Hej!
Jag skall lägga golv i en lägenhet.
Har lagt vanligt klick tidigare men detta är första gången jag lägger fiskbensparkettsklick.
Har tänkt att lägga golvet enligt nedan, med fris enligt det röda.
Huset är byggt 1984 och har en väldigt jämn och fin plastmatta... Förutom vänstra rummet (vardagsdelen).
I vänstra delen ligger det idag en en äldre parkett på plastfuktspärr och lite tjockare kapp. Under den är det plan betongplatta.
Det innebär att vi har en 2mm+lim, 2.3?, höjdskillnad mellan vänstra och högra delen.
Hade det inte varit för frisen hade jag kanske bara delat av och lagt en list där, men jag tror inte det blir så snyggt.
Ljuset går också vänster till höger i rummet.
Finns det någon bra lösning för att höja det rummet 2mm?
Är det overkill att köpa en billig plastmatta och lägga (och limma) den i vänstra rummet?
Jag har aldrig lagt en matta men har inte tummen mitt i handen, är det stor risk att den blir ojämn om man gör det för första gången? Det känns som ett enklare projekt än att göra en flytspackling för första gången.
Det finns ju nu förtiden stummare underlags"foams" som skall vara mer ljuddämpande, kan det vara ett alternativ under vanlig foam?
Jag kommer ju ändå behöva lägga en fuktspärr.
Tack på förhand!
Jag skall lägga golv i en lägenhet.
Har lagt vanligt klick tidigare men detta är första gången jag lägger fiskbensparkettsklick.
Har tänkt att lägga golvet enligt nedan, med fris enligt det röda.
Huset är byggt 1984 och har en väldigt jämn och fin plastmatta... Förutom vänstra rummet (vardagsdelen).
I vänstra delen ligger det idag en en äldre parkett på plastfuktspärr och lite tjockare kapp. Under den är det plan betongplatta.
Det innebär att vi har en 2mm+lim, 2.3?, höjdskillnad mellan vänstra och högra delen.
Hade det inte varit för frisen hade jag kanske bara delat av och lagt en list där, men jag tror inte det blir så snyggt.
Ljuset går också vänster till höger i rummet.
Finns det någon bra lösning för att höja det rummet 2mm?
Är det overkill att köpa en billig plastmatta och lägga (och limma) den i vänstra rummet?
Jag har aldrig lagt en matta men har inte tummen mitt i handen, är det stor risk att den blir ojämn om man gör det för första gången? Det känns som ett enklare projekt än att göra en flytspackling för första gången.
Det finns ju nu förtiden stummare underlags"foams" som skall vara mer ljuddämpande, kan det vara ett alternativ under vanlig foam?
Jag kommer ju ändå behöva lägga en fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Handspacklar du upp den höjdskillnaden på tex 1-2 meters bredd tror jag den kommer vara omöjlig att se med blotta ögat och förmodligen inte heller med någon mätning. Även med vad man upplever som en helt plan betongkaka har man ofta någon låg eller högpunkt om man skulle mäta noggrant.F FrisktSågat skrev:Hej!
Jag skall lägga golv i en lägenhet.
Har lagt vanligt klick tidigare men detta är första gången jag lägger fiskbensparkettsklick.
Har tänkt att lägga golvet enligt nedan, med fris enligt det röda.
Huset är byggt 1984 och har en väldigt jämn och fin plastmatta... Förutom vänstra rummet (vardagsdelen).
I vänstra delen ligger det idag en en äldre parkett på plastfuktspärr och lite tjockare kapp. Under den är det plan betongplatta.
Det innebär att vi har en 2mm+lim, 2.3?, höjdskillnad mellan vänstra och högra delen.
Hade det inte varit för frisen hade jag kanske bara delat av och lagt en list där, men jag tror inte det blir så snyggt.
Ljuset går också vänster till höger i rummet.
Finns det någon bra lösning för att höja det rummet 2mm?
Är det overkill att köpa en billig plastmatta och lägga (och limma) den i vänstra rummet?
Jag har aldrig lagt en matta men har inte tummen mitt i handen, är det stor risk att den blir ojämn om man gör det för första gången? Det känns som ett enklare projekt än att göra en flytspackling för första gången.
Det finns ju nu förtiden stummare underlags"foams" som skall vara mer ljuddämpande, kan det vara ett alternativ under vanlig foam?
Jag kommer ju ändå behöva lägga en fuktspärr.
[bild]
Tack på förhand!
Alternativet är annars att på den högre delen bara köra fuktspärrsfolie och lumppapp och på den lägre delen köra någon av de tjockare produkterna över folien med rött tjocklek. Att tänka på då dock att de inte välja någon av de tjocka mjuka produkterna
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 751 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 751 inlägg
Du måste ha foam under parketten. Jag skulle lägga en extra foam på den sidan som är lägre.F FrisktSågat skrev:Hej!
Jag skall lägga golv i en lägenhet.
Har lagt vanligt klick tidigare men detta är första gången jag lägger fiskbensparkettsklick.
Har tänkt att lägga golvet enligt nedan, med fris enligt det röda.
Huset är byggt 1984 och har en väldigt jämn och fin plastmatta... Förutom vänstra rummet (vardagsdelen).
I vänstra delen ligger det idag en en äldre parkett på plastfuktspärr och lite tjockare kapp. Under den är det plan betongplatta.
Det innebär att vi har en 2mm+lim, 2.3?, höjdskillnad mellan vänstra och högra delen.
Hade det inte varit för frisen hade jag kanske bara delat av och lagt en list där, men jag tror inte det blir så snyggt.
Ljuset går också vänster till höger i rummet.
Finns det någon bra lösning för att höja det rummet 2mm?
Är det overkill att köpa en billig plastmatta och lägga (och limma) den i vänstra rummet?
Jag har aldrig lagt en matta men har inte tummen mitt i handen, är det stor risk att den blir ojämn om man gör det för första gången? Det känns som ett enklare projekt än att göra en flytspackling för första gången.
Det finns ju nu förtiden stummare underlags"foams" som skall vara mer ljuddämpande, kan det vara ett alternativ under vanlig foam?
Jag kommer ju ändå behöva lägga en fuktspärr.
[bild]
Tack på förhand!
Är det limparkett?F FrisktSågat skrev:Hej!
Jag skall lägga golv i en lägenhet.
Har lagt vanligt klick tidigare men detta är första gången jag lägger fiskbensparkettsklick.
Har tänkt att lägga golvet enligt nedan, med fris enligt det röda.
Huset är byggt 1984 och har en väldigt jämn och fin plastmatta... Förutom vänstra rummet (vardagsdelen).
I vänstra delen ligger det idag en en äldre parkett på plastfuktspärr och lite tjockare kapp. Under den är det plan betongplatta.
Det innebär att vi har en 2mm+lim, 2.3?, höjdskillnad mellan vänstra och högra delen.
Hade det inte varit för frisen hade jag kanske bara delat av och lagt en list där, men jag tror inte det blir så snyggt.
Ljuset går också vänster till höger i rummet.
Finns det någon bra lösning för att höja det rummet 2mm?
Är det overkill att köpa en billig plastmatta och lägga (och limma) den i vänstra rummet?
Jag har aldrig lagt en matta men har inte tummen mitt i handen, är det stor risk att den blir ojämn om man gör det för första gången? Det känns som ett enklare projekt än att göra en flytspackling för första gången.
Det finns ju nu förtiden stummare underlags"foams" som skall vara mer ljuddämpande, kan det vara ett alternativ under vanlig foam?
Jag kommer ju ändå behöva lägga en fuktspärr.
[bild]
Tack på förhand!
Jag skulle handspackla med spackeltjocklek anpassad till lagom tjock "foam", bubbelplast, korksmulepapp eller vad som rekommenderas av golvets leverantör. Det är ganska enkelt att bygga "rillor" av rätt höjd med lagom avstånd emellan för att handspackla med med en bred spackelspade. Det behövs några riktskivor av olika längd för att rikta upp "rillorna". Det hela är enklare än man tror men kan vara lite pilligt första gången.
Flytspackla är fel metod i ett sånt här fall!
Flytspackla är fel metod i ett sånt här fall!
Tack!M myrstack skrev:Handspacklar du upp den höjdskillnaden på tex 1-2 meters bredd tror jag den kommer vara omöjlig att se med blotta ögat och förmodligen inte heller med någon mätning. Även med vad man upplever som en helt plan betongkaka har man ofta någon låg eller högpunkt om man skulle mäta noggrant.
Alternativet är annars att på den högre delen bara köra fuktspärrsfolie och lumppapp och på den lägre delen köra någon av de tjockare produkterna över folien med rött tjocklek. Att tänka på då dock att de inte välja någon av de tjocka mjuka produkterna
Så man spacklar tills man får det så jämnt som möjligt i det blå området?
Det låter väl som en bra idé. Dessa stavar är ju också kortare än andra, vilket väl borde betyda att det är mindre känsligt för höjdskillnad.
Vilken typ av spackel hade du använt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, utan detta golv: https://www.bjelin.se/sv/shop/fiskbensgolv/40043-fiskbensparkett-bodenR Rejäl skrev:
Tack för samtliga svar !
Men rillor är ett nytt ord i mitt vokabulär
Går rillorna höger till vänster i bild i linje med fallet?
Först ritar jag sträck i linje med fallet, sedan bygger jag några små "åsar" längs linjerna som guide när jag använder spackelspaden för att fylla området mellan åsarna?
Tack, handspackling låter som skrivet görbart.T TommyC skrev:Jag skulle handspackla med spackeltjocklek anpassad till lagom tjock "foam", bubbelplast, korksmulepapp eller vad som rekommenderas av golvets leverantör. Det är ganska enkelt att bygga "rillor" av rätt höjd med lagom avstånd emellan för att handspackla med med en bred spackelspade. Det behövs några riktskivor av olika längd för att rikta upp "rillorna". Det hela är enklare än man tror men kan vara lite pilligt första gången.
Flytspackla är fel metod i ett sånt här fall!
Men rillor är ett nytt ord i mitt vokabulär
Går rillorna höger till vänster i bild i linje med fallet?
Först ritar jag sträck i linje med fallet, sedan bygger jag några små "åsar" längs linjerna som guide när jag använder spackelspaden för att fylla området mellan åsarna?
Rillor verkar vara fel ord, åsar är ett bättre ord 🤔 Det är bra att börja med att undersöka hela golvytan med avseende på planhet. Det behövs en riktbräda som helst ska vara nästan lika lång som golvet är brett eller långt. Det kan finnas större eller mindre buktigheter som behöver planas ut för att golvet ska bli perfekt. Jag har råkat ut för golv som varit helt plana och ett par som har haft rejält häng, som värst både i mitten på en ledd och ner mot en av väggarna.
Om golvet har en komplex buktig form så underlättar det att fästa små distansklossar i extrempunkterna så tätt som behövs för att förstå vilken form golvet har. Klossarnas tjocklek ska motsvara det spacklade golvets tjocklek. Jag råkade ha en ask med distanser av plast från Pergo som gick bra att spika fast i betongen. Man kan även skriva med tuschpenna direkt på golvet hur mycket det ska höjas i olika punkter och sedan bygga distanklossar av spackel och när man är nöjd med ytans rakhet så spacklar man åsarna mellan distansklossarna. När man väl har åsarna med perfekt höjd så är det väldigt enkelt att spackla hela ytan jämn genom att dra en riktbräda längs åsarna samtidigt som man "hackar" riktbrädan lite i sidled.
Jag har lagt vanliga trägolv där anvisningen specat att upp till 1,6 mm ojämnheter kan accepteras. Detta är helt fel. Ska golvet bli perfekt utan gung någonstans så ska det vara helt plant, kanske max några tiondels mm avvikelse. Det får man prova genom att lägga ut några golvbrädor och bedöma om planheten är tillräckligt bra. Slarva inte med spacklingen för det slår hårt mot trägolvets slutresultat.
Jag är amatör på detta så jag överarbetar alltid allt vilket tar lång tid men resultatet blir perfekt och jag slipper göra om eller vara missnöjd. De proffs jag har handlat golv av har alltid handspacklat, aldrig flytspacklat. Amatörer brukar ha svårt med att flytspackla enligt vad jag har läst här. Man måste upp på en viss tjocklek för att få spacklet att flyta ut och det gör att det går åt vansinniga mängder jämfört med handspackling.
Jag har mest använt Finja handspackel grov (vilket är ganska fint) men man tar lämpligen det billigaste handspackel som man hittar på närmsta byggmarknad.
Om golvet har en komplex buktig form så underlättar det att fästa små distansklossar i extrempunkterna så tätt som behövs för att förstå vilken form golvet har. Klossarnas tjocklek ska motsvara det spacklade golvets tjocklek. Jag råkade ha en ask med distanser av plast från Pergo som gick bra att spika fast i betongen. Man kan även skriva med tuschpenna direkt på golvet hur mycket det ska höjas i olika punkter och sedan bygga distanklossar av spackel och när man är nöjd med ytans rakhet så spacklar man åsarna mellan distansklossarna. När man väl har åsarna med perfekt höjd så är det väldigt enkelt att spackla hela ytan jämn genom att dra en riktbräda längs åsarna samtidigt som man "hackar" riktbrädan lite i sidled.
Jag har lagt vanliga trägolv där anvisningen specat att upp till 1,6 mm ojämnheter kan accepteras. Detta är helt fel. Ska golvet bli perfekt utan gung någonstans så ska det vara helt plant, kanske max några tiondels mm avvikelse. Det får man prova genom att lägga ut några golvbrädor och bedöma om planheten är tillräckligt bra. Slarva inte med spacklingen för det slår hårt mot trägolvets slutresultat.
Jag är amatör på detta så jag överarbetar alltid allt vilket tar lång tid men resultatet blir perfekt och jag slipper göra om eller vara missnöjd. De proffs jag har handlat golv av har alltid handspacklat, aldrig flytspacklat. Amatörer brukar ha svårt med att flytspackla enligt vad jag har läst här. Man måste upp på en viss tjocklek för att få spacklet att flyta ut och det gör att det går åt vansinniga mängder jämfört med handspackling.
Jag har mest använt Finja handspackel grov (vilket är ganska fint) men man tar lämpligen det billigaste handspackel som man hittar på närmsta byggmarknad.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 751 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 751 inlägg
Ja, har inte testat men att det skull bli svampig det har jag svårt att tro, men testa med en bit och känn efter, det är den lättaste lösningen med dubbel foam. Annars blir det som TommyC skriver.F FrisktSågat skrev:
Tack för svar! Jag skall ta och göra en ordentlig genomgång av höjdskillnaderna i helgen, återkommer med bilder.T TommyC skrev:Rillor verkar vara fel ord, åsar är ett bättre ord 🤔 Det är bra att börja med att undersöka hela golvytan med avseende på planhet. Det behövs en riktbräda som helst ska vara nästan lika lång som golvet är brett eller långt. Det kan finnas större eller mindre buktigheter som behöver planas ut för att golvet ska bli perfekt. Jag har råkat ut för golv som varit helt plana och ett par som har haft rejält häng, som värst både i mitten på en ledd och ner mot en av väggarna.
Om golvet har en komplex buktig form så underlättar det att fästa små distansklossar i extrempunkterna så tätt som behövs för att förstå vilken form golvet har. Klossarnas tjocklek ska motsvara det spacklade golvets tjocklek. Jag råkade ha en ask med distanser av plast från Pergo som gick bra att spika fast i betongen. Man kan även skriva med tuschpenna direkt på golvet hur mycket det ska höjas i olika punkter och sedan bygga distanklossar av spackel och när man är nöjd med ytans rakhet så spacklar man åsarna mellan distansklossarna. När man väl har åsarna med perfekt höjd så är det väldigt enkelt att spackla hela ytan jämn genom att dra en riktbräda längs åsarna samtidigt som man "hackar" riktbrädan lite i sidled.
Jag har lagt vanliga trägolv där anvisningen specat att upp till 1,6 mm ojämnheter kan accepteras. Detta är helt fel. Ska golvet bli perfekt utan gung någonstans så ska det vara helt plant, kanske max några tiondels mm avvikelse. Det får man prova genom att lägga ut några golvbrädor och bedöma om planheten är tillräckligt bra. Slarva inte med spacklingen för det slår hårt mot trägolvets slutresultat.
Jag är amatör på detta så jag överarbetar alltid allt vilket tar lång tid men resultatet blir perfekt och jag slipper göra om eller vara missnöjd. De proffs jag har handlat golv av har alltid handspacklat, aldrig flytspacklat. Amatörer brukar ha svårt med att flytspackla enligt vad jag har läst här. Man måste upp på en viss tjocklek för att få spacklet att flyta ut och det gör att det går åt vansinniga mängder jämfört med handspackling.
Jag har mest använt Finja handspackel grov (vilket är ganska fint) men man tar lämpligen det billigaste handspackel som man hittar på närmsta byggmarknad.
Och kommer också återvända med statusrapport! Tycker det är irriterande när man söker i forumet på folk som haft liknande funderingar som en och man aldrig fick veta hur det gick -
Nu är rampen byggd!
Använde en ikeaskena då det var det längsta rakaste jag hade. Men insåg att jag inte skulle få någon kvalité på 2m så kapade den till 1M.
Började lägga den och peta in spa CC we l under för att göra 'åsar' enligt förslag men de kladdade fast i skenan när man lyfte.
Istället tog jag och spacklade ut et lager lika brett som skenan och drog den längs kanten.
Svåra var att spackla runt hörnet, men jag skar lös en liten ruta av golvet, la den i hörnet så jag kunde dra längsmed.
Ett lager, torka, slipa, ett lager till, slipa.
(Bilderna är från första lagret, andra kunde jag enkelt fylla alla småfel)
Blev nöjd, så nu är löggandet igång!
Använde en ikeaskena då det var det längsta rakaste jag hade. Men insåg att jag inte skulle få någon kvalité på 2m så kapade den till 1M.
Började lägga den och peta in spa CC we l under för att göra 'åsar' enligt förslag men de kladdade fast i skenan när man lyfte.
Istället tog jag och spacklade ut et lager lika brett som skenan och drog den längs kanten.
Svåra var att spackla runt hörnet, men jag skar lös en liten ruta av golvet, la den i hörnet så jag kunde dra längsmed.
Ett lager, torka, slipa, ett lager till, slipa.
(Bilderna är från första lagret, andra kunde jag enkelt fylla alla småfel)
Blev nöjd, så nu är löggandet igång!