Tomture61 Tomture61 skrev:
Skulle skippa linoljefärg .
Har fönster från 2008 med original färgen (vit) Elitfönster .
Knappt man ser att färgen har påverkats alls av väder/vind .
Däremot har dörrar blivit matta i ytan , SnickarPer .
Alla dörrar med sprutlackerad yta ska vaxas med bilvax, alltså BILvax😎gå in på respektive tillverkares hemsida för att få reda på hur just eran dörr SKA underhållas/skötas.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vad är fetved? Är det samma som kärnvirke?
Lite OT... Men eftersom det frågas...

När man förr skulle timra ett hus, så påbörjades jobbet flera år i förväg.
Man letade upp fura / tall på norra sidan av ett berg (tätväxt mellan årsringarna) och barkade ringbarkade (nästan runt om) långt ned. Så fick trädet stå fler än två år, innan det fälldes.
Under tiden tiden bildades kåda, i hela trädet. "Törved".
På senaste åren har benämningen "fetved" blivit populärt för detta.
Vid uppvärmning utan syre så blir det trätjära av kådan.

Samma blir det med en tall som självdör. Eller utsätts för t ex skogsbrand. Blir oftast lämningar i form av en s k törstubbe.
Veden funkar utmärkt att tända en brasa med även om det regnar.

Kärnved är det tätare mörkare innerträet i en stock. Syns väl om du kollar i änden på en kubbe.

Tänk vad de kunde förr.

BT.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att höra vad linoljefärgstillverkaren sade om resultatet. De brukar vara bra på att veta hur det blir om man inte följer målningsinstruktionerna. Jag målar bara med linoljefärg och har gjort mina tabbar när jag använt olika färger, gäller att följa de instruktioner som finns. Färgen har flagnar för mig också, som plastfärg. Troligtvis för att jag inte mätte fuktkvoten i trät innan målning. Ni kanske kan få lite argument gentemot fönsterförsäljaren.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Karrock
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det förekommer att fåglar hackar i torkat linoljekitt. Det är ovanligt men jag har sett sådana skador själv. Läs på så kommer du att se att det har förekommit, i liten utsträckning, under lång tid. Att blanda peppar i kittet är en av många kreativa löningaförslag som jag har hört om.

Sen tror jag inte att det var anledningen till att fönstertillverkaren inte ville kitta med linoljekitt. Det gissar jag handlade om garantitider. Linoljekitt kräver underhåll och omsorg, tex la-sesl klarar sig mycket länge utan. Bekvämlighet för tillverkaren när denne inte vet hur/om fönsterna kommer att underhållas.
Mina provbågar till uthus fick merparten av kittet uppätet av talgoxar. Då var kittet mjukt, några veckor gammalt. Nästa batch fick härda i ca ett halvår innan de kom upp, och de har klarat en vinter, ännu utan angrepp.

Läst om peppar och chili i kitt, stryka vitlök på glas och att mata fåglarna ordentligt med talgbollar istället. Inte provat någon av de metoderna.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Är inte 3års funktionsgaranti ett tecken på att det är en kass produkt eftersom det är så kort tid?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Karrock
M -MH- skrev:
Gissar att han var en bättre målare än skogsbrukare i så fall.😉

Det finns mycket myter om hur bra virket var förr, men titta ni i träbyggnader som är några hundra år gamla, så är det inget märkvärdigt. Fönster är såklart ett undantag, där har jag bara sett gott virke. Men inte är mina 85-åeoga fönster av någon mytologisk virkeskvalitet. Snickerifuru med kärna som finns idag är likvärdig
Precis. Om man byggde dåliga fönster på 1880-talet så ser vi dem inte idag. De lär ha varit kasserade före 50-talet. De bra exemplaren finns kvar, men det säger inte nödvändigtvis något om huruvida det fanns variation i även förr.

Jag har plockat en stund i listhyllan på Hornbach. Efter en liten stund hittar man något planhyvlat med kärnfura och 0,5-1mm mellan årsringarna. Lagningar med det virket kommer jag inte ligga sömnlös över.

Samma tanke borde gälla med lertegel till tak. Det dåliga är borta.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Helt rätt. Det är inte blottat alltså. Läs tidigare inlägg i denna separata diskussipn för att förstå varifrån min fråga kom. Du hittar starten i inlägg 43, där det felaktigt tros att det är ändträ inne i kittfalsen. Förlängningen av det skulle vara att kittningen är huvudproblemet. Kittningen är inte bra, men jag tycker stt det är mkt mer som pekar mot att färg (pch ev dåligt virle, ej torrt, splintved, det är omöjligt att säga) är de största problemen.
Hade det inte funnits ändträ 1 tiondels mm ifrån kittet så hade aldrig alla fönster där kittet börjar spricka i hörnen inte funnits.
 
J JohanLun skrev:
Problemet med viss färg är att den spricker, fukt kommer in men har svårt att torka ut
Jag tror i vissa fall fönster skulle klara sig bättre omålade än målade med plastfärg efter säg 10 år.
Vad är plastfärg?
 
L lostinsweden skrev:
Sambon som gillar gammal stil valde att ha spröjsade träfönster med linoljefärg på vårt hus. Eftersom det skulle blir dyrt så bestämde vi oss att det skulle göras under 3 faser: framsidan, gavlarna sedan baksidan och det har vi gjort under en 3 års period.

Fönsterna på framsida som är mot havet har börjat på fler ställen se ut så här efter 3 år. Funktions garanti som gäller i 3 år har gått ut men vi kontaktade försäljaren ändå som erbjöd oss 15000kr för reperationskostnader. Han menade att de har ingen skyldighet att betala eftersom garantin inte gäller längre men erbjöd summan eftersom vi har varit bra kunder (vi har köpt fönster på över 300000kr totalt).

Tråkigt att de börjar blir slitna redan efter 3år. De har inte ens varit installerade i 3 år eftersom de var i källaren i 6 månader under tiden vi väntade på snickaren. Försäljaren menade också att vårt läge är utsatt men vår tidigare fönster har hållit i 40år. Klart de gamla har haft nytt kitt men inte redan efter 3 år.
Finns nåt man kan göra? Är det bara att gilla lägret och vara nöjd med dem 15000kr som inte kommer räcker långt med kostnader som blir om alla på framsidan blir likadana?
Förstår att garantin inte gäller men tycker att försäljaren kunde har varit lite mer seriös om de vill ha kvar sina bra ryckte om ’kvalitets’ fönster. Vi får vänta hur det blir med dem andra som är kvar under garantin.
Varför menar de att garantin inte gäller? Tillverkaren skriver att de lämnar 3-årig ”funktionsgaranti” och 15-årig ”rötskadegaranti vid av oss färdigmålade fönster/fönsterdörrar”.

Det är ju solklart att ni kommer få rötskador på de fönstren, det har redan börjat.

Ta en dialog till med tillverkaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vem är tillverkaren?
Baserat på informationen som framkommit i tråden tror jag att jag vet vem tillverkaren är med 99.9% säkerhet, men vill inte outa någon publikt och tycker det ligger på TS att avgöra när och om namnet skall yppas.

OM jag har rätt skriver denne tillverkare att det är tre års funktionsgaranti och femton år rötskadegaranti i de fall de färdigmålat själva, dock ej i "mörk kulör".
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
M Mattan01 skrev:
För 14 år sedan tröttnade vi på att måla om och kitta om fönstren med massa spröjs + tvättning av en massa små rutor. Jag räknade ut att vi hade kilometervis med kitt och färg totalt.
Vi köpte istället komposit fönster med spröjs i kassetterna istället och bara två rena glasytor att tvätta i stället för 18 stycken med de gamla fönstren. dessutom till en kostnad som var en bråkdel av nya "gamla".
De ser ut som nya efter 14 år och med mycket bättre isolering både avseende värme och ljud.

Tidigare hade vi köpt 2st Elit fönster och efter bara 3 år så fick vi bättra på färgen , den sprack på många ställen.
Och gillar man inte plast så finns det idag fina aluminiumklädda träfönster. Kostar mer än std förstås men jfrt en enda ommålning av träfönster så är det ju betalt, hur man än räknar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag lider med er! Med risk för att jag upprepar sådant som någon annan har skrivit:

1. Väldigt konstigt med endast 3 års garanti! Det normala verkar vara 10 år. Så man undrar vad det är för en firma! Exempelvis i vårt bostadsområde (hyreshus) renoveras nu samtliga fönster från 50-talet, Trä som är dåligt byts ut, fönster som är skeva riktas, de målas och får nya tätningslister. Enligt hantverkarna är det 10 års garanti på det jobbet.

2. Jag undrar vad fönstren har grundmålats med. Numera om man köper fabrikstillverkade träfönster så kommer de alltid grundmålade med någon slags superhård spraylack. En kompis köpte sådana fönster och var i tio års tid nöjd med att målningen fortfarande såg fin ut. Ända till dess han kände med kniven, då var det helt uppruttet bakom färgen! På vartenda fönster i nederkant! Då hade tyvärr den 10-åriga garantitiden löpt ut! Att få bort den fabriksmålade färgen visade sig inte vara så lätt. Stenhård, reagerade varken på varmluftspistol eller speadheater, så det blev till att slipa! När jag tittar på dina bilder ser jag det skymta fram vitt i skarvarna. Kanske är det sån slags grundmålning därunder? Och då har man tyvärr missat hela poängen med linoljefärgen som ska skydda träet genom att oljan tränger in i träet.

3. Som flera påpekat så verkar det vara problem med kittningen. Sådär ska det inte se ut efter 3 år! Linoljekitt hade varit bra, men i väderutsatta lägen brukar fönsterrenoverare använda LAseal. Det är i alla fall det jag fick när jag hade fönster hos en renoverare senast. Kolla upp det! LAseal lär ha 10 års garanti.

Min slutsats efter att ha sett och läst om problem som folk fått med nytillverkade träfönster är att man 1) i första hand ska renovera/låta renovera sina gamla träfönster, 2) om det inte funkar, beställa fönstren från ett litet snickeri som jobbar med kärnvirke och som begriper sig på linoljefärgsmålning. Det kan tyckas dyrare, men betalar sig i längden!

Hoppas ni hittar en lösning på problemet
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Varför menar de att garantin inte gäller? Tillverkaren skriver att de lämnar 3-årig ”funktionsgaranti” och 15-årig ”rötskadegaranti vid av oss färdigmålade fönster/fönsterdörrar”.

Det är ju solklart att ni kommer få rötskador på de fönstren, det har redan börjat.

Ta en dialog till med tillverkaren.
Tack. Det ska jag göra men försöker vara påläst först innan jag tar den dialogen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Helt rätt. Det är inte blottat alltså. Läs tidigare inlägg i denna separata diskussipn för att förstå varifrån min fråga kom. Du hittar starten i inlägg 43, där det felaktigt tros att det är ändträ inne i kittfalsen. Förlängningen av det skulle vara att kittningen är huvudproblemet. Kittningen är inte bra, men jag tycker stt det är mkt mer som pekar mot att färg (pch ev dåligt virle, ej torrt, splintved, det är omöjligt att säga) är de största problemen.
Finns väl ingen som skulle komma på tanken att det skulle existera blottat ändträ i kittfalsen. Hörnorna jag åsyftade är givetvis mötet mellan sidostycken respektive bottenstycken samt spröjs!
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Mina provbågar till uthus fick merparten av kittet uppätet av talgoxar. Då var kittet mjukt, några veckor gammalt. Nästa batch fick härda i ca ett halvår innan de kom upp, och de har klarat en vinter, ännu utan angrepp.

Läst om peppar och chili i kitt, stryka vitlök på glas och att mata fåglarna ordentligt med talgbollar istället. Inte provat någon av de metoderna.
Chili är iaf helt meningslöst då fåglar inte känner av hettan från dem, chilin producerar capsicin för att avskräcka däggdjur att äta frukten och då förstöra fröna men den vill bli äten av fåglar som sprider fröna.
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.