Hej,
Vi står inför ett kommande fönsterbyte (från tvåglas i trä från -75 till treglas aluminium) och har börjat ta in offerter.

Vi har fått in två offerter från Mockfjärds samt Elitfönster som båda ligger på ca 350 tkr (enligt Elitfönster ca 260 tkr material och 90 tkr arbete).

Har även själv tagit in offert på Sunnerbo fönster via byggfirma där fönster och dörrar skulle kosta ca 140 tkr, vad är rimligt att övrigt material skulle kosta så som fönsterbrädor, lister invändigt, fönsterbleck, plåtsmygar utvändigt osv?

Är det någon som har erfarenhet av Sunnerbo vs Elitfönster?

Är det någon som har något tillägg på min tankegång (se bifogade bilder på hus och tanke).
Borde vi ha fler luftventiler, mer öppningsbart eller något annat? Numera bergvärme (tidigare olja), frikyla i hall, ventilerande undergolv i gillestuga. Självdrag, keddy i gillestuga, paxfläkt på toalett och 3 väggventiler i källare.
 
  • Tabell som listar fönster och dörrar med mått och detaljer för husprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enfamiljshus, vit fasad, bilgarage, gräsmatta, träd runt, inget foto på personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tror Elitfönster skulle passa utmärkt på ditt hus, däremot betvivlar jag starkt att ett så dyrt fönsterbyte kan löna sig ekonomiskt. Kan du inte renovera, eller låta renovera de befintliga fönstren?
 
F fribygg skrev:
Jag tror Elitfönster skulle passa utmärkt på ditt hus, däremot betvivlar jag starkt att ett så dyrt fönsterbyte kan löna sig ekonomiskt. Kan du inte renovera, eller låta renovera de befintliga fönstren?
Vad är det som gör att just Elitfönster skulle passa bättre än exempelvis Sunnerbo? Lönar sig nog högst troligt inte ekonomiskt, men är behov med byte både för att det är väldigt dragit samt dålig ljudisolering.
 
Jag skulle passa på att ta fönster med spaltventil på vissa ställen och skippa dom tilluftventiler du har nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.