Snailman
Om man skulle vilja lägga elrör i plattan, (mer än inkommande) hur kan man göra då?

Man kan ju lägga gula rör men då måste man väl ha undercentraler antar jag?

Finns det nåt annat sätt som är meningsfullt?

Har tänkt ha glespanel i taket och 45*45 or innanför ytterväggarnas reglar för att dra en del rör...

Har sett en grund med dammsugarrören dragna i plattans balkar...

Ska man ha en köksö är man ju ganska tvungen att dra i plattan.
 
Det finns flexslang i alla dimensioner som är godkännd att gjuta in i plattan. Dock inte all flexslang så se till att få tag i rätt sort.
 
Jag har gjutit in så mycket som möjligt i plattan. Vanliga 16 mmVP-rör skulle användas och inte flexrör enligt min eletriker. Till ugn/spis har jag 20 mm. Alla böjar upp ur plattan fixeras med armeringsbygel så att rören inte förskjuts vid gjutning, ett millimeternoga jobb.
 
  • Elror i platta (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fn76 skrev:
Jag har gjutit in så mycket som möjligt i plattan. Vanliga 16 mmVP-rör skulle användas och inte flexrör enligt min eletriker. Till ugn/spis har jag 20 mm. Alla böjar upp ur plattan fixeras med armeringsbygel så att rören inte förskjuts vid gjutning, ett millimeternoga jobb.
Hur mycket bökigare blev det att gjuta plattan pga fler rör som sticker upp? Fast onekligen skönt att ha mycket av elen klar redan efter plattgjutningen.
 
Snailman
krökarna är gjorda med hela rör antar jag och böjfjäder?

hur har man gjort med skaravarna, så de blir tillräckligt täta?
 
Hemmakatten
Vi har också elrör ingjutet i plattan. Men såvitt jag vet så skall man inte ha några skarvar i plattan utan endast heldragna rör.
 
Betong tränger inte så lätt in i skarvarna, inga problem med det. Är man orolig så finns eltejp.

Protte
 
  • Gilla
BBear
  • Laddar…
Jag gjöt inte plattan själv utan hyrde in ett proffs. Visst var det bökigare att det stack upp mer saker ur plattan men inte för själva gjutningens skull utan när det skulle glättas med "helikopter". Att det blir skarvar är nästan oundvikligt då rören inte är mer än tre meter långa. Skarvarna sluter tätt så jag behövde inte tejpa med eltejp. Har man SKB så kanske det behövs. Ja, alla rören är bockade med böjfjäder.
Två anledningar till att jag har elrör i plattan är att jag ska ha IHC-system vilket ger fler elrör och kablar att dra och dels för att jag har högt i tak i vardagsrummet. Dumt att gå upp till tak mellan varje vägguttag när man kan ta genvägen genom plattan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.