maskeradeproggaren
Mina dörrkarmar behöver lite uppfräschning och jag fick tips om att man kunde spraymåla dem, att detta skulle bli snyggare än att måla med pensel? Man vill ju gärna undvika penseldrag.

Någon som provat? för nackdelar?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Mina dörrkarmar behöver lite uppfräschning och jag fick tips om att man kunde spraymåla dem, att detta skulle bli snyggare än att måla med pensel? Man vill ju gärna undvika penseldrag.

Någon som provat? för nackdelar?
Pensel är enklare. Köp bra färg och kvalitetspensel så syns inte penseldragen annat än på mycket nära håll.
 
  • Gilla
maskeradeproggaren och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pensel är enklare. Köp bra färg och kvalitetspensel så syns inte penseldragen annat än på mycket nära håll.
Om man använder lackfärg kan även en målardyna vara till god hjälp.
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pensel är enklare. Köp bra färg och kvalitetspensel så syns inte penseldragen annat än på mycket nära håll.
noterat! någon speciell färg och pensel som extra lämplig för ändamålet?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
noterat! någon speciell färg och pensel som extra lämplig för ändamålet?
Beror på vad du har för typ av färg idag eller om du ska slipa allt trärent?
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
noterat! någon speciell färg och pensel som extra lämplig för ändamålet?
Hur långt är ett snöre?
Typ Servalack och Anzapensel/målardyna är nog snabbast och lättast, jag föredrar linoljefärg och Gnestapensel.
 
H
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
noterat! någon speciell färg och pensel som extra lämplig för ändamålet?
Var lite tuff när du målar, dvs. håll inte på att stryka för länge på samma ställe för färgen torkar rätt snabbt och då blir det randigt, bättre att måla tunt 2 ggr. Själv rollar jag med en fin roller 2 ggr. En liten fin pensel till hjälp mot tak och golv och eventuella kanter. Använder halvmatt, blank tycker jag är mer avslöjade för ränder och personligen tycker jag halvmatt är snyggare än blank färg på karmar.
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror på vad du har för typ av färg idag eller om du ska slipa allt trärent?
Verkar jobbigt att slipa allt trärent? Det är original från 60talet men har ingen aning om vad det är. Någon vitlackfärg är det iaf.

F fribygg skrev:
Hur långt är ett snöre?
Typ Servalack och Anzapensel/målardyna är nog snabbast och lättast, jag föredrar linoljefärg och Gnestapensel.
Ok, tack! Alt låter bra. Jag har målat en del men föredra om det är enkelt. :)

H HEM2121 skrev:
Var lite tuff när du målar, dvs. håll inte på att stryka för länge på samma ställe för färgen torkar rätt snabbt och då blir det randigt, bättre att måla tunt 2 ggr. Själv rollar jag med en fin roller 2 ggr. En liten fin pensel till hjälp mot tak och golv och eventuella kanter. Använder halvmatt, blank tycker jag är mer avslöjade för ränder och personligen tycker jag halvmatt är snyggare än blank färg på karmar.
Tack för tipsen!
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.