Gamle erfarne målaren som kokte färgen själv sa när jag skulle renovera mina fönster med handblåsta glas:

Fönsterglasen ska ligga i fönsterkitt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen LAseal fönsterkitt istället för linoljekitt. Brukar vara bra men här har nåt gått fel.
 
MultiMan
Kittningen är genomuselt utförd och jag som total amatör har lyckats mycket bättre på mina egna fönster.

Det är möjligt att ytfärgen är linoljefärg, men med den fuktinträngningen och att färgen lossnar i sjok tyder på ingen ordentlig underbehandling/inoljning och fel typ av grundfärg.

Fönsterna måste göras om helt, annars är de helt förstörda inom 10 år. Du bör göra vad du kan enligt gällande lag om konsumenträtt för att få det fixad av företaget, om de inte rättar sina fel på egen hand.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Peter Kroon Peter Kroon skrev:
Vi har hus på västkusten (Valön) och har testat alla möjliga färger och fabrikat. Allt blir dåligt på några år. Så nu senast köpte vi fönster i aluminium.
Lustigt, har en bekant på Valön som inte har problem. Kanske skall koppla ihop er? :)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vilket ändträ är det som drar åt sig fukt pga kittningen? Det finns inget ändträ i en kittfals.

Kan hålla med dig om att det ser märkligt ut med färgen dock.

Sen vill jag förtydliga att jag inte på något sätt utesluter att kittningen är ett problem. Men dels vill jag inte dra för stora växlar från bara bilder, dels ser färgens sprickbildning inte ut som jag är van att se linoljefärg som fått stryk.

Vill också fortsätta att avråda ifrån halvolja, terpentinet tillför ingenting.
Även kittfalsen har ändträ, om än inte blottad. Så fort ändträ får minsta chans att suga vatten och därefter svårt att torka ut - då får vi problem, vilket vi tydligt kan se på ts bilder.

Vill passa på att delvis rätta mig själv vad det gäller krackeleringen (Sk. krokodilskinn); det är ju något som uppstår vid betydligt högre ålder än tre år och vid rätt utförd målning dvs tunna färgskikt. Så flagorna vi ser här kan mycket möjligt bero på en kombination av utebliven grundolja, fel val av grundfärg, fel kitt - åtminstone fel utfört, för tjock slutstrykning.

Jag hoppas att ni (ts), om ni tar med er en fönsterbåge till fönstertillverkaren, kan räta ut frågetecknen och nå en förlikning!

Vad det gäller halvolja är jag inte helt säker på kemin bakom men jag tror inte terpentinet är där för att ”tillföra” något utan mer för att skiktet skall bli väldigt tunt. Eventuellt bildas även mikroskopiska syrefickor som påskyndar torkningen vilket sker i naket trä men det är bara ett höftskott. En målare berättade för mig att linoljan som tillförs interagera med linoljan i färgskiktet under. Det ska vara därför man förlänger hållbarheten.

Som kuriosa kan sägas att man kan hitta gamla fönsterbågar där bottenstycket är medvetetet omålat undertill (ev oljat). Alltför att underlätta uttorkning. Det sätter lite fingret på vikten för trä att kunna torka ut. Sen kommer man ju aldrig runt kvaliteten på träet. Gamla bågar utsågade av tätvuxen fur, rotstock…

Tack för ordet, jag ska inte plåga er med ytterligare kommentarer 😉
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Vad är det som gör att ni tror att det inte ör linolja färg. Vi målade dörren i samma färg, Engwall Claessons guld ochre. Mer bilder [bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Det är väldigt tydliga penselränder nästan överallt, syns bäst på bild #8 (om jag räknat rätt). När man målar med linoljefärg måste man måla väldigt tunt, och med många lager. Gör man det så blir det inga sådana ränder.

Det ser mer ut som om man har målat ett enda väldigt tjockt lager av täckfärg. Hade det verkligen varit linoljefärg, och man målat så tjockt, då hade den typ aldrig torkat. Dessutom har jag aldrig sett linoljefärg producera "flak" av lossnad färg, som finns på många av bilderna. Den brukar krita och istället "krackelera" i små små rutor, några mm stora bara.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 4 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Vad är det som gör att ni tror att det inte ör linolja färg. Vi målade dörren i samma färg, Engwall Claessons guld ochre. Mer bilder [bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Så länge ni inte målat själva så skulle jag reklamerat detta. Hantverkare har 10års ansvar och något är felgjort. Engwall & C har ju ryktet att inte ha linoljefärg och det finns en fönstertillverkar i Kungsbacka som tyvärr bara använder E&c. Kan det vara samma?
 
Som flera skriver tidigare ser det ut att vara en annan färg under den ockragula linoljefärgen.
Tror jag har fönster från samma tillverkare.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
MultiMan
H Hybro skrev:
Gamle erfarne målaren som kokte färgen själv sa när jag skulle renovera mina fönster med handblåsta glas:

Fönsterglasen ska ligga i fönsterkitt.
Exakt så gjorde jag med mina 100 år gamla fönster: Olja in bågen, grundmåla med rätt typ av färg, kitta längs hela falsen där glaset vilar, lägg i glaset, tryck ner lagom, nubba fast med avsedda spik, kitta mot glasets framsida på vanligt sätt i rätt vinkel. Vänta någon vecka innan övermålning. Då blir det tätt och håller länge.

Väldigt viktigt att bågen är oljad och grundad, annars suger trät oljan ur kittet och trillar av i förtid. Det misstaget gjorde jag själv i början. Tog bara ett par år innan kittet sprack.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle skippa linoljefärgen och linoljekittet. Det är skit.
Alla pratar sig varma om linoljefärg men i ärlighetens namn tål det inte stark kyla. Frost kryper in under färgen och spränger sönder.

Min erfarenhet.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
MultiMan
Jag bor i Norrland och har -30C just nu. Så länge man oljar in trät ordentligt har jag aldrig fått något frostsprängning. Låter som dåligt underarbete.
 
  • Gilla
Tomture61 och 11 till
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Jag skulle skippa linoljefärgen och linoljekittet. Det är skit.
Alla pratar sig varma om linoljefärg men i ärlighetens namn tål det inte stark kyla. Frost kryper in under färgen och spränger sönder.

Min erfarenhet.
Bra kvalitet på trät och rätt oljat så kommer det hålla längre än alkydfärg. Bortsätt från det behöver man inte skrapa bort plastfärgen i naturen utan man oljar/målar bara igen.

Glömde också att det slits till vacker patina med åren.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 6 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Värför har vi blivit lurade? Jag vill samla in kunskap här innan jag vänder mig till tillverkaren för att jag kan inte så mycket om fönster (som sagt det var sambon som var inblandade i köp
L lostinsweden skrev:
De avrådde linoljakitt och menade att fåglarna hackar på det och deras garantin inte gällde då.
Vem är tillverkaren?
Undrar om tillverkaren har fåglar i produktionslokalen, när fönstret är målat och färgen torkat är ju fågelhackning inget problem.

Det ligger ett ansvar på köparen också, man bör läsa på och veta vad man köper när man handlar så där dyrbara produkter. Om ni accepterat nått annat än linoljekitt och handlat fönstren av dem har ni ju själva gjort ett val och tagit en risk. Självklart ska ni reklamera alla fel som omfattas av deras garanti, är garantin utgången får ni nog vara tacksamma att ni erbjuds ekonomisk ersättning trots att ni inte får 'några pengar över'.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Det som skrivits om i tråden har i stort sett handlat om fönsterbågarna skador.

Tänkte då tanken att det måhända gick att plocka ur dessa, lämna vart och ett allteftersom på torkning, urtagning av glas o s v.
Det skulle uppta en hel sommar.
Då återstår byte till fabriksnya bågar med garanti.

- Men ser nu att det inte bara gäller bågarna utan hela fönster.

Samma skador finns på dessa.
Kommer att kräva åtgärder inom snar framtid.

Byggställning täckning torkning målning...
Det bör bli ohållbart för TS.

Kolla fönsterkarmen, fönsterkarmarna.
Detta visar att ändträet inte ens där är tätat, utan öppet och suger vatten.
Träyta med skador, handtag; tecken på slitage och behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S Spikrätaren skrev:
Även kittfalsen har ändträ, om än inte blottad. Så fort ändträ får minsta chans att suga vatten och därefter svårt att torka ut - då får vi problem, vilket vi tydligt kan se på ts bilder.

Vill passa på att delvis rätta mig själv vad det gäller krackeleringen (Sk. krokodilskinn); det är ju något som uppstår vid betydligt högre ålder än tre år och vid rätt utförd målning dvs tunna färgskikt. Så flagorna vi ser här kan mycket möjligt bero på en kombination av utebliven grundolja, fel val av grundfärg, fel kitt - åtminstone fel utfört, för tjock slutstrykning.

Jag hoppas att ni (ts), om ni tar med er en fönsterbåge till fönstertillverkaren, kan räta ut frågetecknen och nå en förlikning!

Vad det gäller halvolja är jag inte helt säker på kemin bakom men jag tror inte terpentinet är där för att ”tillföra” något utan mer för att skiktet skall bli väldigt tunt. Eventuellt bildas även mikroskopiska syrefickor som påskyndar torkningen vilket sker i naket trä men det är bara ett höftskott. En målare berättade för mig att linoljan som tillförs interagera med linoljan i färgskiktet under. Det ska vara därför man förlänger hållbarheten.

Som kuriosa kan sägas att man kan hitta gamla fönsterbågar där bottenstycket är medvetetet omålat undertill (ev oljat). Alltför att underlätta uttorkning. Det sätter lite fingret på vikten för trä att kunna torka ut. Sen kommer man ju aldrig runt kvaliteten på träet. Gamla bågar utsågade av tätvuxen fur, rotstock…

Tack för ordet, jag ska inte plåga er med ytterligare kommentarer 😉
Var är det blottade ändträet i kittfalsen?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.