F
Förra helgen när det blev töväder så droppade det massa vatten i vårt uterum. Bilden är tagen efter men röd pil var det massor av vatten:
Trädörrkarm med skruv, vitmålade ytor, slitage, del av spegel nederkant, röda markeringar pekar på skruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy av fönsteröverkant med röd pil som pekar mot en skruv eller spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det stod liksom vatten ovanpå aluminium ramen och tillslut blev det för mycket så det började droppa ner på golvet. Jag torkade upp allt så gott jag kunde med hårtork och trasor. Det droppade även vatten från takfoten.

Nu har det snöat i veckan men nu är det töväder igen. Inget vatten inomhus än men stora istappar i takfoten.
Istappar hänger från takkanten på en byggnad vid fönster, vinter, kalla temperaturer, natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag vet inte om det kanske blåst in snö på nåt vis i takfoten som sedan runnit in? Hur är det möjligt? Taket går ju ut till hängrännan. Är det nån slags kondens? Uterummet är isolerat men inte 100% tätt. Har en LLVP och sensibo sky. Så pumpen startar om tempen går ner till 2+ .Har laminatgolv samt blommor som inte får frysa.
Takränna och snörester på taket av en byggnad, mögel eller smuts synlig, vinter- eller höstväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit trävägg, stående regnränna, metallfästen, droppar, utomhus, dagljus, arkitektoniska detaljer, lutande perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för tak på uterummet?
 
F
Centano Centano skrev:
Vad är det för tak på uterummet?
Kanalplast.
 
Jag skulle kolla hur det ser ut på ovansidan av taksprånget. Gissar att det drar in vatten bakvägen i någon övergång så att det rinner ner vatten i konstruktionen mellan ytterväggen och hängrännan. Eftersom plåten över fönstren sitter på utsidan så kommer det troligen in vatten den vägen när det rinner ner på utsidan panelen.
Byggnad med slitna takrännor, mögel, fuktindikatorer, behov av underhåll, övergivna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Centano Centano skrev:
Jag skulle kolla hur det ser ut på ovansidan av taksprånget. Gissar att det drar in vatten bakvägen i någon övergång så att det rinner ner vatten i konstruktionen mellan ytterväggen och hängrännan. Eftersom plåten över fönstren sitter på utsidan så kommer det troligen in vatten den vägen när det rinner ner på utsidan panelen.
[bild]
Jag ska ta en stege imorrn och titta på taket, återkommer. 👍

Ja du kanske har rätt ang plåten där. Kanske man kunde fogat med en utefog iaf?
 
F
Centano Centano skrev:
Jag skulle kolla hur det ser ut på ovansidan av taksprånget. Gissar att det drar in vatten bakvägen i någon övergång så att det rinner ner vatten i konstruktionen mellan ytterväggen och hängrännan. Eftersom plåten över fönstren sitter på utsidan så kommer det troligen in vatten den vägen när det rinner ner på utsidan panelen.
[bild]

Fick vänta tills isflaket smällt 😅

Det kanske lägger i packningen mellan skivorna då? Ser hel ut?
 
  • Närbild av smutsig, vit yta med brunna höstlöv och grönmossa. Viss del av sko syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall med löv, snörester, groddar syns, förfall, smuts, gröna fläckar, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut mellan kanalplastens framkant och hängrännan? Finns det öppningar som kan ha tillåtit yrsnö att lägga sig innanför?
 
  • Gilla
Sookie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.