har de "öppet hus" på bygglovsavdelningen en gång i månaden. Då kan man komma dit och få 'förenklat bygglov' beviljat på plats av tjänstemännen. Exakt vad 'förenklat bygglov' innebär kan nog inte heller jag förklara, men jag tycker att rivningen av din lilla vägg borde hamna i den kategorin.
 
Jo den ska hamna under det, har pratat med någon assistent idag o fick i sin tur numret till en inspektör som jag ska ringa. Fick väl svar på en del men det är inte solklart ännu.

Basic så ska jag ha en ifylld "bygg-/rivningsanmälan" samt en ritning/beräkning på uppstöttning (eller vad det heter) från en byggnadskonstruktör. Detta lämnas i sin tur till bygglovshandläggaren/inspektören som i sin tur ska kontrollera och ge sin bedömning - bu eller bä. Hurvida detta sker på densammes kontor eller om det faktiskt ska ut o tittas på väggen visste inte assistenten.

Blanketten finns på det globala, inte solklar i mina ögon men det löser sig väl.

Byggnadskonstruktör...är det ett finare ord för snickare/byggare? Ska denne ha någon specifik behörighet, måste denne var densamme som i sin tur gör jobbet? Eller handlar det bara om att någon som kan göra ritningen gör det, om jag själv hade haft vetskapen så hade det varit ok utan särskild behörighet?

Frågade även vad som gällde ang kvalitetsansvarig, svaret vär även här inte 100% men det ställdes sig frågande till om det verkligen behövdes till ett så litet jobb. Denne förklarade att i större sammanhang ska det finnas en oberoende kvalitetsansvarig som kontrollerar firman så att säga men i detta fall borde det kunna bli densamme som utför jobbet, enligt denne.

Några invändningar, idéer?

MVH
 
Du skall anlita en byggnadsingenjör som skall bedömma om väggen är bärande och vilka förstärkningar som i så fall behövs. En byggnadsingenjör bör klara en sådan uppgift på ett par tre timmar, ev. vill han komma ut och titta på vägen också.
 
hempularen skrev:
En byggnadsingenjör bör klara en sådan uppgift på ett par tre timmar, ev. vill han komma ut och titta på vägen också.
Högst osannolikt att vägen blandas in då den ligger på andra sidan huset ;)

Skämtåtsidan o allt så var jag o "beställde" ritningar idag av föreningen, får se hur lång tid det tar nu i juletid. Men en byggnadsingenjör fixar alltså ritningen, någon som vågar sig på ett riktpris på det?

MVH
 
Äntligen har jag fått tag på en firma som erbjuder sig att komma och titta på det hela.. så hur gör jag =)

1. Jag har pratat med föreningen som säger ok om jag får en godkänd bygganmälan samt att de får se planlösningen innan.

2. Jag har pratat med tekniska kontoret som hänvisar det mesta till en byggnadskonstruktör.

3. Elektriker som kopplar ur eluttag och flyttar ett com hem uttag behöver jag om de inte kan ordna det. Har mailat com hem och de sa att en lokal antennfirma kunde anlitas om inte föreningen kunde ordna det.

4. Jag har nu fått tag på en firma som ska titta på det som sagt, jag har förklarat att jag i första hand behöver en beräkning på jobbet som jag kan lämna in för att få bygganmälan godkänd. Bygganmälan upphör om arbetet inte påbörjas inom två år, alltså får jag bara den godkänd så finns det tid att planera arbetets gång och spara slantar ifall det blir dyrt.

"I mån om tid hjälper vi dig gärna med avväxling av väggen.Rivningsarbetet åtar vi oss normalt inte, men det kanske går att ordna."

De har stora jobb som referenser så jag vart förvånad till det positiva svaret för mitt lilla jobb.

Funderingar:

1. Försäkring - Ska naturligtvis ringa mitt försäkringsbolag o lyssna vad dom säger men vad brukar gälla? Om något går snett, vilken försäkring gäller/ska jag ha tecknat innan? Enklast att själv stå som kvalitetsansvarig? Om så går det på min hemförsäkring eller tecknas en separat/tillägg?

2. Besiktning - Vart vänder jag mig för att få en oberoende kontroll av arbetet, då framförallt "avväxling av väggen".

Vad mer måste jag beta av?

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.