Öhhh, intill kittfalsen så klart.
Syns tydligt i t ex bild 1 och 2.

Eller vad tror Du att det beror på.
Träändarna har sugit fukt!
 
  • Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Öhhh, intill kittfalsen så klart.
Pratar du om blottat ändträ? Det finns i hörnen på bågens utsida. Sen finns det givetvis i mötet mellan sidostycke och bottensttycke. Inte i kittfalsen. Det är helt medvetet att fönsterbågar konstrueras på detta sätt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ja. Och jag förstår detta.

Tack, för ett förtydligande, så inte TS leds in på fel spår.

Mycket bra att nån har koll🤓

Nu är det inte bara på bågens utsida, utan fukt har smugit sig in i träet, där trädetaljerna möts!
 
F fribygg skrev:
Vem är tillverkaren?
Undrar om tillverkaren har fåglar i produktionslokalen, när fönstret är målat och färgen torkat är ju fågelhackning inget problem.

Det ligger ett ansvar på köparen också, man bör läsa på och veta vad man köper när man handlar så där dyrbara produkter. Om ni accepterat nått annat än linoljekitt och handlat fönstren av dem har ni ju själva gjort ett val och tagit en risk. Självklart ska ni reklamera alla fel som omfattas av deras garanti, är garantin utgången får ni nog vara tacksamma att ni erbjuds ekonomisk ersättning trots att ni inte får 'några pengar över'.
Det förekommer att fåglar hackar i torkat linoljekitt. Det är ovanligt men jag har sett sådana skador själv. Läs på så kommer du att se att det har förekommit, i liten utsträckning, under lång tid. Att blanda peppar i kittet är en av många kreativa löningaförslag som jag har hört om.

Sen tror jag inte att det var anledningen till att fönstertillverkaren inte ville kitta med linoljekitt. Det gissar jag handlade om garantitider. Linoljekitt kräver underhåll och omsorg, tex la-sesl klarar sig mycket länge utan. Bekvämlighet för tillverkaren när denne inte vet hur/om fönsterna kommer att underhållas.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det förekommer att fåglar hackar i torkat linoljekitt. Det är ovanligt men jag har sett sådana skador själv. Läs på så kommer du att se att det har förekommit, i liten utsträckning, under lång tid. Att blanda peppar i kittet är en av många kreativa löningaförslag som jag har hört om.
Funkar peppar?
 
  • Gilla
JohanMPH
  • Laddar…
C
Kanske lämpligt att redan nu påtala de fönster som inte garantitiden gått ut på....Du får ju sannolikt samma problem på dem.....Linoljade fönster kräver linoljekitt,både produkterna,precis som trävirket kommer ju från växtriket, och alla tre materialen fungerar bra tillsammans...Här har sannolikt fönstertillverkaren använt ett starkare syntesiskt kitt som inte fungerar.... Genom att reklamera nu kanske leverantören blir mer välvillig att ställa upp på de fönster där garantin gått ut..... Med tanke på de kostnader du kanske kan förvänta dig framöver skulle jag gå till ARN eller en advokat för att få min rätt tillgododosedd om inte fönstertillverkaren blir mer tillmötesgående...
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Även kittfalsen har ändträ, om än inte blottad. Så fort ändträ får minsta chans att suga vatten och därefter svårt att torka ut - då får vi problem, vilket vi tydligt kan se på ts bilder.

Vill passa på att delvis rätta mig själv vad det gäller krackeleringen (Sk. krokodilskinn); det är ju något som uppstår vid betydligt högre ålder än tre år och vid rätt utförd målning dvs tunna färgskikt. Så flagorna vi ser här kan mycket möjligt bero på en kombination av utebliven grundolja, fel val av grundfärg, fel kitt - åtminstone fel utfört, för tjock slutstrykning.

Jag hoppas att ni (ts), om ni tar med er en fönsterbåge till fönstertillverkaren, kan räta ut frågetecknen och nå en förlikning!

Vad det gäller halvolja är jag inte helt säker på kemin bakom men jag tror inte terpentinet är där för att ”tillföra” något utan mer för att skiktet skall bli väldigt tunt. Eventuellt bildas även mikroskopiska syrefickor som påskyndar torkningen vilket sker i naket trä men det är bara ett höftskott. En målare berättade för mig att linoljan som tillförs interagera med linoljan i färgskiktet under. Det ska vara därför man förlänger hållbarheten.

Som kuriosa kan sägas att man kan hitta gamla fönsterbågar där bottenstycket är medvetetet omålat undertill (ev oljat). Alltför att underlätta uttorkning. Det sätter lite fingret på vikten för trä att kunna torka ut. Sen kommer man ju aldrig runt kvaliteten på träet. Gamla bågar utsågade av tätvuxen fur, rotstock…

Tack för ordet, jag ska inte plåga er med ytterligare kommentarer 😉
Halvolja gör att man får på hälften av oljemängden. Bra om man annars hade dragit på för mkt (lätt hänt om man är van vi akrylatfärg). I övrigt är det många som menar att det precis som du skriver, ger mikroskopiska hål i oljefilmen som håller på att polymeriseras. Vissa menar att det försvagar den, jag vågar inte säga bu eller bä om det. Men någon fördel är den inte.
 
F fribygg skrev:
Funkar peppar?
Ingen aning. För det mesta händer ju ingenting, men de som har fått kitt förstört både en och två gånger blir lätt desperata såklart.

Det finns ett antal nackdelar med linoljekitt och ibland väljer vi bort det. Men aldrig av risken att fåglar hackar i det. Risken är så liten.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
C carra skrev:
Kanske lämpligt att redan nu påtala de fönster som inte garantitiden gått ut på....Du får ju sannolikt samma problem på dem.....Linoljade fönster kräver linoljekitt,både produkterna,precis som trävirket kommer ju från växtriket, och alla tre materialen fungerar bra tillsammans...Här har sannolikt fönstertillverkaren använt ett starkare syntesiskt kitt som inte fungerar.... Genom att reklamera nu kanske leverantören blir mer välvillig att ställa upp på de fönster där garantin gått ut..... Med tanke på de kostnader du kanske kan förvänta dig framöver skulle jag gå till ARN eller en advokat för att få min rätt tillgododosedd om inte fönstertillverkaren blir mer tillmötesgående...
Men nej. Linoljefärg kräver INTE linoljekitt. De flesta syntetiska kitt fungerar EJ med linoljefärg. Men det finns de som gör det.

Syntetiska kitt som fungerar med linoljefärg har sina för- och nackdelar. Linoljekitt har sina för- och nackdelar.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ingen aning. För det mesta händer ju ingenting, men de som har fått kitt förstört både en och två gånger blir lätt desperata såklart.

Det finns ett antal nackdelar med linoljekitt och ibland väljer vi bort det. Men aldrig av risken att fåglar hackar i det. Risken är så liten.
Om bågarna levereras omålade kan jag förstå risken, men i TS fall verkar fönstren levererats målade och då måste risken för kitthackning vara försumbar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Men nej. Linoljefärg kräver INTE linoljekitt. De flesta syntetiska kitt fungerar EJ med linoljefärg. Men det finns de som gör det.

Syntetiska kitt som fungerar med linoljefärg har sina för- och nackdelar. Linoljekitt har sina för- och nackdelar.
Tex Laseal fungerar, som förvisso är baserat på en del linolja men det klarar sig bart. Linoljekitt måste målas antingen direkt eller efter 2veckor ca.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Var är det blottade ändträet i kittfalsen?
I varenda hörn är det 1 tiondels mm till det inåt.
 
K karlmb skrev:
I varenda hörn är det 1 tiondels mm till det inåt.
Helt rätt. Det är inte blottat alltså. Läs tidigare inlägg i denna separata diskussipn för att förstå varifrån min fråga kom. Du hittar starten i inlägg 43, där det felaktigt tros att det är ändträ inne i kittfalsen. Förlängningen av det skulle vara att kittningen är huvudproblemet. Kittningen är inte bra, men jag tycker stt det är mkt mer som pekar mot att färg (pch ev dåligt virle, ej torrt, splintved, det är omöjligt att säga) är de största problemen.
 
F fribygg skrev:
Om bågarna levereras omålade kan jag förstå risken, men i TS fall verkar fönstren levererats målade och då måste risken för kitthackning vara försumbar.
Jag vågar inte säga hur det ligger till med riskerna. Har sett det på torra (färgen alltså) och uppmonterade fönster. Men som sagt så tror jag inte att tillverkarens ovilja handlade om fåglar.
 
L lostinsweden skrev:
De avrådde linoljakitt och menade att fåglarna hackar på det och deras garantin inte gällde då.
Tråkigt, det brukar inte vara något större problem. Jag har renoverat fönster på heltid i tre år nu och råkat ut för det en enda gång. Och det var fixat på en halvtimme… synd att större företag har vanföreställningar om bra produkter. De vill helt enkelt inte, för kunskapen finns inte tyvärr.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.