A
Nytt hus, nya utmaningar...
Tyckte värmesystemet i det nya huset var lite "annorlunda" så jag tog och ritade upp det för att få bättre överblick. Spontant så känns det lite udda men har för lite erfarenhet hur det brukar vara kopplat.
Det är en Baxi Solo Innova 30 (vedpanna) och 1000L ackumulatortank och en Thermia iTec Total (värmepump) som står för uppvärmningen. I dagsläget är det dock bara värmepumpen som är i drift, vedpannan behöver renoveras först vilket är synd den hade verkligen behövts nu när det är -20C.
Huset är gammalt (1700-tal) och "väl ventilerat" . Värmebehovet är därefter stort. 😀

Synpunkter på inkopplingen? Varför har man ventilen KV1, den är väl helt onödig?
Schematisk ritning av värmesystem med vedpanna, ackumulatortankar, pumpar, ventiler och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det blir varmt tänker jag göra om detta men vet inte riktigt hur jag ska kombinera VP och panna på bästa sätt. Dock vill jag nog ha en tank mellan VP och element då cirkulationen idag upphör när den ska göra varmvatten. Dessutom vill jag kunna styra flödet till elementen då det verkar vara väl högt (brusar väldigt mycket, och ja, har luftat systemet).
Har sett alternativ där man kopplar VP i serie med acktanken (på returen) istället för parallellt som här. För och nackdelar med detta har jag dock inte koll på ännu.
Ett problem är att huset och elementen antagligen skulle vilja ha högre temperatur ut än vad värmepumpen vill om den ska kunna jobba effektivt. Måste finnas fler som har haft samma bekymmer.
 
Vad för VP, ny , gammal ON/OFF , bara till och från.
 
A
J jonaserik skrev:
Vad för VP, ny , gammal ON/OFF , bara till och från.
Det är en Thermia iTec Total 16kW (inverter) från 2018.
 
KV1 är i koppling med exspansionskärlet, men har har även koppling med returen från systemet. Nu syns inte kopplingar utan bara schematiskt. Allt beror nog på att det har med att avluft/påfyllning sitter högt upp och även på topp i tank för att kunna ha avluftning på tank/ar. Så i princip så behöver den inte vara kopplad på returen, men inte fel heller.
 
  • Gilla
ahman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.