Vi har ett hus med källare som består av en äldre del (20-talet) samt en nyare (80-talet). Det är inklätt med plastmattor och gips och sådant och vi tänkte ta ett rejält omtag för att fuktsäkra den (dvs. i princip ha klinker på golvet och måla väggarna med färg som andas). Den äldre delen har grund av betong. Det trodde vi även att den nyare hade, men nu när vi river ut visar det sig att den nyare delen av källaren bara är markduk med cellplast ovan, som man sedan reglat upp ett golv på. Kommer det funka långsiktigt att flytspackla ovanpå cellplasten och ha det som grund, eller är det bara att riva ut alltihop och gjuta platta enligt konstens regler som gäller? Tacksam för synpunkter.
 
J
linusen80 linusen80 skrev:
Vi har ett hus med källare som består av en äldre del (20-talet) samt en nyare (80-talet). Det är inklätt med plastmattor och gips och sådant och vi tänkte ta ett rejält omtag för att fuktsäkra den (dvs. i princip ha klinker på golvet och måla väggarna med färg som andas). Den äldre delen har grund av betong. Det trodde vi även att den nyare hade, men nu när vi river ut visar det sig att den nyare delen av källaren bara är markduk med cellplast ovan, som man sedan reglat upp ett golv på. Kommer det funka långsiktigt att flytspackla ovanpå cellplasten och ha det som grund, eller är det bara att riva ut alltihop och gjuta platta enligt konstens regler som gäller? Tacksam för synpunkter.
Som gjort för mer problem att flytspackla ovanpå cellplast, kan bildas fukt som möglar. Bäst är att riva ut och gjuta ordentligt på klassiskt vis. Sen är det bara att hålla jämn och bra värme i källaren då detta torkar ut och håller fukt borta samt hjälper hela kåken att må bra långsiktigt. Jämför med större fastigheter där källare är rensade/inga extra golv alls men vältempererade med radiatorer för att slippa långsiktiga problem i fastigheten. Värme fördelar sig uppåt så du har alltid fördel med tempererad källare och kan då med behag även ha verksamhet och trevnad i källaren med behaglig temperatur. Win win!
 
Den här mannen har som hobby att predika för en varm källare. Bara för att han fryser när han är där nere. När jag köpte mitt hus var halva källaren bara makadam på jord. Jag lade ut plast och göt en 10 cm tjock betongplatta. Det är hur fint och torrt sedan dess, tempen är runt 12 grader. Inget värme förutom lite spillvärme från BV.
Jag har inte pengar att slösa med att värma upp en torr källare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Den här mannen har som hobby att predika för en varm källare. Bara för att han fryser när han är där nere. När jag köpte mitt hus var halva källaren bara makadam på jord. Jag lade ut plast och göt en 10 cm tjock betongplatta. Det är hur fint och torrt sedan dess, tempen är runt 12 grader. Inget värme förutom lite spillvärme från BV.
Jag har inte pengar att slösa med att värma upp en torr källare.
Jag antar att man renoverar källare för att man vill använda utrymmet. Det finns många boendeändamål som källaren passar utmärkt till. Alternativet kan ju vara att lägga på en våning, vilket har många fördelar, men det har också ett helt annat pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.