Hej!
Har gått och blivit husägare! Så jag är helt novis med värmepannor.

Nu är det så att jag har en parca norah 3000el som jag behöver få fart i. Just nu värmer den med el som inte är så billigt.

Behöver en manual, någon som har? (vilket verkar svårt att få tag på?)

Sen tror jag att det fattas en del, för när man ska lägga in ved så ska väl den inte hamna längst ner där askan ligger?

Förra ägaren verkade inte vara till nån hjälp för dom har bara kört på el inte eldat.
 
  • Äldre, sliten pannanhetare med rör och instrument, i ett smutsigt, industriellt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet typskylt för PARCA NORAH 3000, med teknisk information och serienummer, mot röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst är nog att du går in och reggar dig enligt nedan, där finns säkert kunskap om den
https://skogsforum.se/
 
Jonathan Sjöblom Jonathan Sjöblom skrev:
Hej!
Har gått och blivit husägare! Så jag är helt novis med värmepannor.

Nu är det så att jag har en parca norah 3000el som jag behöver få fart i. Just nu värmer den med el som inte är så billigt.

Behöver en manual, någon som har? (vilket verkar svårt att få tag på?)

Sen tror jag att det fattas en del, för när man ska lägga in ved så ska väl den inte hamna längst ner där askan ligger?

Förra ägaren verkade inte vara till nån hjälp för dom har bara kört på el inte eldat.
Ska va ett roster i botten. De sitter en baffel i taket som ska vändas beroende på om du kör ved eller olja. Ved större öppning. Nu är är de där en en oljepanna som endast ska vedeldas i nödfall. Så se dig om efter en vedpanna istället.
 
Hade en sådan hemma hos mamma som vi eldade lite ved i men det var bara för att vara van om strömmen skulle fara så vi hade någonting i värmeväg. Man fick ju bo i pannrummet för att överhuvudtaget få någon effekt att tala om som gav något
 
V Vector skrev:
Hade en sådan hemma hos mamma som vi eldade lite ved i men det var bara för att vara van om strömmen skulle fara så vi hade någonting i värmeväg. Man fick ju bo i pannrummet för att överhuvudtaget få någon effekt att tala om som gav något
Ungefär som att vrida på spisplattan och ställa kaffepanna längst ut på kanten. 600-700 grader rätt i skorsten är inga problem.
 
B Belastar skrev:
Ska va ett roster i botten. De sitter en baffel i taket som ska vändas beroende på om du kör ved eller olja. Ved större öppning. Nu är är de där en en oljepanna som endast ska vedeldas i nödfall. Så se dig om efter en vedpanna istället.
Så då lägger man in veden i undre luckan? Ska ut till huset imorrn för att rengöra pannan och se va som finns där inne.

Pannan ska bytas ut men inte nu, behöver bara få den att värma med ved. Så man kan stöd värma kåken nu i vinter.

Men om man vill köra med olja då? Vad gäller då? 🤔
 
Jonathan Sjöblom Jonathan Sjöblom skrev:
Så då lägger man in veden i undre luckan? Ska ut till huset imorrn för att rengöra pannan och se va som finns där inne.

Pannan ska bytas ut men inte nu, behöver bara få den att värma med ved. Så man kan stöd värma kåken nu i vinter.

Men om man vill köra med olja då? Vad gäller då? 🤔
Ven stoppar du i övre luckan. Om du tittar i nedre luckan så ser du nå järn som ett roster ska ligga på. Den där panna finns i olika utföranden. En del har ett utrymme till vänster för oljeaggregat. Där kan man även köra pellets. I ditt fall ha du väl bara en elpatron till vänster. Om du nu saknar roster så svetsa ihop nåra grövre armeringsjärn tills vidare.
 
Troligen har rostret tagits bort om veden hamnar rakt ned i askan. Pannan är direkt olämplig för vedeldning, för hög rökgastemperatur som kan skada skorstenen. Olämplig också för pelletseldning då oljebrännarutrymmet är litet. Lägg inte ned någon energi på pannan, den är bara skrot.
Vintern har ju snart tagit slut så fortsätt med el tills du får in ett fungerande värmesystem.
Varken ved eller pellets är något man satsar på idag. Luft-vattenpump är väl det som ligger närmast.
Luft-luftvärmepump ger billig värme men tillverkar inget varmvatten.
 
B Belastar skrev:
Ven stoppar du i övre luckan. Om du tittar i nedre luckan så ser du nå järn som ett roster ska ligga på. Den där panna finns i olika utföranden. En del har ett utrymme till vänster för oljeaggregat. Där kan man även köra pellets. I ditt fall ha du väl bara en elpatron till vänster. Om du nu saknar roster så svetsa ihop nåra grövre armeringsjärn tills vidare.
Bild 1 är taget ifrån övre luckan.
Bild 2 ifrån nedre luckan.

Roster fanns under all aska! Så nu borde det bara vara att prov elda?! 😬
 
  • Närbild inuti konstruktion med metall, rost och skräp. Odefinierbart objekt, möjligen industriellt. Slitet och gammalt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå metalltrappa i betongmiljö med smuts och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skaffa en rökgastermometer först så du får någon hum om vad den här pannan är för farligt skräp. 450 grader i rökgastemperatur blir det lätt om man lägger in några veträn. En tegelskorsten är inte byggd för en sådan temperatur. Har du varit upp på taket med en lampa och tittat ned i skorstenspipan?
 
Jonathan Sjöblom Jonathan Sjöblom skrev:
Bild 1 är taget ifrån övre luckan.
Bild 2 ifrån nedre luckan.

Roster fanns under all aska! Så nu borde det bara vara att prov elda?! 😬
Så där ja!! Klart så långt. Innan du tänder så kolla att spjället uppe på rökröret är öppet. Den runda ventilen på eldstaluckan ska va öppen ca 2-4 varv. När elden kommit igång ordentligt då sätter du en spik i luftlucka längst ner så du får en glipa på ca 10 mm. Om de nu drar väldigt bra kan du lugna elden me spjället. De är nu du får lära dig att justera så de inte blir pyreldning!! Du lär kolla så du får fin vit rök ur skorsten när de är kallt. Stoppa aldrig panna proppfull. Nöjd dig med halva. Annars får inte elden plats att brinna.
 
G Granström2 skrev:
Skaffa en rökgastermometer först så du får någon hum om vad den här pannan är för farligt skräp. 450 grader i rökgastemperatur blir det lätt om man lägger in några veträn. En tegelskorsten är inte byggd för en sådan temperatur. Har du varit upp på taket med en lampa och tittat ned i skorstenspipan?
Nej en sådan har jag inte. Någon lämplig du tänker på? Och mäta ifrån vart, Utblåset?
 
B Belastar skrev:
Så där ja!! Klart så långt. Innan du tänder så kolla att spjället uppe på rökröret är öppet. Den runda ventilen på eldstaluckan ska va öppen ca 2-4 varv. När elden kommit igång ordentligt då sätter du en spik i luftlucka längst ner så du får en glipa på ca 10 mm. Om de nu drar väldigt bra kan du lugna elden me spjället. De är nu du får lära dig att justera så de inte blir pyreldning!! Du lär kolla så du får fin vit rök ur skorsten när de är kallt. Stoppa aldrig panna proppfull. Nöjd dig med halva. Annars får inte elden plats att brinna.
Spjället är öppet 👍 men skruvspjälet på bild sitter fast rostad 👎
 
Den ska sitta i rökröret mellan panna och skorsten. Köp ingen digital utan riktig, borra et hål i kanalen och bara stoppa in den. På din panna kan tempen nog komma upp i minst 350 C. Om du inte passar dig. Det tar ett tag innan du kommer underfund med hur luckor och spjäll ska stå. En bra temp är ca 220 - 250 C.
Här finns lite att välja på
https://www.google.com/search?q=rök...yBwgJEAAYgASoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Jonathan Sjöblom Jonathan Sjöblom skrev:
Nej en sådan har jag inte. Någon lämplig du tänker på? Och mäta ifrån vart, Utblåset?
Du kan testa nån krypolja så kanske de släpper. På sotluckan med spjället sitter de väl nån mässingsskruv?? Där borde du få in rökgastermometern. Men ha den bara i när du kollar. Annars tar dom fort stryk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.