Min mor har renoverat sitt badrum i en brf byggt 1981. Renoveringen gjordes 2015 av en firma som skulle följa säker vatten. De har lämnat papper på att allt är "rätt gjort". De gjorde även sin egen besiktning som inte hittade några fel.

Nu har grannen i våningen under nyligen (i veckan) börjat klaga på att hen har fuktproblem i sitt tak som är direkt under min mammas badrum. Mamma har kontaktat någon egen "felsökare" som på något sätt ska hitta vart läckage är genom att hälla i färgat vatten i golvbrunnen. Detta vatten ska tydligen kunna spåras i betongbjälklaget. Inte helt 100% på vad felsökaren håller på med.

Hur som helst, i vilken ordning bör man göra grejer?
Är firman ansvarig för problemet eftersom det inte gått 10 år än?
Vem ska stå för kostnaden?
Bör man anta att firman inte kommer ta på sig hela kostnaden då det bör vara något åldersavdrag efter 9 år?
Kommer försäkringsbolaget bry sig om det nu gjorts ett fel vid renoveringen av badrummet?
Är det någon ide att filma rören, om nu läckaget finns i ett rör?
Ska grannen göra något eller faller ansvaret på min mor? Tänker på upptorkning i taket tex.
 
kulle
Anmäl direkt till FB, ta det sedan därifrån
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
I grunden fungerar det så att lägenhetshavaren under ansvarar för att ordna med och betala för reparation av sitt badrums tätskikt och kakel.

Föreningen ansvarar för och betalar för uttorkning av stommen. De ansvarar också för att betala utrivning av grannens och mammas badrum. De brukar även ansvara för golvbrunnen så då står de för den delen. Kolla stadgarna så att den inte ligger på din mamma.

Din mamma ansvarar och betalar för tätskikt och kakel i sitt badrum. Om det står i stadgarna att golvbrunnen ligger på bostadsrättshavaren att underhålla så gäller detta.

//

Sen ovanpå detta så kommer försäkringarna, antingen de individuella försäkringarna för respektive part eller om föreningen har en gemensam bostadrättsförsäkring även för sina medlemmar. Eftersom alla i regel har försäkringar så blir i praktiken detta löst mellan försäkringsbolagen.

//

Firman kan ha ett ansvar men finns den ens kvar? Och det måste visas att de har gjort något fel i arbetet för nio år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.