W
Skulle gärna vilja ha lite hjälp med vad jag ska göra med detta avloppsrör som verkar läcka upp i övergången? Upptäckte det nu när jag ska sätta igen ny vägg.
Min fråga är:
Är det ett försäkringsärende så att det blir lagat via den processen?
Eller tar jag in en rörmokare?
Eller är det enkelt att lösa själv och i så fall hur gör jag?
 
  • En vertikal grå plastavloppsrör med kopplingar mot en ojämn betongvägg och en metallstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av badrum, rör synligt i väggen, toalett, handduksvärmare, plastlister, kakel, halvfärdigt, röd cirkel markerar område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det är en skjutmuff och att den har glidit ner nästan halva höjden så att skarven mellan rören är nästan synliga.

Man ser en "ring" en bit upp på övre röret, där bör överkanten på skarvmuffen ha varit tidigare.

Det är "bara" att skjuta muffen uppåt så att skarven mellan rören hamnar mitt i muffen. Man behöver säkerställa var skarven är. Man bör även kontrollera gummiringen i muffen.


Har det blivit följdskador av läckande avloppsvatten? Om inte är det ingen idé att blanda in försäkringsbolaget, om det har blivit följdskador beror på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Sen ska det ju mycket till för att det ska läcka ur stående rör, nästan så man måste ha nåt stopp längre ner annars susar ju vattnet mest förbi om det inte är helt öppet mellan.
 
W
Stefan N Stefan N skrev:
Sen ska det ju mycket till för att det ska läcka ur stående rör, nästan så man måste ha nåt stopp längre ner annars susar ju vattnet mest förbi om det inte är helt öppet mellan.
Precis, vattnet susar ju mest förbi och det är ganska lite som kommer upp här.
 
W Walkamile skrev:
Skulle gärna vilja ha lite hjälp med vad jag ska göra med detta avloppsrör som verkar läcka upp i övergången? Upptäckte det nu när jag ska sätta igen ny vägg.
Min fråga är:
Är det ett försäkringsärende så att det blir lagat via den processen?
Eller tar jag in en rörmokare?
Eller är det enkelt att lösa själv och i så fall hur gör jag?
Är det avloppet från övervåning eller är det ett avluftningsrör? Är det ett avloppsrör är det förmodligen för kort. Är det avluftningsrör kan man täta det i skarven. Har det inte blivit någon skada än så tror jag inte man kan få det som försäkringsärende, kanske reklamera arbetet från den som gjort det.
 
W
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att det är en skjutmuff och att den har glidit ner nästan halva höjden så att skarven mellan rören är nästan synliga.

Man ser en "ring" en bit upp på övre röret, där bör överkanten på skarvmuffen ha varit tidigare.

Det är "bara" att skjuta muffen uppåt så att skarven mellan rören hamnar mitt i muffen. Man behöver säkerställa var skarven är. Man bör även kontrollera gummiringen i muffen.


Har det blivit följdskador av läckande avloppsvatten? Om inte är det ingen idé att blanda in försäkringsbolaget, om det har blivit följdskador beror på.
Tack! Inga följdskador så då kör vi på själva enligt tipset!
Låter ju ganska enkelt 👍
 
W
Manganbangan Manganbangan skrev:
Är det avloppet från övervåning eller är det ett avluftningsrör? Är det ett avloppsrör är det förmodligen för kort. Är det avluftningsrör kan man täta det i skarven. Har det inte blivit någon skada än så tror jag inte man kan få det som försäkringsärende, kanske reklamera arbetet från den som gjort det.
Det är avlopp från ovanvåning. Menar du att just den här mellandelen, skarvmuffen är för kort?
 
W Walkamile skrev:
Tack! Inga följdskador så då kör vi på själva enligt tipset!
Låter ju ganska enkelt 👍
Eftersom den ska byggas in och har ev kanat ner nu, så sätt en stor slangklammer under när du knuffat upp den. Då kan den inte kana ner igen och fritt fram för att spika in.
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
W Walkamile skrev:
Det är avlopp från ovanvåning. Menar du att just den här mellandelen, skarvmuffen är för kort?
Nä, är det avlopp så håller jag nog med @Demmpa 🙂
 
Att som sägs bara skjuta upp den, kan vara problem med. Sätt en träbit mot underkanten och hammaren så kan det gå att fåt den uppåt. Sen det med gummiringen , det går att vara utan på uppsidan en muff. Om det inte blir totalstopp nedströms muffen, skit och vatten går alltid lättaste vägen och nu är det nedåt.
 
  • Gilla
Walkamile
  • Laddar…
Är det inte bättre att såga bort och byta ut den här gamla skarven när du ändå ska bygga in det?
 
@Walkamile Någonting annat, vrid 90⁰-vinkeln på vattnet till toaletten 180⁰ så den pekar nedåt istället för uppåt. Nu böjs flexslangen skarp 180⁰
Toalett med röranslutningar, keramiska plattor, behov av underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Walkamile
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det inte bättre att såga bort och byta ut den här gamla skarven när du ändå ska bygga in det?
Varför det, det är en modern muff och inget forntida föremål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.