Vattnet i vår utekran började imorse plötsligt att rinna av sig själv. Jag hörde det började susa i rören som det brukar när man drar igång den kranen. Det skedde precis när frugan drog i gång tvättmaskinen om det nu kan ha ngt samband. Första gången detta händer. Trist om det skulle hända när man är bortrest...

Någon som vet orsak?
 
H Henke99 skrev:
Vattnet i vår utekran började imorse plötsligt att rinna av sig själv. Jag hörde det började susa i rören som det brukar när man drar igång den kranen. Det skedde precis när frugan drog i gång tvättmaskinen om det nu kan ha ngt samband. Första gången detta händer. Trist om det skulle hända när man är bortrest...

Någon som vet orsak?
Min bästa gissning. Kranen har fått någon frysskada och nu tinat upp igen.
 
Det var det jag tänkte också i och med väderomslaget från -14 till +1 på ngt dygn. Frågan är om man behöver byta kranen.
 
H Henke99 skrev:
Det var det jag tänkte också i och med väderomslaget från -14 till +1 på ngt dygn. Frågan är om man behöver byta kranen.
Om den fungerar nu och inte verkar läcka någon annanstans hade jag låtit den vara.

Men att den förs övht är ju lite oroväckande....
 
S
H Henke99 skrev:
Det var det jag tänkte också i och med väderomslaget från -14 till +1 på ngt dygn. Frågan är om man behöver byta kranen.

Du ska väl inte ha vattentryck ända fram till kranen utomhus mitt i vintern. Eller är det en så. Där självdränerande kran?
 
Ja det ska vara en självdränerande kran.
 
Har du något påkopplat på kranen t.ex. en övergång till trädgårdsslang ? Om så är fallet, så kan det hända att det inte fungerat med självdränaget och att vattnet frusit.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nej, inget påkopplat.
 
Kan det vara så att någon varit och försökt ta vatten men käglan klibbat i sätet och när det blev lite tryckstötar så lossnande den? Har råkat ut för det då vi hade trädgårdsfolk hos oss som försökte ta vatten. Senare kom grabben hem och det forsade vatten. Vet ju själv att detta händer så öppnar man så stänger man igen medan dessa trodde nog att inte va inkopplad eller vattnet avstängt på annat ställe.
 
Tror inte det, hade sett fotavtryck i snön om ngn varit där hyfsat nyligen.
 
Jo fan, jag hade en övergång påkopplat så det kan vara som du säger.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Mina klistrar ganska bra ibland. Har ju inte kollat hur lång tid det skulle ta om man öppnar och väntar men känslan är ju att det skulle kunna ta en lång tid innan det släpper. Fick du skruva många varv för att stänga?
 
Jag hade ett liknande fenomen på min utekran, den började rinna rejält ett par gånger, jag skyllde på grannungarna första gången, andra gången var jag lite förundrad, tredje gången tror jag inte riktigt den gick att stänga av. Då började jag undersöka saken och det visade sig vara ett rör som var på väg att lossna! Så ventilen nådde inte i botten längre! Glad att jag upptäckte det innan röret släppte, hade blivit blött i tvättstugan då...
 
Provar att återstarta tråden. Min fru kom till vårt hus i mellanskåne igår efter 10 dagars frånvaro. Utekranen (FM Mattsson Trädgårdskran 4293/4294 som bryter flödet långt inne i väggen) sprutade med fullt blås på norrsidan av huset. Krävdes mer än ett varv för att stänga. Kranen fungerar bra efteråt. Det måste ha gått på nyligen för annars hade brunnen varit tom (och vattenpumpen kass). Det fanns inga fotspår i snön. Vi stänger alltid kranen till precis när det slutar droppa. Det satt en övergång till Gardenakoppling på. Temperaturen har legat mellan 0 och -5 senaste tiden. Det blir nog lite varmare direkt på väggen även om innetemperaturen var 10-12 grader. Jag kommer nu stänga ballofixen vintertid men kan inte släppa mysteriet.
Fråga: Skulle verkligen en hypotetisk ispropp i kranens yttre del kunna flytta mekanismens läge ca. 1.5 varv till fullt blås?
 
  • Teknisk ritning av komponenter, detaljerad illustration, delnummer och anslutningar, industriell design.
Claes Sörmland
Är det inte bara så enkelt att kylan får den här metallstången att krympa lite och så kan inte längre ventilen till vänster täta mot sitt säte:

Lång smal design, silhuett av en traditionell käpp eller stav, svartvit illustration, enkla detaljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.