Tyvärr lyssnade jag inte 100 procent på installatören. Utblåset fungerar jättebra på nedervåningen som är en inredd källare men värmen tar sig inte helt upp på övervåningen genom en öppningen där trappan är. Det har bildas ett lock av kyla. Egentligen ville installatören montera utblåset mittemot trappan för att, som jag nu förstår, trycka upp värmen mot trappan. Gjort är gjort. Vad är de enkla tipsen för att få upp värmen. Huset är från 40-talet, på 60 kvadrat och har inga ventiler på övervåningen.

Tacksam för tips
 
Kanse kan du sätta en fläkt som blåser upp värmen på övervåningen.

Vi har en kanalfläkt ovanför våran kamin som transporterar upp varm luft på övervåningen.
Sitter i en låda i rummet ovanför och sprider sedan luften vidare till de andra rummen via spirorör. Men finns enklare fläktar för att flytta värme mellan rum. Googla värmeflyttare så hittar du en massa olika lösningar
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
Tackar, ska kolla på tipsen.
 
J
E Elvis1970 skrev:
Tyvärr lyssnade jag inte 100 procent på installatören. Utblåset fungerar jättebra på nedervåningen som är en inredd källare men värmen tar sig inte helt upp på övervåningen genom en öppningen där trappan är. Det har bildas ett lock av kyla. Egentligen ville installatören montera utblåset mittemot trappan för att, som jag nu förstår, trycka upp värmen mot trappan. Gjort är gjort. Vad är de enkla tipsen för att få upp värmen. Huset är från 40-talet, på 60 kvadrat och har inga ventiler på övervåningen.

Tacksam för tips
Går att lösa, och bra att du har varm källare, det hjälper hela kåken på sikt, värme letar sig sakta uppåt, även genom trossbotten, ofta är det extra täta fönster och inget läckage som dessvärre fördröjer varmluftsflöde att leta sig vidare och även uppåt. Lite läckage ger också cirkulation på luften vilket i sin tur förflyttar uppvärmd luft. Långsiktigt så har du naturligtvis fördel av att du har värme i källaren för golven ovanför, och du ska givetvis ha alla radiatorer på så som det är konstruerat Från början. Alltid bäst med radiatorer lågt placerade och jämnt placerade i hela kåken istället för bara varmluftsflöde från ett håll. Vattenburna element runt om i hela kåken är alltid bäst, på sikt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.