pacman42 pacman42 skrev:
Som sagt, kör man inga telefoner eller TV-apparater på 2,4GHz så har man inga som helst problem. Jag har ett 40-tal IoT-enheter på mitt WiFi.
Så för att kunna köra alla telefoner o streaming på 5 Ghz så måste du ha hur många 5G AP för att få tillräcklig täckning o bandbredd för dem?
Shellyforum brukar krylla av folk som har en AP (2,4 G då antar jag) i varje rum, trots att det sägs att Shelly bygger mesh.
 
nino nino skrev:
Man borde kanske sätta mer pungdosor så det finns plats för div grejer
Borde vara byggnorm.
 
MathiasS MathiasS skrev:
givetvis - jag menar bara att automation via reglerutrustning som sitter centralt innebär ett omfattande merarbete. Jag har förberett för det i delar av huset och det blir sjukt mycket rör. Lite plats i elcentralen är det minsta problemet.
Samt att man ju helt missar att dra fördel av decentraliseringen som fjärrstyrningen erbjuder...
 
K karlmb skrev:
Så för att kunna köra alla telefoner o streaming på 5 Ghz så måste du ha hur många 5G AP för att få tillräcklig täckning o bandbredd för dem?
Shellyforum brukar krylla av folk som har en AP (2,4 G då antar jag) i varje rum, trots att det sägs att Shelly bygger mesh.
Många AP? Jag har två. Separata SSID för 2,4 och 5 GHz dock, för att styra enheterna till rätt frekvensband.
 
K karlmb skrev:
Ja? Tror du att det blir för få Zigbee-noder ifall man sätter 1 i varje fall, i varje rum? Lämpligen för huvudbelysningen.
Du bör +ytterst förenklat dock) sällan ha mer än en vägg och fem meter mellan zigbee-noderna, enligt min erfsrenhet. Ingen vägg ger fler meter, hur många vet jag dock inte riktigt då jag inte testat fullt ut
 
K karlmb skrev:
Shellyforum brukar krylla av folk som har en AP (2,4 G då antar jag) i varje rum, trots att det sägs att Shelly bygger mesh.
Shelly bygger inget mesh.
 
useless useless skrev:
Shelly bygger inget mesh.
Dumt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du bör +ytterst förenklat dock) sällan ha mer än en vägg och fem meter mellan zigbee-noderna, enligt min erfsrenhet. Ingen vägg ger fler meter, hur många vet jag dock inte riktigt då jag inte testat fullt ut
Du måste haft otur. För mig är det betydligt lättare att få Zigbee täckning långt ut i trädgården o i förråd mm, än varx det är att ordna Wifi.
 
K karlmb skrev:
Du måste haft otur. För mig är det betydligt lättare att få Zigbee täckning långt ut i trädgården o i förråd mm, än varx det är att ordna Wifi.
Har du alla tre wifibanden (1, 6, 11) upptagna? Jag gissar att något är ledigt och att Zigbee ligger där. Det hänger på hur smutsig radio miljön är. Den är helt OK hos mig. Men räckvidden på Zigbee varierar väldigt mycket hos mig beroende på hur lastat WiFi är för tillfället. Sedan har jag två ZigBee-nät också....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har du alla tre wifibanden (1, 6, 11) upptagna? Jag gissar att något är ledigt och att Zigbee ligger där. Det hänger på hur smutsig radio miljön är. Den är helt OK hos mig. Men räckvidden på Zigbee varierar väldigt mycket hos mig beroende på hur lastat WiFi är för tillfället. Sedan har jag två ZigBee-nät också....
Det blir inte bättre Wifi om jag stänger av Zigbee.
Har du Zigbee GW precis intill routern kanske? Jag har iaf 50 cm emellan i samma garderob.
 
K karlmb skrev:
Dumt.
Det tycker jag inte. Shelly förlitar sig på ett fungerande WiFi-nät. Hur man löst det nätet rent tekniskt spel ingen roll för Shellyprylarnas del.
Om Shellyna också skulle börja bygga mesh och konkurrera om frekvensutrymmet hade det nog blivit sämre i slutändan. Enda gången det kanske hade varit bra är om man inte har något befintligt WiFi.

Dock kan man manuellt konfigurera en enskild Shelly som "range extender". Då blir den accesspunkt för ytterligare ett nät som andra Shelly kan ansluta sig till om dom befinner sig för långt ifrån någon "ordinarie" accesspunkt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det blir inte bättre Wifi om jag stänger av Zigbee.
Har du Zigbee GW precis intill routern kanske? Jag har iaf 50 cm emellan i samma garderob.
Det hänger på vilka frekvensband du använder. De kan vara rätt nära varandra om de inte använder samma frekvensband.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det hänger på vilka frekvensband du använder. De kan vara rätt nära varandra om de inte använder samma frekvensband.
Jag har iaf aldrig ägnat det där någon tanke och inte dedikerat några kanaler. Kan kolla vilka kanaler som används i routern.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har du alla tre wifibanden (1, 6, 11) upptagna? Jag gissar att något är ledigt och att Zigbee ligger där. Det hänger på hur smutsig radio miljön är. Den är helt OK hos mig. Men räckvidden på Zigbee varierar väldigt mycket hos mig beroende på hur lastat WiFi är för tillfället. Sedan har jag två ZigBee-nät också....
Kan ju bero på dina 2 konkurrerande Zigbee nät då..
 
K karlmb skrev:
Dumt.
Nej det är precis så det ska vara. Modulbyggt och varje tekniklösning gör det den är bra på. Prylar som pratar med varandra fungerar ju inte ens toppen med prylar som är avsedda att göra just detta….
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.