Har någon erfarenheter att dela med sig av bygge av en bokhylla/bokskåp som täcker en hel vägg.
 
Jag skall försöka att bifoga några bilder på ett av mina byggen, för inspiration. Jag har två råd:
1)Bygg hylldelarna separat och rätvinkliga. Avpassa sedan till huset med s.k. scribing strips
2)Läs boken "trim carpentry and built-ins", Taunton press, ISBN 978-1-56158-478-9
IMGP3184.JPG

http://www.imagerack.info/view_image/33dbe1037/IMGP3184.JPG
 
Grymt snyggt!!!

Tar du upp beställning?? :D
 
Tack så mycket!
Jag tar inga beställningar. En kul grej är att hyllan är inrymd i en bärande vägg. De bärande stolparna sitter mellan hylldelarna. Därav de tjocka mellanstyckena.
 
Är dörrarna/skåpsluckorna också egen tillverkning? Och vilka verktyg behöver man isåfall.
 
Jo, det är egen tillverkning. All fräsning är gjord med en Festool OF1010 monterad i bord. Speglarna har jag fräst ur limfogskivor från Byggmax (eg. fusk) Till ramen har jag använt trägolv som jag har klyvt bort alla spår och spont och limmat ihop igen. Trägolv är bra eftersom det redan är snickeritorrt. Knopparna kommer från Byggfabriken.com
 
Ursäkta att jag tjatar, men kommer du ihåg vilka frässtål du använde? Och fattar jag rätt när du säger att dina dörrar alltså är massiva. Ingen ram med 'spegel' i?

Jag har också en OF1010 och det är helt klart inspirerande när man ser att man kan åstadkomma så snygga resultat.
 
Det är ram och spegel. Fräsarna från Cobolt nr 226-007 och en annan för fräsning av speglarna stående. Jag lyckas inte den i Cobolts katalog. Av någon anledning kommer jag inte åt sidorna 23 oc 24 i katalogen.

www.tooltrust.se

Edit 225-005 heter spegelfräsen. Finns på s 37
 
Förvisso en fegisvariant, men man kan spara mycket på att använda sig av färdiga delar från IKEA och sen anpassa dem.

I huset jag har nu så har jag byggt ett bokskåp i fullbredd på en vägg med hjälp av Billy och Vätternstommar som jag modifierat. Blev inte så tokigt (har ingen bild på den här datorn tyvärr). Fusk, men jag hade ett helt hus att renovera och ont om tid.
 
Håller med robsarve, har man inte tiden (och/eller tålamodet) i anspråk så kan man göra underverk med Ikeas Billyserie och lite täck-, golv- och taklister.. Har byggt heltäckande väggar i två rum och med böcker på plats har ingen haft en tanke på att det handlat om "fusk" som det på sätt och vis är.. Ska kolla om jag hittar några bilder, återkommer om jag har det.
 
Jag har också en idé om att använda IKEAs Billy-hyllor och komplettera med lister. Med mycket annat på programmet är det lockande med denna tämligen snabba lösning som inte heller är särskilt dyr. Bilder för inspiration vore verkligen trevligt.
 
Jag önskar att jag hade haft ett par cm till så jag fått plats med krönlister och socklar, men jag är rätt nöjd ändå.

10 st Billy 40 cm med vitrindörr och lika många Vätternskåp.

torshog5%20bibliotek.jpg
 
G
Hej.
Jag gjorde det lätt för mig,Ikea Billy 40cm,med något nedkapat överskåp.Håller som bäst på med detta nu,ska sätta täcklister mm.Byggt utmed fönstervägg från golv till 25cm från tak.Kommer ligga överliggarhyllplan med infällda spottar ovanför fönstren.Tänk på att 60 och 80 hyllorna inte klarar full belastning,hyllplan som sviktar är inte kul.

Gör ett försök med bilder.........
Mvh,Gurra.......:)
 
  • Bilder2 859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilder2 860.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.