Claes Sörmland
Jag tror problemet med TS radhusfasader snarare är för tjocka färglager. För mycket gammal olja som bildar gaser när den nu bryts ned och får akrylatskiktet att släppa.

Har man målat om för många gånger utan att skrapa ned den gamla färgen?

Träpanel med vit färg, tecken på slitage och sprickor, abstrakt och grov textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det bör vara ommålat 1 gång under denna perioden om det är byggår 2004 och dags nu igen 2024 så det bör inte vara något tjockt färglager att tala om.

Till TS råder jag er att ta in någon som kommer och gör en riktig analys på färgskikten innan ni går vidare. De flesta stora färgbutiker kan hjälpa er med denna process.

Vidare tycker jag det verkar vårdslöst av målarfirmorna att rekommendera dyra åtgärder utan att veta vad problemet är.
 
Claes Sörmland
Sant det borde bara vara två lager, originalmålningen och en ommålning.

Vi känner redan till färglagren utifrån vad som har redovisats i tråden, först en alkydoljefärg och på den en ommålning med akrylatfärg. Jag tror inte en stor färgbutik kan annat än bekräfta detta.

Mer utredning kan väl inte lösa inte problemet på något sätt? Det måste lösas i den praktiska världen. Sällan färgbutiker kan bidra - folket där säljer färgburkar och får knappast feedback på problem som uppstår 10 år efter att produkten har använts. En produkt som då inte längre finns på marknaden.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sant det borde bara vara två lager, originalmålningen och en ommålning.

Vi känner redan till färglagren utifrån vad som har redovisats i tråden, först en alkydoljefärg och på den en ommålning med akrylatfärg. Jag tror inte en stor färgbutik kan annat än bekräfta detta.

Mer utredning kan väl inte lösa inte problemet på något sätt? Det måste lösas i den praktiska världen. Sällan färgbutiker kan bidra - folket där säljer färgburkar och får knappast feedback på problem som uppstår 10 år efter att produkten har använts. En produkt som då inte längre finns på marknaden.
Förmodligen inte, men någonting är det ju som inte lirar tillsammans, förmodligen en tät akrylat på en öppen alkyd i kombination med en dåligt ventilerad fasad men Innan man går vidare med dyra åtgärder så tycker jag att man bör kolla upp vad det är som felar, och där kan återförsäljare hjälpa till med analyser så man får mer underlag på hur man bör gå vidare. Det handlar sannolikt om målerijobb för ett par miljoner, båda målerifirmorna rekommenderar åtgärder som kostar minst lika mycket till. Jag hade definitivt lagt några tusenlappar på att kolla upp det extra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.