D drallero skrev:
Provar att återstarta tråden. Min fru kom till vårt hus i mellanskåne igår efter 10 dagars frånvaro. Utekranen (FM Mattsson Trädgårdskran 4293/4294 som bryter flödet långt inne i väggen) sprutade med fullt blås på norrsidan av huset. Krävdes mer än ett varv för att stänga. Kranen fungerar bra efteråt. Det måste ha gått på nyligen för annars hade brunnen varit tom (och vattenpumpen kass). Det fanns inga fotspår i snön. Vi stänger alltid kranen till precis när det slutar droppa. Det satt en övergång till Gardenakoppling på. Temperaturen har legat mellan 0 och -5 senaste tiden. Det blir nog lite varmare direkt på väggen även om innetemperaturen var 10-12 grader. Jag kommer nu stänga ballofixen vintertid men kan inte släppa mysteriet.
Fråga: Skulle verkligen en hypotetisk ispropp i kranens yttre del kunna flytta mekanismens läge ca. 1.5 varv till fullt blås?
Tror på ispropp men gör Gardenakopplingen så att vatten kan bli stående? Kan ventilen vara felinstallerad med vinkel så att den inte självdränerar? Kranen läckte liiite från början och fyllde på vatten som kunde frysa?
 
  • Gilla
drallero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte bara så enkelt att kylan får den här metallstången att krympa lite och så kan inte längre ventilen till vänster täta mot sitt säte:

[bild]
Jo, fast då borde det börjat rinna när det var -20°C precis efter nyår och inte nu när det var precis under nollpunkten. Och jag har svårt att förstå att det gått till fullt flöde.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag råkade ut för samma sak. Den gick dock inte att stänga alls. Kopplingen hade flyttat sig på röret. Det gick att knuffa tillbaka klämringen och dra fast den på rätt plats igen. Jag är helt säker att det är is som orsakar det här.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
På icke säkervatten-godkända(dvs sånna som inte sprutar när man stänger dom) utkastare måste man demontera gardenakopplingen, oftast fryser dom inte sönder men det är ett lotteri.
 
  • Gilla
drallero
  • Laddar…
Kolla hur det ser ut på insidan av väggen.
Ventilkäglorna som påverkas av de båda vreden, sitter frostsäkert inomhus.

Vattnet som kom ut när du lossade anslutningen, är det som blivit stående efter dessa.
För att vatten ska rinna ut måste det smita in luft utifrån.
D v s kunde ha gjort, men nu har du anslutningen kvar och hålet i denna är för litet för att vatten och luft ska kunna mötas.

I värsta fall fryser rören sönder inuti väggen. När du då den vill tappa vatten rinner det även ut inne i väggen.

Tjolahopp
 
  • Gilla
drallero
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kolla hur det ser ut på insidan av väggen.
Ventilkäglorna som påverkas av de båda vreden, sitter frostsäkert inomhus.

Vattnet som kom ut när du lossade anslutningen, är det som blivit stående efter dessa.
För att vatten ska rinna ut måste det smita in luft utifrån.
D v s kunde ha gjort, men nu har du anslutningen kvar och hålet i denna är för litet för att vatten och luft ska kunna mötas.

I värsta fall fryser rören sönder inuti väggen. När du då den vill tappa vatten rinner det även ut inne i väggen.

Tjolahopp
Tack. Jag borde kunna testa detta till våren genom att öppna kranen och kolla om trycket sjunker i vattenpumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.