Som rubriken lyder, var köper man virke till bastulavar, dvs asp eller al?
Bor i Sundsvall, kan inte påstå att jag hittar något större utbud här, men det kanske finns någon mindre såg jag missat?
Helst köper jag på löpmeter och bygger själv, men visst skulle det funka med färdiga lavar om jag kan hitta rätt mått.

Vet att det finns äldre liknande trådar men utbudet verkar ha en tendens att ändras med åren.
 
Ska det inte vara gran?
 
Tack för tips! Såg Byggmax men lite lång leveranstid såg det ut som.

Hittade dock en handlare i Sörberge, Bolist, som verkar ha hemma så jag siktar på den till veckan.

Ang materialval; verkar vara vanligt att man blandar lite… gran är nog vanligt på väggarna medan man vill ha mer kvistfritt på lavarna. Inte mina ord utan internets. Men det verkar rimligt så man slipper bränna sig och få kåda på sig.
 
R
B bjorn skrev:
Tack för tips! Såg Byggmax men lite lång leveranstid såg det ut som.

Hittade dock en handlare i Sörberge, Bolist, som verkar ha hemma så jag siktar på den till veckan.

Ang materialval; verkar vara vanligt att man blandar lite… gran är nog vanligt på väggarna medan man vill ha mer kvistfritt på lavarna. Inte mina ord utan internets. Men det verkar rimligt så man slipper bränna sig och få kåda på sig.
Gran på väggar o tak är det vanligaste, och på lavarna asp eller al..
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Abashi är brukligt till bastulavar
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M maja02 skrev:
Ska det inte vara gran?
Absolut inte gran att sitta eller gå på. Asp eller Abachi är väl vanligast och funka bra bådadera.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Abashi är brukligt till bastulavar
Asp är brukligt till bastu och sauna här i Norden, där "Abashi" odlas eller där inte asp finns må det vara ett bra alternativ.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Bastulav av asp bör finnas på dom flesta välsorterade byggaffärerna.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
22x95 obehandlad Al tenderar att skeva, även på kortlängd (typ 40-50cm). Man behöver montera den rejält, jag gjorde en enklare infästning med stålband på undersidan, men det var för klent...
 
Jag köpte denna till en bastu jag gjorde nu innan jul. Rak o fin👍👍
 
  • Skärmbild av en produktlista, bastulav av asp, prisangivelse i svenska kronor, beskrivning, online shopping.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för fortsatta svar!
Jag själv har dock hittat det jag behöver, men det skadar väl inte att fylla på tråden lite.. en tanke är väl att skriva ut vilken butik/e-handel ni hittat era fynd på, annars blir det ju inte så värdefullt för andra åskådare.

De stora varuhus (Beijer, Bygma, Bauhaus) som finns kring Sundsvall har inte hemma. Byggmax har på beställning 10-15 dagar vilket är ok.
Kan vara så att Fresks hade men det var dyrt tror jag och lite oklart vilka längder som fanns på webben.

Men som sagt Bolist har - men dit fick man ringa och fråga. Jag hade dock tur och fick tag i beg lavar. Ska se om de är fräscha nog att återanvända, isf har jag kommit sjukt billigt undan.

Ps, priset på Bolist var under 70kr/m för 22x70 asp. Så det varierar lite..
 
Robster Robster skrev:
Absolut inte gran att sitta eller gå på. Asp eller Abachi är väl vanligast och funkar bra bådadera.
Kört Abachi förrut och har Asp i nuvvarande bastu. Mest pga att ALLT är Asp i nya. Fast jag skulle kört med det som passar bäst mot resten om jag var du.
 
Om det inte behöver vara nytt så håll koll på blocket. Jag köpte 2 st knappt använda, nerplockade, uppmärkta kompletta bastuar ink glasdörrar, lavar och 2 elaggregat som hade funnit på ett kontor för 5000kr ink hemkörning . Aggregaten var jag inte intresserad av utan satsa på ved
Av dessa två byggde jag en bastu .
Känns som ett klipp
 
  • Bastu interiör med vedeldad kamin, träbänkar och stor fönstervy mot skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästuga med skorsten, stödben, fönster, omgiven av grönska i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.